Smartphony jsou mrtvý! Technologičtí giganti dumají, kudy se vydají dál

Prodeje smartphonů klesají poslední dva roky v řadě a všichni velcí technologičtí hráči se začínají poohlížet po nějaké další technologii, která by zajistila provoz jejich továren na další dekády.

Velká očekávání se vkládají do rozšířené reality a všichni čekají, zda dokáže Apple zopakovat své kouzlo a způsobí revoluci v AR a ostatní budou moci naskočit do parádně rozjetého vlaku, jako tomu bylo u chytrých telefonů.

Vraťme se do roku 2007, do doby, kdy Apple představil iPhone a odstartovala technologická revoluce, která měla a má dopad na další technologický vývoj a rozvoj prakticky doteď. Nicméně Apple nebyl první, kdo přišel se zařízením, které by bylo víc počítačem než telefonem, výrobci jako Blackberry a Palm taková zařízení už dávno prodávali. Byl to způsob interakce, který Apple vystřelil na vrchol. Lehká ovladatelnost, jednoduchost a srozumitelnost, velké ikony aplikací tak lákavé, že máte chuť je olíznout, abychom citovali Jobse. Zkrátka to, co je dnes naprostá samozřejmost, bylo revoluční a změnilo definitivně celý trh. Smartphone byl pro technologický průmysl naprosto zásadní a vytvořil zcela nové obchodní modely – z aplikací se stal miliardový byznys – a zároveň nahradil vše od digitálních fotoaparátů po GPS systémy v autech.

Prodej smartphonů klesá, kam dál?

Prodej chytrých telefonů však podle Gartneru poprvé v řadě dva kalendářní roky za sebou klesal. Trh se nasytil a technologičtí giganti stojí před výzvou, kam se posunout dál.

Velice slibnou oblastí je rozšířená realita, což je obor, který se poměrně slušně rozvíjí a dost se o to zasloužily společnosti jako Microsoft, Amazon, Facebook a Google. Jenže například Google a Microsoft se momentálně soustředí na podnikové zákazníky, Facebook zatím jenom slibuje a na revoluční produkt, který by pomohl „prošťouchnout“ i spotřebitelský trh, se trpělivě čeká.

Kdo jiný než Apple?

Očekává se, že to bude společnost Apple, která se postará o to, aby byla AR tou další zásadní věcí, která změní celý trh. Apple prototypuje headsety už roky a nedávné zprávy z The Information a Bloombergu naznačují, že by Apple mohl vydat headset už v roce 2022. Podle odhadů by Apple AR systém mohl stát až  tři tisíce dolarů.

Apple sice oficiálně nepotvrdil, že připravuje headset pro AR, nicméně společnost není zrovna pověstná tím, že pravidelně a detailně informuje o fázích vývoje svých produktů. Každopádně pokud by Apple skutečně v dohledném časovém horizontu uvedl na trh vlastní brýle, byla by to pro AR průmysl určující událost, a to zejména vzhledem k dosavadním výsledkům společnosti v oblasti popularizace nových technologií.

Zpráva společnosti Bloomberg z minulého měsíce naznačila, že první AR produkt od Applu by mohl přijít na trh už příští rok. „První vlaštovkou“ bude údajně headset primárně určený pro virtuální realitu, ale s vlastními snímači, které umožní také rozšířenou realitu. Zpráva uvádí, že by zařízení mohlo stát tisíce dolarů a dostupné by mohlo být pouze v malých objemech – čili spíš jako testovací platforma pro vývojáře než nějaká masovka.

Na tomto produktu by se mohl Apple dostatečně naexpit a nabyté znalosti by mohla společnost využít pro vývoj lehkých AR brýlí s průhlednými displeji. Podle agentury Bloomberg však tento projekt ještě naráží na technologické limity, jako je miniaturizace a technologie čoček.

Zobrazovací technologie je momentálně limitujícím faktorem rozšířené reality. Průhledné displeje, které jsou v současnosti na trhu, mají omezené zorné pole, ve kterém mohou zobrazovat grafiku, často nejsou dostatečně jasné pro použití za denního světla a obecně zatím nejsou ideální pro celodenní nošení.

Apple podle zprávy Nikkei Asia pracuje i na řešení tohoto problému ve spolupráci s TSMC, svým dvorním výrobcem čipů. Společně vyvíjí nový typ displeje pro rozšířenou realitu, protože microOLED displeje nejsou postaveny na skleněných substrátech jako běžné LCD obrazovky ve smartphonech a televizorech nebo OLED displeje používané ve špičkových smartphonech. Tyto nové displeje by měly být zabudované přímo do destičky – substráty, na kterých se vyrábějí polovodiče – což umožňuje výrobu displejů, které jsou mnohem tenčí a menší a mají menší výkon, takže jsou podle zdrojů obeznámených s projektem vhodnější pro použití v nositelných AR zařízeních.

Pokud Apple nakonec udělá velký krok dopředu v oblasti AR displejů, a navíc půjde o proprietární technologii vyvinutou a vlastněnou Applem, znamenalo by to obrovskou konkurenční výhodu a skutečně by mohl zopakovat svůj sukces, jako zažil s iPhonem. Samozřejmě za předpokladu, že bude k dispozici nějaký obsah, až headset vyjde. Apple už ale položil základy bohaté softwarové knihovny.

V roce 2017 vydala společnost Apple software s názvem ARKit, který mimo jiné zahrnuje nástroje pro tvůrce softwaru, aby mohli určit, jak daleko je objekt nebo stěna, jestli se telefon pohybuje, nebo identifikovat končetiny.

Apple také přidává do svých iPhonů hardware, který naznačuje plánovaný headset. iPhony uvedené na trh v roce 2020 zahrnují pokročilé snímače Lidar zabudované v kameře. Tyto senzory mohou měřit, jak daleko jsou objekty, a v současné době se používají k nasazování zábavných filtrů a fotoefektů. Ale když se spojí s pokročilým headsetem, mohlo by být jejich využití daleko rozmanitější a praktičtější.

Apple také akvíroval firmy, které se zabývají technologiemi rozšířené a virtuální reality, což by podporovalo domněnky, že to s AR myslí vážně. Jde například o firmu, která se zabývá vývojem průhledné optiky, výrobce headsetů a společnosti, které vyrábějí software a obsah pro rozšířenou a virtuální realitu, včetně společností Akonia Holographics, Vrvana, Metaio, Emotient, Flyby Media, Spaces a NextVR.

Google

Google byl jednou z prvních velkých technologických společností, která představila svůj AR headset. V roce 2013 uvedl Google Glass, systém, který tehdy vyšel na 1 500 dolarů a byl určen vývojářům a nadšencům, tedy jak je Google označil – „průkopníkům“.

Přístup Googlu byl podstatně jednodušší – Google Glass se nepokusily prorazit v oblasti integrace počítačové grafiky do reálného světa. Místo toho byl systém vybaven kamerou a měl malý průhledný displej s relativně nízkým rozlišením. Tento displej se používal k promítání malých kousků informací do zorného pole uživatele – něco jako Apple Watch nebo chytré hodinky naplácnuté na obličej uživatele.

Google Glass se staly také terčem kritiky – měly zabudovanou videokameru a lidé, kteří se dostali do zorného pole uživatele, měli pocit, že je někdo sleduje. Jedna z nositelek uvedla, že byla v roce 2014 napadena před barem v San Franciscu kvůli tomu, že měla brýle nasazené.

Google Glass v roce 2015 přestal prodávat a přeorientoval se na korporátní zákazníky. V loňském roce začala společnost prostřednictvím některých svých prodejců hardwaru doprodávat Google Glass za 999 dolarů.

Microsoft

Společnost Microsoft oznámila svůj headset pro rozšířenou realitu HoloLens v roce 2015 a první verzi vydala v roce 2016. Nyní je na trhu druhá verze, která stojí 3 500 dolarů. Jde o specializované zařízení určené korporátním zákazníkům, ostatně Microsoft zařízení proklamuje heslem „Pracujte chytřeji se smíšenou realitou“.

Na svých internetových stránkách Microsoft nabízí jako primární případy použití výrobu, maloobchod a zdravotní péči. V továrnách může headset informovat pracovníky o tom, jak opravit nebo ovládat komplikovaný stroj. Prodejci zase mohou namísto nákladných výstavních položek nebo velkého množství zásob své zboží zákazníkům virtuálně zobrazovat prostřednictvím HoloLens.

Microsoft Store má v současnosti 343 aplikací pro HoloLens. V řadě případů jde však o jednoduchá dema, která zobrazují grafiku jako narozeninový dort nebo ohňostroj, aby demonstrovaly možnosti zařízení.

Společnost Microsoft do těchto technologií značně investovala a v roce 2018 zakoupila sociální síť AltspaceVR pro virtuální realitu. Než spustila HoloLens, zaplatila 150 milionů dolarů za duševní vlastnictví průkopnické společnosti Osterhout Design Group.

Facebook

Do rozšířené reality vkládá naděje i Mark Zuckerberg, který se nechal slyšet, že očekává ve 20. letech tohoto století nástup průlomových brýlí pro rozšířenou realitu, které předefinují náš vztah k technologiím.

Nadšení Facebooku pro rozšířenou realitu zčásti pohání jeho závislost na platformách chytrých telefonů. Zejména Facebook se už roky vzpírá kontrole nad iPhonem ze strany Applu a boj se v poslední době vyostřil, jelikož Apple plánuje technické změny softwaru iPhonu, které by mohly mít negativní dopad na hlavní zdroj financí Facebooku – mobilní reklamu.

Pokud by to byl ale Facebook, kdo přijde s přelomovou spotřebitelskou platformou, pak by si mohl určovat pravidla. Zuckerberg také předpovídá masivní společenské změny, které by rozšířená realita měla přinést.

Facebook už je lídrem ve virtuální realitě, a to díky tomu, že společnost v roce 2014 koupila Oculus za dvě miliardy dolarů, což signalizovalo začátek masivních investic technologií virtuální i rozšířené reality. A zde už se dostáváme ke spotřebitelsky použitelnějším zařízením – nejnovější headset Oculus Quest 2 stojí 300 dolarů a podle odhadu SuperData se jen v prosinci prodal milion zařízení.

S kamerami umístěnými vpředu a výkonným hardwarem mohou headsety pro virtuální realitu nabídnout rozšířenou realitu tím, že zobrazují přenos vnějšího světa v reálném čase. Této vlastnosti se u nejnovějších headsetů Oculus říká „passthrough“ a mohla by to být i cesta, kterou se vydá Apple.

Společnost také pracuje na odlehčených AR brýlích a doufá, že letos uvede na trh výrobek ve spolupráci s Luxotticou, gigantem v oblasti slunečních brýlí.

Facebook také pracuje na projektu „Project Aria“, což by mělo přinést brýle, které nemají pokročilé AR displeje, ale mohou zaznamenávat video, zvuk a přistupovat k údajům o poloze.

Amazon

Na první pohled se může zdát, že Amazon je ze všech uvedených technologických gigantů zatím nejméně „nadšený“ do rozšířené reality. Ale chytré brýle Echo Frames přece jen naznačují něco jiného, přestože se Amazon vydal trochu jinou cestou – Echo Frames nemají displej, ale jde vlastně o jakousi extenzi Alexy, respektive chytrého reproduktoru Amazon Echo.

Loni na podzim se Amazon vytasil s aplikací „Amazon Augmented Reality“. Jde o využití QR kódů na balíkách od Amazonu k aktivaci zábavných miniher, jako je proměna krabičky Amazonu v závodní auto nebo poslouží k nasazení žertovných slunečních brýlí. Jiné aplikace Amazonu používají rozšířenou realitu například k umístění virtuálního nábytku do domu uživatele, aby se uživatelé ujistili, že se tam vejde, než si jej zakoupí.

Amazon má samozřejmě s technologiemi rozšířené reality i serióznější ambice. Má odborné znalosti v oblasti počítačového vidění nebo software, který dokáže rozpoznat objekty na fotografii nebo ve videu. Má špičkového hlasového asistenta, který by mohl být v kombinaci s rozšířenou realitou opravdu revoluční.

Navíc Amazon má k dispozici statisíce pracovníků ve skladech, kteří by si mohli jako první osvojit AR brýle – jedním z běžných případů použití je pomoci „sběračům“ najít zboží ve velkém skladu tím, že jim ukáže cestu a cíl zvýrazní pomocí grafických prvků.

Zdroj: Cnbc.com

Total
2
Shares
Další články