Vláďa Skoumal: Kdy a jak investovat do mobilní aplikace

Člověk stráví v průměru 3 hodiny denně na mobilním telefonu a trh s mobilními aplikacemi představuje 100 miliard dolarů ročně. Chtěli byste si „ukousnout“ alespoň část z této částky, jež tvoří trh mobilních aplikací po celém světě?

Zní to lákavě, ovšem má to pár háčků. Už bohužel nestačí vytvořit mobilní aplikaci a během pár týdnů vydělat i milion korun, tyto doby jsou zřejmě nenávratně pryč. Každý den je na App Store k dispozici 5 000 nových aplikací a většinu trhu drží velcí hráči jako Facebook nebo Apple. Proč se tedy pokoušet urvat kousek tohoto obrovského trhu? O tom na workshopu vyprávěl Vláďa Skoumal ze SKOUMAL Studio. Kdy a jak podle něj investovat do vývoje mobilní aplikace?

Nemusíte mít vlastní aplikaci

V zásadě existují tři hlavní kategorie mobilních aplikací, které odráží i důvod jejich vzniku. První je samostatná aplikace, za kterou nestojí žádný jiný byznys. Tato kategorie podle Vládi Skoumala už nebude v budoucnu tak úspěšná a profitabilní, jak bývala v minulosti. Druhá kategorie je vývoj aplikace jako marketingového nástroje, což může být dobrý doplněk podnikání. Třetí varianta funguje podle Vládi nejlépe a vylepšuje dosavadní byznys. Může se jednat například o zefektivnění Vašeho vlastního podnikání, a tím i profitability a spokojenosti zákazníků.

Není ovšem potřeba vždy investovat peníze, čas a energii do vývoje vlastní aplikace. Jedním z důvodů, proč se nepouštět do vlastní aplikace je, pokud chcete být jen „cool“ nebo pokud chcete vydělat rychlé peníze. Vždy je dobré se zamyslet, zda nestačí již nějaké existující nebo méně nákladné řešení, jako například mobilní web, protože vývoj mobilní aplikace není nutné pro velkou část byznysů. Vlastní kapitola je vymyšlení dobrého nápadu, který chce autor zrealizovat co nejdříve. V tomto případě je lepší si svůj nápad promyslet a prodiskutovat se zkušenějšími kolegy.

Na druhou stranu může mobilní aplikace být silnou konkurenční výhodou, která zefektivní vlastní byznys. Při vývoji vlastní aplikace je potřeba pamatovat na to, že by měla fungovat minimálně na více platformách. Jen těžko podnikatel najde vývojáře, který umí brilantně napsat aplikaci pro všechny dostupné platformy.

Co je třeba k úspěšnému vývoji

Z toho vyplývá i další fakt, že k úspěšnému vývoji softwarového řešení zadavatel nepotřebuje pouze programátory, ale i analytiky, UX designery, grafiky a testery. Je pravdou, že některé role může zastávat jeden člověk, ovšem je třeba pamatovat na vypadnutí některého ze členů týmu. Tomu se dá předejít jednak tím, že se jednotlivé role budou dublovat, budete mít dva nebo více týmů a třetí možnost, že si najmete externí specialisty, což se Vám sice prodraží na hodinové mzdě, na druhou stranu externího zaměstnance nemusíte platit, když projekt skončí.

Je třeba také pamatovat na to, že software zastarává a potřebuje se minimálně obnovovat, ovšem spíše rozvíjet. Softwarový produkt sice není mechanický stroj, ale potřebuje minimálně opravovat chyby a aktualizovat svoji verzi. Nemělo by se zapomínat ani na grafickou stránku, která lépe prodává, a je uživatelsky příjemnější. Někdy je úprava mobilní aplikace nutnost, například, když nastoupily nové tvary mobilních obrazovek.

Jedna ze zásadních otázek je, jestli se ekonomicky vůbec vyplatí pořizovat softwarové řešení. K tomu musíme pochopitelně znát cenu takového produktu, ovšem ta se bez dalších informací určuje jen stěží. Může se jednat o jednoduchou aplikaci v řádech desetitisíců korun. Může se ovšem jednat o software v řádu milionů, nicméně nejběžnější cena slušnější aplikace se pohybuje v řádech statisíců korun.

Neutrácejte všechny peníze najednou

Klient by neměl zapomínat ani na dodatečné výdaje, jako je umístění aplikace na App Store zhruba za 2500 korun ročně nebo hardware, na kterém softwarové řešení poběží. Ovšem tyto částky jsou o řády nižší než náklady na vývoj, resp. práci lidí, kteří se na vývoji podílejí. Je tedy otázkou, zda aplikaci vyvíjet interním týmem nebo to přenechat externí firmě.

Levnější varianta je vyvíjet interně, ovšem za předpokladu, že si správně vyberete tým lidí, což může být vůbec ten nejobtížnější úkol v celém Vašem podnikání. Pokud vývoj přenecháte externímu dodavateli, tak máte výhodu, že bude mít pravděpodobně zkušenosti s celým procesem vývoje, a vy se tak budete moci soustředit pouze na Váš byznys.

Další cennou radou od Vládi Skoumala je, aby si klient neutratil všechny vyhrazené peníze najednou, protože je velice pravděpodobné, že ne vše půjde podle plánu a do aplikace se budou muset vložit další peníze. Je proto vhodné vytvořit nejdříve MVP a ověřit si, zda Váš obchodní model funguje a popřípadě svoji aplikaci upravit podle žádostí většiny zákazníků, kteří Vás navedou na další funkce aplikace, které potřebují a požadují.

Nasazením do provozu práce začíná

Další důležitou otázkou je, jak bude vývoj časově náročný. Opět jako u ceny na to neexistuje jednoznačná odpověď, nicméně orientačně lze říci, že se pohybujeme v řádech měsíců. První a jedna z nejdůležitějších fází je přípravná.

Ta zpravidla trvá 2 až 3 měsíce a zadavatel ani vývojářská firma by neměli tuto fázi podcenit a zbytečně urychlit, protože každé upřesnění zadání se mnohonásobně vyplatí v pozdějších fázích projektu. Samotná realizace a testování aplikace pak může trvat od 3 až do 6 měsíců, ovšem opět záleží na komplikovanosti projektu a kapacitách vývojářské firmy.

Pokud tedy máte vytvořenou svojí vysněnou aplikaci a nasadíte jí do ostrého provozu, tak nezapomínejte, že tím vaše práce podnikatele spíše začíná. Je dobré si stanovit KPIs, které budete sledovat. Je vhodné za začátku sledovat spíše trendy než jednotlivá čísla. Je také možné, že Vaše aplikace nebude mít takový úspěch jaký jste čekali, proto je v každém případě důležité získat zpětnou vazbu, a ze svých chyb se poučit.

Pokud bude aplikace úspěšná, tak jí pravděpodobně budete muset upravovat a modernizovat podle požadavků většiny zákazníků. Do dalších nákladů je také potřeba počítat s marketingem, protože již nestačí dát aplikaci na web, jelikož jich vznikají tisíce denně. Dalším dodatečným nákladem je i servis, který by měl být zákazníkům k dispozici nejdéle do 24 hodin, ale spíše dříve. Na závěr je zde pár otázek k zamyšlení.

Tipy na závěr: Jak přemýšlet o mobilní aplikaci

  • Jakou mi to přinese hodnotu?
  • Jak ji budu měřit?
  • Dává to ekonomicky smysl?
  • Kolik chci investovat do první iterace?

Diskuze k článku