Na co vůbec umělá inteligence je? V příštích letech zlepší zejména zákaznické zkušenosti

Přidaná hodnota odvozená od rozvoje umělé inteligence by letos měla přesáhnout 1,2 bilionu dolarů. Oproti loňskému roku to představuje 70procentní nárůst. V následujících čtyřech letech by měla tato hodnota narůst na 3,9 bilionu dolarů. Předpověď tohoto objemu vychází z analýzy poradenské společnosti Gartner.

Přidaná hodnota AI by podle ní měla vycházet ze tří hlavních zdrojů:

  • Zákaznická zkušenost: Pozitivní či negativní dopady na nepřímé náklady. Zlepšování zákaznické zkušenosti (zážitku) je hlavním předpokladem masového nasazování AI technologií s cílem využít jejich plný potenciál a podporovat tvorbu hodnoty.
  • Nové zdroje příjmů: Zvýšení prodeje existujících produktů či služeb a/nebo vytváření zcela nových produktů či služeb.
  • Snižování nákladů: Snížení nákladů souvisejících s výrobou či dodáváním dosavadních či nových produktů a služeb.

Nové obchodní příležitosti

„V prvních letech AI je primárním zdrojem obchodní (přidané) hodnoty zákaznická zkušenost (CX, Customer Experience), neboť organizace vidí příležitost v nasazení AI pro zlepšení všech interakcí se zákazníky s cílem zvýšit počet zákazníků a zlepšit retenci (věrnost zákazníků),“ vysvětluje John-David Lovelock, viceprezident výzkumu Gartner.

„V těsném závěsu za CX jde snižování nákladů s tím, jak podniky hledají způsoby, jak využít AI pro zvýšení efektivity procesů a zlepšení rozhodovacích procesů či automatizaci většího počtu úkonů. V roce 2021 se nicméně dominantním zdrojem hodnoty AI stane růst obratu – s tím, jak se organizace naučí využívat AI pro zvýšení prodejů existujících produktů a služeb a začnou objevovat další příležitosti pro tvorbu nových (využívajících AI),“ dodal.

V delším horizontu tak bude hlavním přínosem AI vytváření nových obchodních příležitostí.

Driverem budou hluboké neuronové sítě

Podle Lovelocka má AI potenciál stát se přelomovou technologickou kategorii pro příštích deset let díky pokrokům ve výpočetním výkonu, rostoucímu objemu, dynamice i variabilitě dat. A také díky pokrokům v oblasti hlubokých neuronových sítí (Deep Neural Networks – DNN).

„Nejvýznamnější oblastí produktů a služeb obohacených o AI, jež podniky nabídnou v letech 2017 až 2022, budou cílená řešení pro jeden konkrétní účel. Podniky tak budou investovat do AI produktů a řešení dodávaných tisíci úzce zaměřených, specializovaných dodavatelů,“ říká Lovelock.

Podle predikce Gartneru bude růst hodnoty související s AI sledovat křivku ve tvaru S. Zatímco letos je očekávaný růst o 70 procent, před rokem 2022 zpomalí. Od roku 2020 bude na několik let pomalejší.

Jaké jsou hlavní drivery v závislosti na typu AI:

  • Na oblast podpory a zlepšování rozhodování (např. zmiňované DNN) v roce 2018 připadne 36 procent. Do roku 2022 tato oblast předstihne všechny ostatní a připadne na ni 44 procent globální hodnoty odvozené od AI.
  • Na virtuální agenty (snižující personální náklady) letos připadne 46 procent globální hodnoty odvozené od AI, zatímco v roce 2022 to bude jen 26 procent. Propad souvisí s tím, jak ostatní typy umělé inteligence dospějí.
  • Přidaná hodnota systémů automatizace rozhodování (využívané pro automatizaci úloh nebo optimalizaci obchodních procesů) vzroste z letošních dvou procent na 16 procent v roce 2022.
  • Chytré produkty (nejčastěji napojené na cloud schopné integrovat data o preferencích uživatelů umožňující personalizaci) klesnou do roku 2022 na 14 procent přidané hodnoty odvozené od AI z letošní úrovně 18 procent.

Total
2
Shares
Další články