České Behavio vyvinulo aplikaci, která díky behaviorálním vědám zkoumá podvědomí zaměstnanců

Jen 13 procent Čechů je zapálených do své práce. Problémem ve firmách přitom bývá, že benefity vyžadované zaměstnanci (stravenky a kávovar) z nich srdcaře neudělají. I když si totiž výslovně přejí konkrétní benefity, jejich motivace se dlouhodobě nezlepší.

Podle české výzkumné společnosti Behavio totiž často firmám schází lidský přístup a k zaměstnancům se mnohdy chovají jen jako k výrobním prostředkům. To vede k situaci, že nedokáží naplno využít jejich potenciál.

„Podle našich propočtů, založených na práci ekonomů z Oxfordu, MIT a London School of Economics, by zvýšení spokojenosti zaměstnanců o čtvrtinu přineslo českým firmám až 200 miliard díky pětiprocentnímu nárůstu produktivity,“ uvedl behaviorální ekonom působící na University of Amsterdam a v Behavio Labs Lukáš Tóth.

Spokojenost a motivace zaměstnanců je přitom v současné době rekordně nízké nezaměstnanosti klíčová. Podle dat Behavio mají společnosti s vnitřně motivovanými lidmi o 20 procent vyšší zisky a o 65 procent nižší fluktuaci. Proto firma vyvinula aplikaci Minuty pro lepší práci, ve které díky znalostem behaviorálních věd pomáhá situaci uvnitř firem zmapovat a zlepšit.

Funguje jednoduše – zaměstnanci mailem dostanou systém krátkých dotazníků, přičemž každý z tematických okruhů zabere jen jednu minutu. Zároveň má minimální bariéry, člověk jen klikne na odkaz a bez registrace může rovnou začít vyplňovat.

Tvůrci aplikace navíc slibují, že je výzkum implicitní, a tedy se zaměstnanců neptá na něco, co nemohou vědět nebo si uvědomit (třeba že je jejich motivace nižší kvůli tomu, protože je šéf nechválí dostatečně často). Podobné závěry však pomáhá odkrýt pomocí analýzy a know-how z behaviorálních výzkumů. Po zmapování situace ve firmě se pozornost aplikace přesune na problémové oblasti, například ve fungování týmů či manažerů, energii a zdraví nebo v pracovním prostředí.

Vývoj aplikace byl možný fíky investici od Václava Dejčmara, spolumajitele společnosti RSJ. Po několikaměsíčním testování, do kterého se zapojilo třeba Ministerstvo životního prostředí, Hannibal či Ambiente, je aktuálně již připravena na ostrý provoz.

Během testovacího provozu zároveň došlo k odhalení zajímavého trendu. Lepší plat a benefity nemají velký vliv na to, jestli jsou lidé v práci motivovaní a nadšení – a tedy i výkonnější.

„To souvisí hlavně s psychologickými potřebami: mít vizi a pocit užitečnosti, mít pocit, že mi šéf rozumí, váží si mé práce a podobně. Je jasné, že se to nedá udělat vždy dokonale. Ale překvapilo nás, že většina firem tuhle oblast neřeší vůbec. 80 % lidí nám řeklo, že se jich na takové věci zaměstnavatel vůbec neptá. A vědět, že mám někde problém, je samozřejmě první krok k tomu, abych to mohl zlepšovat,“ vysvětlil sociolog a spolumajitel Behavio Jiří Boudal.

Diskuze k článku