Dvořák + AI: Poslechněte si, jak umělá inteligence doplnila Dvořákův nedokončený fragment

V Bruselu proběhlo představení projektu From the Future World, který se zrodil v České republice a propojuje dílo Antonína Dvořáka s umělou inteligencí.

První část skladby AIVA/Antonín Dvořák: From the Future World op. 71, která vznikla za pomoci umělé inteligence a kterou nahrál přední český klavírista Ivo Kahánek, zazněla na slavnostní prezentaci Národní strategie České republiky, a to v rámci globálního eventu s názvem EU as a Leader in AI.

Realizátoři projektu přišli s nápadem vzít část nedokončeného Dvořákova díla a pomocí umělé inteligence jej doplnit o zcela nové hudební věty. Vznikl tak rozsáhlý kulturní projekt AIVA / Antonín Dvořák: From the Future World op. 71.

Za stojí trojlístek realizátorů: marketingová agentura Wunderman, Komerční banka a orchestr PKF – Prague Philhamonia. „Antonín Dvořák byl velmi tvořivý a hudebně inovativní skladatel. Čas mu bohužel nedovolil všechny nápady dokončit. Proto jsme se rozhodli po 115 letech od jeho úmrtí použít nejnovější technologii AI a na jeho dílo navázat,“ říká dvojice kreativních ředitelů Filip Humpl a Richard Stiebitz z agentury Wunderman.

Inspirací celého projektu byl fragment Dvořáková díla, konkrétně dvě strany blíže nespecifikovaného zápisu v sazbě pro klavír v tónině e-moll nalezené v archivu Českého muzea hudby. Na pomoc si realizátoři vzali systém umělé inteligence pro komponování hudby od firmy AIVA Technologies, který v minulosti složil například skladbu pro symfonický orchestr v Lucembursku.

AIVA do této chvíle analyzovala na 30 000 skladeb autorů od baroka až po 20. století. Po této přípravě jí byl uložen úkol analyzovat všech 115 opusů Antonína Dvořáka a pokusit se na základě této analýzy dokomponovat Dvořákův nedokončený fragment.

Systém neuronových sítí pracuje s komplexním hudebním modelem, v němž je provázaná melodie, rytmus a tempo s hudebními a emočními vzorci. Nejde jen o notový zápis, ale o širší hudební souvislosti. Dílo Antonína Dvořáka se systém AIVA učil měsíc a celkem vznikla 3větá kompozice.

„Zdaleka nám nešlo jen o technologický experiment. Chtěli jsme skutečně vyzkoušet možnosti AI a vytvořit dílo, které se bude posluchačům líbit a vzbudí pozitivní emoce,“ říkají Humpl a Stiebitz.

Celý projekt si ale žádal daleko více, zejména vysokou kvalitu hudební interpretace. „Když se do projektu zapojila PKF – Prague Philhamonia, věděli jsme, že o projekt bude hudebně velmi kvalitně postaráno a získá tak nejen punc prestiže, ale dodáme mu i lidský rozměr,“ dodává Humpl.

V první fázi projektu se tak zrodila skladba pro klavír, kterou ve světové premiéře v Praze uvedl český klavírista Ivo Kahánek. Druhá část From the Future World op. 71 bude uvedena 4. července v rámci koncertu PKF – Prague Philharmonia a kapely Vypsaná fixa na festivalu Rock for People. Projekt vyvrcholí 15. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina představením třetí, závěrečné části pod taktovkou šéfdirigenta a hudebního ředitele PKF – Prague Philharmonia, Maestra Emmanuela Villauma,

 „AI je v současné době bráno téměř jako symbol technologického pokroku. Kde končí člověk a kde začíná AI? Dokáže AI vytvořit něco originálního, co svět ještě neviděl a neslyšel? Jakou to má pro člověka hodnotu? To jsou otázky, které nás baví vyvolávat a vést o nich diskuzi,“ vysvětluje Humpl a Stiebitz.

Diskuze k článku