Microsoft si koupil na hraní ZeniMax Media, jak to zapadá do strategie Xboxu?

Evropská komise nedávno schválila deal Microsoftu v hodnotě 7,5 miliardy dolarů, ve kterém jde o získání ZeniMax Media, mateřské společnosti Bethesda Softworks. Dohoda Microsoftu byla schválena EU bez podmínek, neboť „nevyvolává vážné pochybnosti o slučitelnosti se společným trhem“. Akvizice vyžadovala souhlas EU, než mohl Microsoft dokončit dohodu s Bethesdou a nabídnout tak její hry v rámci předplatného Xbox Game Pass.

„Komise dospěla k závěru, že navrhovaná akvizice nevyvolá žádné obavy z narušení hospodářské soutěže vzhledem k omezenému postavení subjektu vzniklého spojením na trhu a přítomnosti silných konkurentů na navazujícím trhu v oblasti distribuce videoher,“ uvádí se v prohlášení Evropské komise.

Jakmile bude dohoda zcela uzavřena, rodinka herních studií spadající do království Microsoftu se rozroste na počet 23, a to po přidání dílčích studií Bethesdy, jako jsou Arkane, MachineGames, id Software nebo Tango Gameworks. Zdá se, že Microsoft se svým stávajícím vedením plánuje nechat Bethesdu běžet odděleně. Tento přístup se osvědčil u společností Mojang, LinkedIn a GitHub, které poté, co je Microsoft získal, nadále fungují samostatně.

Znamená to, že budou mít PSkáři utrum?

Microsoft původně oznámil své plány na získání Bethesdy v září loňského roku a slíbil, že dodrží závazky exkluzivity pro PS5, což se týká titulů, jako jsou Deathloop a GhostWire: Tokyo. Hry jako The Elder Scrolls: Online budou také „nadále podporovány přesně tak, jak byly“.

Jak bude Microsoft nakládat s budoucími tituly Bethesdy se podle zářijových komentářů šéfa herního oddělení Microsoftu Phila Spencera rozhodne případ od případu.

Microsoft možná ani nebude muset vydávat budoucí hry Bethesdy výhradně pro Xbox. Už to, že je budou mít hned první den na Xbox Game Passu, může být samo o sobě dostatečným lákadlem pro hráče, aby si službu předplatili. Šéf herní divize Xbox Phil Spencer nedávno rovněž zpochybnil životaschopnost exkluzivek. Plány Microsoftu pro Xbox se do značné míry soustřeďují na cloudové hraní prostřednictvím služeb Xbox Game Pass a xCloud, které oslovují miliony lidí.

Proč Microsoft potřeboval Bethesdu?

Nákup společnosti ZeniMax Media je nejdražší akvizice Microsoftu v oblasti her. Částka 7,5 miliardy dolarů zatřásla celým odvětvím. Vyvstává jednoduchá, ale důležitá otázka: jak nákup Bethesdy zapadá do celkové strategie Microsoftu pro Xbox?

Bezprostřední a nevyhnutelná reakce spotřebitelů se přirozeně zaměřila na konkurenci a na to, zda se budoucí tituly Bethesda stanou exkluzivními pro Xbox. Jde o docela oprávněnou obavu – proč by si koneckonců nějaká společnost v tak vysoce konkurenčním odvětví, jako je herní průmysl, kupovala tak významnou značku, když ne proto, aby svého primárního rivala připravila o možnost distribuovat drahocenné duševní vlastnictví pro svůj hardware?

Každé větší rozhodnutí o vydání, které Microsoft v posledních třech letech, od spuštění předplatitelské služby Xbox Game Pass, učinil, naznačuje, že již nevidí velkou hodnotu v exkluzivitě – nebo dokonce v prodeji her za plnou cenu. Například ani jedna z největších franšíz v oblasti her, Halo, už není exkluzivní ani pro platformu Xbox.

Zkrátka Microsoft už nehraje stejnou hru jako Sony a nákup Bethesdy to vlastně potvrzuje. Sony se roky držela osvědčené strategie získávání nadějných vývojářů, aby produkovala exkluzivní herní trháky jako Spider-Man a Horizon Zero Dawn. Společnost si také udržuje pevné vztahy s nezávislými japonskými partnery, jako jsou From Software a Square Enix, aby si udržela jistou převahu. Ptejme se proto co Bethesda přináší do Xbox Game Passu a jak vlastnictví této knihovny pomůže Microsoftu dosáhnout jeho ambiciózní vize, ve které hraje prim předplatné. Akvizice Bethesdy pozvedne Game Pass a udělá jej pro hráče zajímavějším, což je bezesporu klíčová priorita Microsoftu.

Budoucnost je v cloudovém hraní

Microsoft nedávno oznámil, že má 18 milionů předplatitelů služby Xbox Game Pass. Při průměrných 10 dolarech na uživatele měsíčně jsou to téměř dvě miliardy dolarů ročně z předplatného. Přidejte k tomu veškeré příjmy, které Microsoft plánuje získat z prodeje her třetích stran na konzolích Xbox a prostřednictvím Microsoft Store na PC, veškeré příjmy, které by mohl získat z prodeje Series X/Series S, a prodej vlastních her a mikrotransakce a je zcela evidentní, že Microsotfu vůbec nejde o to, chlubit se tím, že se jeho konzole prodává lépe než Playstation.

Pokud se bude situace vyvíjet podle představ Microsoftu, hráče přestane zajímat, která firma má lepší exkluzivky, nebo která značka „vyhrála“ konzolovou válku. Microsoftu bude ve výsledku jedno, jestli vlastníte Xbox, Playstation nebo PC, pokud budete dávat 10 dolarů měsíčně za Game Pass.

Game Pass s 50 miliony předplatitelů, o kterých Microsoft sní, by ročně vygeneroval odhadem 6 miliard dolarů, což je více než trojnásobek toho, co Fortnite vydělal v loňském roce a téměř celý roční příjem Activision Blizzardu, nejhodnotnějšího vydavatele her. Xbox se proto nemusí ani zdaleka prodávat tak dobře jako Playstation, ale Microsoft bude stejně „na koni“.

Zdroj: TheVerge

Total
1
Shares
Další články