Jak zničit fungující bikesharing: Příklad světově první moderní služby v Paříži

Deset let fungujícího provozu, který za necelý rok dokázal zničit nový operátor systému městského bikesharingu. Tak se dá ve zkratce popsat případ světově první moderní služby svého druhu. Jestli se situace opět vrátí do normálu, není jisté. 

Píše se rok 2007 a v Paříži vzniká Velib, městský bikesharingový program. Ten byl ve své podstatě prvním větším řešením moderní doby na světě a sloužil jako vzor městům na všech kontinentech. Služba totiž byla úspěšná – počet aktuálních předplatitelů dosáhl téměř 300 tisíc a rekord půjček za jediný den byl na úrovni sto tisíc.

Aktuálně se Velib nachází na kolenou – zákazníkům nabízí jízdy zdarma a předplatitelům od letošního ledna vrací peníze. Jejich počet klesl na 190 tisíc a v dubnu se propadl také počet denních půjček kol na pouhých deset tisíc.

I když nabídka využívání kol zdarma se může zdát příjemná pro uživatele, pozadí za rozhodnutím je spíš opačné. Důvodem pro bezplatnou politiku je zvládnutí spádu z obrovského urbanistického selhání. To za posledních dvanáct měsíců zničilo Velibu reputaci a znemožnilo normální každodenní fungování firmy. Co se to tedy v Paříži vůbec stalo?

Nesplnitelné sliby

Jak popisuje portál CityLab, problémy začaly v loňském květnu. Management Velibu přebral nový dodavatel Smovengo, který slíbil poměrně ambiciózní upgrade služby – třetina z více než 14tisícové flotily se měla změnit na bateriemi poháněné e-biky. Nová, více „online-and-app-friendly“ flotila měla umožnit lepší management systému.

Nasazení e-biků vyžadovalo kompletní předělání sítě více než 1 200 dokovacích stanic – a to se stalo kamenem úrazu. Do konce loňského léta byla dokončena jen polovina nových stanic, ostatní zaznamenaly velká zdržení.

„Ty, které opravdu byly zprovozněny, byly zatím extrémně závadné. Některé měly problémy s dodávkou elektřiny, což dodavatele nutilo stanice dočasně připojovat k bateriím. Těm zas běžně docházela šťáva, takže po obědě byla mnohá kola nepoužitelná. Minulý měsíc navíc demonstrovali zaměstnanci Velibu, frustrováni propadem pracovních podmínek a benefitů od doby, kdy Smovengo přebralo správu od předcházejícího operátora JCDecaux,“ vysvětluje CityLab.

Paříž jako taková alespoň uzavřela relativně výhodnou smlouvu a Smovengo musí za způsobené problémy platit, což zatím vyšlo na tři miliony eur (přes 76 milionů korun). Původní plán totiž byl, že v ulicích Paříže bude 20 tisíc kol – aktuálně jich je ovšem jen kolem devíti tisíc, píše RFI.

Jak dále upozorňuje France24, problémy mají i samotná kola. Uživatelé se stěžují na zlomená sedátka, nefunkční obrazovky, deaktivované přístupové karty nebo neustálé pády mobilní aplikace.

Co nejrychlejší náprava

Celkově firma za práva na všechny tržby nejbližších deseti letech zaplatila 700 milionů eur. Zprávy ale nejsou pozitivní pro primátorku Anne Hidalgovou, která měla podporu udržitelné a zelené dopravy a snížení emisí jako hlavní prioritu ve své funkci.

„Od začátku roku jsme svědky série neakceptovatelných zklamání. Pařížané, kteří jsou na tyto samoobslužná kola navázaní, považují systém, který měli rádi, za zničený. Co nejrychleji musíme mít službu, která funguje, abychom opětovně získali důvěru uživatelů,“ uvedla pařížská primátorka.

Ta má do dalších voleb ještě dva roky, během kterých se může pokusit zlepšit míru nespokojenosti s jejím vládnutím (aktuálně 58 procent). To se zdá jako dostatek času na opravení problémů s bikesharingem, ovšem jak celá situace dopadne, se ještě uvidí.

Foto: mariordo59

Diskuze k článku