Do Česka vstupuje Apple Pay, díky Twistu je služba dostupná i klientům nepodporovaných bank

Apple v úterý ráno oficiálně spustil Apple Pay v Česku. Stává se tak součástí 31 zemí, ve kterých Apple tuto službu nabízí. Podle vyjádření firmy Mastercard je služba dostupná držitelům platebních karet vydaných bankami Air Bank, J&T Banka, Komerční banka, mBank, Moneta Money Bank a společnostmi Edenred a Twisto. Brzy by se měla přidat i Česká spořitelna, která zatím nabízí jen možnost nahrát do služby karty společnosti Visa.

Apple Pay podporují iPhony SE, 6 a všechny novější modely telefonů, všechny modely Apple Watch a tabletů iPad Pro, iPad páté generace, iPad Air 2 a iPad mini 3 a novější. Platit Apple Pay v prohlížeči Safari je možné na jakémkoliv počítači Mac uvedeném na trh v roce 2012 či později s operačním systémem macOS.

Apple při vývoji služby staví zejména na bezpečnost a diskrétnost. Samotné číslo kreditní nebo debetní karty není uchováno na serverech Applu, ale v bezpečnostním prvku přímo na daném zařízení. Každá transakce je schválena jednorázovým bezpečnostním kódem, který je navíc unikátní a dynamický.

Vysoká očekávání

Jediná česká fintechová služba, která službu Apple Pay v Česku nabízí, je Twisto. A právě díky němu mohou službu využívat také zákazníci bank, které Apple Pay nenabízí, bez nutnosti měnit banku. Přidání Twisto karty do zařízení se systémem iOS probíhá jednoduše prostřednictvím jejich mobilní aplikace.

„Všude ve světě se ukazuje, že uživatelé zařízení od Applu jsou výrazně více nakloněni moderním technologiím a placení mobilem než uživatelé jiných operačních systémů. Od Apple Pay si tak hodně slibujeme, protože stejně jako náš NFC platební náramek i placení telefonem či hodinkami výrazně zjednodušuje život,“ uvedl Michal Šmída, zakladatel a CEO Twista.

„Věříme, že díky Apple Pay si k Twistu najdou cestu zákazníci, jejichž banka tuto platbu neposkytuje, ale i ti, kteří k moderní platbě budou chtít stejně moderní mobilní aplikaci s instantními notifikacemi po platbě a větší přehled o svých výdajích,“ doplnil Šmída.

Twisto má přitom od Apple Pay vysoká očekávání. Podle interních statistik startupu mají majitelé telefonů od Applu až o 45 procent vyšší aktivitu plateb a transakcí oproti lidem s Androidem.

Očekávání pak zvyšuje i úspěch služby v Polsku, kde Apple Pay začalo fungovat v červnu loňského roku. Podle dat, které má Twisto k dispozici díky spolupráci s bankou ING Bank Śląski (banka je zároveň investorem Twista), tam zákazníci s Apple Pay provedli během prvních pár měsíců více plateb než uživatelé s Google Pay za celý rok.

První vlna bank

Podle původně medializovaných informací má být v první vlně služba dostupná klientům České spořitelny, Komerční banky, Monety, mBank, Air Bank a fintechu Twisto. Společnost Mastercard v úterní tiskové zprávě uvedla, že Apple Pay je k dispozici držitelům platebních karet vydaných bankami Air Bank,Česká spořitelna (zatím jen karty Visa), J&T Banka, Komerční banka, mBank, Moneta Money Bank a společnostmi Edenred a Twisto.

Informaci o zpuštění už v úterý oficiálně potvrdila Air BankMoneta Money Bank„Očekáváme, že počet našich karet aktivovaných pro bezkontaktní placení chytrým telefonem či chytrými hodinkami dosáhne koncem roku 2019 nejméně 100 tisíc, resp. 10 % z celkového počtu námi vydaných karet. V současnosti toto číslo dělá 30 tisíc, resp. 3 %. Toto očekávání stojí na našem přesvědčení, že spuštění Apple Pay povzbudí celkový zájem lidí o všechny nabízené druhy bezkontaktního placení chytrými telefony a chytrými hodinkami,“ uvedl Jan Hruška, manažer pro platební karty.

Google Pay revoluci nezpůsobil, nepřinese ji ani Apple Pay

„Od spuštění služby Google Pay v Česku [v listopadu 2017 ještě pod názvem Android Pay – pozn. redakce] uplynul už více než rok, a přestože jsou mobilní platby oblíbené, velkou revoluci zatím nezpůsobily. V porovnání s popularitou a rozšířením bezkontaktních plateb kartami jsou zatím stále v pozadí. Odhaduje se, že mobilem dnes platí zhruba 12 procent Čechů a 14 procent Slováků,“ popisuje Peter Ivanka ze společnosti Softec.

Jak popisuje Ivanka dále, revoluci v mobilních platbách nepřinese ani příchod Apple Pay. Další vývoj tak bude připomínat víc evoluci než revoluci. V první řadě proto, že platit kartou bezkontaktně se již stalo standardem a určitým zvykem – a zvyk je železná košile. Jmenuje přitom několik faktorů:

  • Bezkontaktní platby kartou měly při svém spuštění větší reklamu, než je tomu v případě plateb mobilem
  • Do komunikace se zapojovaly i banky, pro něž je mnohem výhodnější, když jejich klienti platí bezkontaktně (resp. kartou všeobecně) než v hotovosti
  • I samotní prodejci běžně pokládají otázku, zda si klient přeje platit kartou – otázku „přejete si platit mobilem“ zatím není slyšet
  • V důsledku toho mnoho lidí, kteří běžně platí bezkontaktní kartou ani neví, že by mohli platit mobilem

„Kromě toho je tu ještě jeden paradox – mobilem se aktuálně platí nižší částky než kartou. Přitom bezpečnost mobilní platby je určitě vyšší než v případě karty. Pokud dojde k odcizení karty, ve většině případů je s ní možné platit na internetu bez zadání dodatečného autentifikačního prvku, tzn. ke zneužití postačí údaje, které jsou na kartě zobrazeny. V případě mobilu je potřeba ho nejdřív odemknout. Trend se však podle mě bude postupně měnit a lze předpokládat, že mobilem se začnou platit v průměru vyšší částky než kartou,“ doplňuje Ivanka.

Rozšíření díky mladší generaci

Masovější rozšíření plateb mobilem lze očekávat z dlouhodobějšího hlediska díky mladší generaci, které se s mobily budí i usíná – postupně by tak měly platby mobilem vytlačovat klasické plastové karty podobně, jako ty dnes vytlačují platby v hotovosti.

„Giganti jako Google nebo Apple se s rozšířením plateb prostřednictvím jejich služeb dostávají k dalšímu cennému zdroji dat o svých zákaznících. Aktuálně deklarují, že do světa bank se nechystají vstoupit,“ popisuje Ivanka s tím, že Apple si zřejmě vystačí s poplatky za transakce, které si účtuje u bank.

Google si je sice neúčtuje, zároveň však přístup k cenným datům určitě využije v rámci klíčového zdroje svých příjmů, tedy online reklamy. S daty o finančních transakcích svých klientů získává novou dimenzi informací, která mu umožní ji ještě lépe zacílit a personalizovat.

„Otázkou zůstává, zda a kdy se Apple a Google spokojí s příjmy, které jim přímo nebo nepřímo generují mobilní platby. Vstup těchto hráčů do světa bank může být fikcí, ale i realitou. A pro bankovní domy případně i noční můrou,“ dodává Ivanka.

Diskuze k článku