Česká firma Homeport provozuje bikesharing v 18 světových metropolích. V Praze ale zatím není, oficiální systém sdílení kol tu zatím chybí. To se brzy má změnit a Homeport má zájem. Není ale jediný.
Symbolicky v Karlíně představila firma Homeport své nové elektrokolo, vyvinuté speciálně pro bikesharing. Karlín je v Praze laboratoř městské cyklistiky: je rovný, přehledný a v roce 2012 v něm byl zaveden obousměrný provoz cyklistů téměř ve všech jednosměrkách. Právě zde Homeport sídlí a představuje zákazníkům svoji bikesharingovou infrastrukturu.
Bikesharing v Praze: už příští rok?
Ne nadarmo nové kolo představil Homeport právě teď a právě v Praze. V současnosti zde sice funguje růžový bikesharing Rekola, oficiální systém pro sdílení kol ale zatím chybí. To by se brzy mělo změnit. Provozovatele oficiálního městského systému se 120 stanicemi a zhruba tisícovkou kol dostal za úkol vybrat pražský Dopravní podnik.

Výběrové řízení vypíše letos a bude mít formu soutěžního dialogu. Dodavatel bude mít na starost komplexní vytvoření a navazující provoz a údržbu systému. Zajistí ale také výrobu kol, vybudování stojanů pro kola, aplikaci umožňující platby za užívání kol, hardware a software pro monitoring kapacit, komunikaci s uživateli apod.
Homeport se tendru hodlá zúčastnit, a pomoci mu má právě i nové elektrokolo, které se vzhledem ke kopcovitému terénu Prahy hodí. Firma ale nebude jediným zájemcem o provozování pražského bikesharingu. Zájem už v minulosti avizoval současný provozovatel městského mobiliáře JCDecaux, který dodává bikesharing do mnoha měst v celosvětovém měřítku. Dalším zájemcem bude zřejmě Velonet ČR, dceřinná firma dalšího reklamního provozovatele BigBoardu.

Ekolo pro Oxford i pro Prahu
Nové elektrokolo představené Homeportem je sice určené do anglického Oxfordu, pokud ale firma uspěje, objevovat by se mělo i v Praze. Je určené pro celoroční provoz, nabízí maximální rychlost 25 km/h a dojezd až 55 km. Do šasi kola je integrováno přední i zadní světlo, čímž nedisponuje žádné jiné elektrokolo na světě. Má programovatelný motor, díky kterému lze nastavit profil daného elektrokola v účtu zákazníka.
Kromě počítače funguje aplikace také na mobilních zařízeních s operačním systémem iOS, Android a Windows. Elektrokolo obsahuje také modem a GPS, díky kterému je možné kdykoliv zjistit, kde se právě nachází. První sérii nových elektrokol vyexpeduje do Británie, do univerzitního města Oxford.

Homeport funguje od roku 2005, v současnosti provozuje bikesharing v 18 městech s více než 10 000 koly. Je mimo jiné v Anglii, Francii, Polsku, Rusku nebo Saudské Arábii. Kromě kol a elektrokol firma vyrábí stanice i software pro bikesharing, vše v Česku.