Milan Mitošinka (Cleverlance): Firmy musí začít s VR/AR experimentovat, jinak jim ujede vlak

Virtuální realita (VR) se masově v domácnostech rozšíří, když se headsety stanou dostupnými a některá ze sociálních sítí (Facebook) nabídne metasvět pro virtuální lidi. Firmy zatím s technologii VR a rozšířenou realitou (AR) experimentují. A ty, které to nedělají, by hned měly začít, protože jim jinak ujede vlak.

O tom v rozhovoru pro Tyinternety mluví Slovák Milan Mitošinka, který je expertem světa mobilních technologií, wearables, internetu věcí a VR/AR. Právě tyto technologie využívá na další zlepšování softwarových řešení a produktů.

Milan Mitošinka

Mitošinka aktuálně působí jako vedoucí jednotky mobilního vývoje – Mobile IT a inovačního labu pro IoT a VR/AR v Cleverlance Group, kde pracuje na inovační části portfolia produktů Deutsche Telekom, Dovera ZP, Komerční Banka, Škoda Auto a další.

Máte pověst vizionáře. Před několika lety jste například obcházel banky a přesvědčoval je o tom, že potřebují mobilní aplikace, i když o tom sami nevěděly. Teď se věnujete AR/VR. Proč právě tato oblast?

Kde byly mobily v roce 2009, tam je nyní VR. Kdybyste se někoho před deseti lety zeptali, jestli si dokáže představit, že všechno bude mít v mobilu a všechno vyřizovat přes něj, nevěřil by tomu. Lidé byli skeptičtí a stejně je to nyní s VR.

Proč si myslíte, že má VR budoucnost?

Pěkný příklad je Facebook. Klasický systém sociální sítě přes web a mobil nyní umírá, zůstal jim už jen chat nebo databanka fotek. Museli si vytvořit nějaký prostor. Facebook tak investoval do Oculusu jako do jednoho z největších hráčů v oblasti, vyvinuli headset Oculus Quest, který technologii dotáhl do konce, jak VR potřebuje. Má výkon jako Playstation 4, ovladače do rukou, nepotřebuje kabel a připojí se na Wi-Fi. Navíc, když se blížíte ke stěně, upozorní vás na to.

Je to kombinace všech věcí, a to jsme v roce 2019. V dnešní době se častěji pracuje z domova, kanceláře jsou drahé, ve firmách je vysoká fluktuace. Firmy však budou muset zabezpečit tréninky či přenos know-hnow a myslím si, že VR je cesta. Jedna z mnohých, ale poměrně důležitá.

Takže máte pocit, že za 10 let bude VR úplně běžnou součástí firem a domácností?

Určitě bude běžnou součástí firem, které dělají s 3D grafikou, či velkých korporací. To znamená od automobilek po velké logistické společnosti, kde se dá trénovat pohyb v rámci skladů či ukládání balíků. Jde o práce, které se dají velmi dobře simulovat, takže se VR určitě uplatní ve výrobním sektoru.

Běžnou součástí domácností VR bude, pokud se headsety stanou dostupnými. Například Oculus Quest je v ceně smartphonu, a pokud uživateli nabídne vyšší funkce, bude velmi dobře kupovaný. Myslím si, že takový přelom nastane, když nějaká ze sociálních sítí poskytne „metasvět“ pro virtuální lidi a zdá se, že Facebook je poměrně blízko tomu, aby se tak stalo.

Zuckerberg už podobný svět s avatary představil před dvěma lety.

Souhlasím. O rozšíření této technologie jsem ale přesvědčený díky několika příkladům z praxe. Například European Maritime Security Agency vypsala velký tender, jehož součástí byla virtuální realita a tréninky lidí dělajících bezpečnostní prohlídky lodí vplouvajících do evropského oceánského prostoru. Nemohou si cenově dovolit zakotvit tanker, aby se na něm školili lidi a virtuální realita k tomu má nejblíže.

Here's the crazy virtual reality demo I did live on stage at Oculus Connect today. The idea is that virtual reality puts people first. It's all about who you're with. Once you're in there, you can do anything you want together — travel to Mars, play games, fight with swords, watch movies or teleport home to see your family. You have an environment where you can experience anything.

Uverejnil používateľ Mark Zuckerberg Štvrtok 6. októbra 2016

 

Velké společnosti už přemýšlejí nad tím, jak ušetřit náklady a jak reálně aplikovat virtuální realitu do běžného života. Nemusíme chodit daleko, známá česká automobilka trénuje techniky na různé situace. Jeden z největších německých mobilních operátorů uvažuje o tom, že lidem pracujícím z domova nabídne k dispozici virtuální zasedačku, aby se mohli setkat. Jsou to dobré náznaky, že virtuální realita má minimálně v segmentu velkých firem svoje místo a bude využívána.

Kdy očekáváte, že se stane VR mainstreamovou záležitostí?

Myslím si, že smartphony jsou velikým enablerem VR. Dnes máme na celosvětovém trhu 60 procent smartphonů, které jsou takzvaně VR Ready. Jen zatím mají takový trhavý vizuál pro uživatele. Čím se budou zlepšovat displeje, tím jsme blíž k tomu, aby VR bylo lepší a lepší. Očekávám, jaká teď bude S10 od Samsungu. Podle všeho má být vizuálně atraktivní pro oči i ve VR. Huawei, Xiaomi a další firmy Samsung kopírují, tím pádem se VR stane ještě rozšířenější. Už to bude jen o tom, že firmy musí začít vytvářet content.

A to se pomalu děje. Například jsme v rámci týmu dostali pozvánku vyvíjet pro Oculus Quest. Oslovovali firmy, aby připravily obsah pro toto zařízení ještě předtím, než vyjde na trh. Budou tak mít poměrně hodně contentu.

Víte kolik firem bylo takto oslovených?

Nevím, ale podle našich informací dostalo zařízení více než tisíc firem, které mají možnost na něj něco vyvinout a dostat se do Storu. Když bude Oculus Quest vypuštěný na trh, bude k němu materiál a lidi budou mít motivaci koupit si ho. Otázkou je, jak se zachová Facebook a co k tomu vypustí navíc.

Celý čas se bavíme o virtuální realitě, ale co rozšířená realita?

Ta už dostupná je, ale lidé ji moc v mobilech nepoužívají. Nevědí, že může dobře fungovat. AR je taková profláknutá, protože Apple ukázal někde na konferenci stolní hru a všichni si pod tím představili: ano, můžu doma na stole hrát šachy v AR.

Klasicky největším příkladem byl Pokémon GO.

Přesně tak, Pokémon GO je něco podobného. Reálné využití ale podle mě lidi nevidí. Příkladem může být náš koncept pro jednu automobilku – aby na mobil dokázali namapovat reálnou karoserii auta s kabeláží. Technik v servisu si mohl virtuálně promítnout na auto, kde se nacházejí jednotlivé kabely. Našli jsme aplikovatelný use-case, protože mobil nebo tablet dostanete do servisu docela jednoduše. A je to zjednodušené AR.

Co se týká AR na headsety, jako je Microsoft HoloLens či Magic Leap, jsem trošku skeptický. Jsou velké a drahé. Můžeme se bavit o tom, že velký korporát koupí pár kusů na test, ale to na masové řešení nestačí.

Kdy tedy přijde masové rozšíření těchto zařízení?

Když se zmenší a změní se do formy brýlí. Nebude to typ jako Google Glass, ty zanikly, protože měly head-up displej. Bude to však něco v podobném stylu, jen ty brýle budou promítat obraz do oka, což nám doplní realitu. Myslím si, že to je cesta. Bude to kombinace smartphonu a něčeho, protože smartphony už mají pro běžné používání přebytečný výkon, který nedokážeme využít. Lidé ocení nějakou variabilitu, namísto hodinek to budou brýle.

Myslím si, že AR je využitelná všude, zatím je ale ještě o hodně méně dostupná než VR. Jsem zvědavý, co ukáže Microsoft, letos mají představit HoloLens 3. Například brýle Magic Leap byly strašně marketingově profláknuté, bylo u toho strašný boom, jenže výsledek je velmi slabý. Měl jsem je na očích a stále si myslím, že o pár let starší HoloLens mají jak lepší efekt na oko, tak lepší vizuál. Jediný rozdíl je, že HoloLens má okleštěný fullview kvůli baterce a dalším omezením. To by už trojka měla odstranit.

Nejdřív se tedy podle vás rozšíří VR a až pak AR?

Bude to kombinace. Z pohledu vývoje je AR a VR stejný systém, například prostor z VR můžeme aplikovat na reálnou místnost. Půjde to ruku v ruce, ale ve VR se daří zmenšovat a zefektivňovat zařízení rychleji než v AR. Do doby, než někdo najde technologický komponent zefektivňující vývoj headsetu pro AR, bude VR kousek napřed. Přeci jen je jednodušší mít displej přímo před okem a nemuset ještě řešit interakci s reálným světem.

Co byste na závěr v souvislosti s těmito technologiemi poradil firmám?

Pro jakoukoliv firmu je nevyhnutelné začít s těmito technologiemi experimentovat, protože se může stát, že jim ujede vlak, který pak budou zbytečně dobíhat. Nám se osvědčilo směřovat využití prvních řešení na tréninky a další věci, které jsou poměrně drahé, například kvůli cestovním nákladům či fluktuaci lidí. Firmy by tedy měly začínat s procesy, které se týkají všech nebo většiny zaměstnanců, případně zaměstnanců, u kterých díky VR/AR dokážou šetřit čas jiných lidí nebo náklady na cestování či zaučování. Jde o pět nebo šest headsetů, které si firmy koupí.

Diskuze k článku