E-sport se zabydlel v Česku, fanoušci u něj vydrží stejně jako u televize

Sledování hraní her, tedy takzvaný gaming nebo také e-sport, se stává fenoménem i v Česku. Fanoušci vydrží sledovat profesionální hráče i několik hodin denně. Dobou strávenou u obrazovek se tak e-sport vyrovná klasické televizi. Překvapením je i to, že tato zábava není doménou jen mužů, ale překvapivě i žen. Ty tvoří pětinu fanouškovské základny. Vyplývá to z dat z českého trhu mediální společnosti AXOCOM. Navíc Češi ročně utratí za hry více než 3,5 miliardy korun.

Zatímco průměrná doba sledovanosti televize je podle průzkumu Nielsen Admosphere pro Asociaci televizních organizací z loňského roku 3 hodiny a 45 minut, fanoušci gamingu vydrží minimálně polovinu tohoto času.

„E-sport není sice zastoupen v takové míře v televizi, nejčastěji je dostupný na Youtube nebo specializovaných platformách typu Twitch, nicméně tamní sledovanost dosahuje v průměru více než dvě hodiny denně,“ upozorňuje Erika Luzsicza, ředitelka společnosti AXOCOM. Statistiky jsou o to překvapivější, že měření sledovanosti se počítá jen u těch diváků, kteří sledující e-sport na přímo, ne tedy jako kulisu na pozadí.

V konkrétních číslech to pak znamená, že na Youtube je průměrná doba sledovanosti 135 minut denně, na Twitchi je to pak 122 minut. Číslo u poslední zmiňované platformy je sice nižší, nicméně vyžaduje přímou sledovanost. To znamená, že Twitch neumožňuje skrýt přehrávací okno na pozadí, jako je tomu například u Youtube.

Jak upozorňuje AXOCOM, počet fanoušků e-sportu se v tuzemsku blíží půl milionu, přičemž 75 % z nich je ve věku 16 až 34 let. Drtivou většinu z nich tvoří muži, nicméně žen je necelých 20 procent. Nejčastěji sledují Češi turnaje a profesionální hráče na mobilu (63 %), zhruba třetina pak používá stolní počítač (34 %) a jen 3 % diváků k tomu používá tablety či jiná zařízení.

Za hry dáme miliardy

Rostoucí obliba s sebou nese i zvyšující se útraty za počítačové hry. Za ně Češi loni utratili 3,56 miliardy korun. Meziročně o 6,4 procenta více. Vyplývá to z dat analytické společnosti Newzoo, která po celém světě analyzuje trhy s videohrami a e-sporty, ve spolupráci s firmou Wargaming, která v Česku provozuje vývojové centrum.

Největší podíl na tomto číslu drží chytré telefony (1,18 mld. Kč) následované PC downloady a retailem (959 milionů Kč) a konzolemi (778 milionů Kč), hry pro tablety zaznamenaly útraty za 472,7 milionů Kč a hraní v prohlížeči pak 165 milionů korun.

Zajímavostí e-sportu je to, že stejně jako u klasického sportu i tady existují různé specializace podle druhu her. V průběhu celého roku je navíc pořádáno i několik desítek celosvětově sledovaných turnajů s častou účastí českých či slovenských hráčů, čímž se atraktivita těchto turnajů pro tuzemského diváka znásobuje.

S rostoucí komunitou přibývá i sponzorů, nejlepší hráči si tak vydělají srovnatelně jako sportovci klasičtí. „Na rozdíl od průměrného diváka televize je tato komunita specifická i tím, že pozitivněji vnímá reklamu, která je součástí všech přenosů. Z celého odvětví se tak stává velice profesionální byznys,“ uzavírá Luzsicza.

Total
12
Shares
Další články