Jak chytré reproduktory mění poslech rádia a zatím nemění nakupování

Česká republika a celá východní Evropa zatím stojí mimo hlasovou scénu kvůli jazykové fragmentaci. V románských a germánských zemích se naproti tomu naplno rozjela válka o obývací pokoje, respektive o chytré reproduktory, které je budou ovládat.

Chytrý reproduktor, zjednodušeně řečeno, je zařízení, které se skládá z reproduktoru, mikrofonu a je konstantně připojené na internet, připravené splnit hlasový příkaz po zadání inicializační fráze. Nejznámějšími zástupci jsou Amazon Echo Dot nebo Google Home Mini.

Nejrychlejší technologická adopce vůbec

Hlasu chytrých reproduktorů dle NPR již podlehlo 18% Američanů nad 18 let a agentura Canalys předpokládá překročení hranice 100 milionu instalovaných zařízení ve světě do konce roku 2018. Chytrý asistent navíc zůstává jen doménou domácností, věhlasná německá automobilka BMW integruje Alexu do každého auta vyrobeného od března 2018. Americká univerzita SLU Univerzita vybavila své koleje 2 300 zařízeními a síť Hotelů Marriott spouští testovací provoz Amazon Alexa pro komunikací s recepcí v Kalifornii.

Šéf marketingu Spotify jde dokonce tak daleko, že označuje adopci chytrých reproduktorů za nejrychlejší vůbec a agentura Activate Forecast mu dává za pravdu. Vyvstává otázka, co je na těchto zařízeních převratného, že ve svém šíření předchází ostatní technologické vlny.

Amazon Echo Dot

Proč

Prvním aspektem je cena, základní zařízení Alexa Echo Do stojí přibližně 50 dolarů, Google Home Mini přibližně 40 USD, v obou cenových případech dostanete nejen bluetooth reproduktor, který lze ovládat hlasem, ale především přístup ke všem hlasovým aplikacím.

Mezi ty nejčastější patří: časovač, počasí, poslech prakticky jakéhokoliv rádia na světě, krátké zprávy a budík. Tyto interakce se mohou zdát banální a všechny je bez pochyby zvládá i váš telefon. Je tu však jedna nesporná výhoda, která dle mého názoru zastupuje ve startupovém světě známé 10násobné zlepšení. Všechny zmíněné funkce se dají aktivovat vzdáleně, bez potřeby mít volné ruce a při vykonávání skoro jakékoliv jiné činnosti. Například nastavení alarmu a jeho případné „snooze“ lze pohodlně obsloužit se zavřenýma očima z tepla postele a označit tak za vysněnou funkci mnoha spáčů. Není tedy divu, že dle Radiocentre má 81 % majitelů alespoň jednu interakci se zařízením denně.

Další, méně viditelnou schopností, je výrazné zvýšení přístupností chytrých zařízení. Žárovka napojená na WI-FI a ovládaná přes telefon mohla působit jako přežitek generace milující avokádové tousty. Ve spojení s chytrým reproduktorem se stává velmi praktickou, díky možnosti nastavit teplotu a intenzitu světla kdekoliv z místnosti.

Chytrým reproduktorům také pomáhá trend snižování času stráveného před obrazovkou, některé úlohy tak uživatelé preferují i proto, že přitom nemusí čelit modrému spektru světla a případně dalším hrozbám v podobně notifikací z Instagramu, Facebooku nebo Youtube.

Google Home Mini

Co nástup chytrých zařízení znamená dlouhodobě?

První změnu v chování budeme pravděpodobně pozorovat ve způsobu konzumace audio obsahu. Studie od NPR ukazuje, že vlastníci reproduktorů tráví poslechem audio více času než většinová společnost.

Tato změna bude citelná především pro rádia, pro které to bude znamenat, že v rámci streamu budou soupeřit prakticky s jakýmkoliv rádiem na světě, a v rámci poslechu hudby se Spotify a Amazon Music. V rámci zpravodajství se rádia začnou střetávat s novinami, neboť pro publikaci v režimu Flash Briefing (jde nastavitelných souhrn zpráv na platformě Amazon Alexa) není třeba žádná licence, stačí kvalitní mikrofon a software na střih.

Již v tuto chvíli NPR uvádí, že 40 % uživatelů nahrazuje poslech rádia poslechem chytrých reproduktorů a trend se může dále prohlubovat s postupným rozšířením asistentů do aut, kolejí a hotelů.

Při pohledu z výšky vidíme vznik nové platformy pro audio obsah s velmi nízkým prahem vstupu a bude zajímavé sledovat, jaké subjekty se této příležitosti chytí.

E-commerce a monterizace

Zatím největším problémem obou hlasových platforem je monetizace. I přesto, že jste autorem nejúspěšnějších hlasových aplikací, tak jsou vaše vyhlídky na možné zpeněžení poměrně bledé. Amazon proto spustil program odměn, ve kterém vyplácí autorům nejúspěšnějších aplikací peníze, aby je podpořil. V některých zprávách se také začínají objevovat reklamy na jiné hlasové aplikace. Amazon je však velmi opatrný a je nepravděpodobné, že se v nejbližší době setkáme s nativní reklamní platformou.

Další výzvou těchto zařízení je nákup, v nedávném článku z The Information se uvádí, že z celkových 50 milionů vlastníků Amazon Alexa nakoupilo pouze 2 % zákazníků a z nich 90 % nákup dále neopakovalo.

I přes slabou monetizaci a zatím nenalezený vhodný model nákupu můžeme předpokládat, že tu Amazon Alexa a Google Home zůstanou, a stanou se u nás po lokalizaci standardní součástí domovů. Svůj potenciál prvního zařízení, na kterém budeme vyhledávat v teple domova, a tedy i brány k naší peněžence, si Amazon i Google uvědomují. S ohledem na jejich dostupné zdroje nás čeká velmi zajímavý souboj, který má už prvního vítěze – nás, uživatele.

Diskuze k článku