Brave Browser: Prohlížeč, díky kterému ušetříte 50 % mobilních dat a ochráníte své soukromí

Internetová reklama je všudypřítomná. Její rozmach jde tak daleko, že tvoří většinu dat na některých stránkách. Podle článku New York Times tvoří u prvních 50 amerických zpravodajských serverů stažená data z více než poloviny reklama. Brouzdání zpravodajskými weby s ohledem na skutečnost, že v České republice platíme za mobilní data nejvíce v Evropě (~150 CZK za 1 GB), může přijít prohlížení zpráv na mobilu draho. Nasnadě je otázka, jak reklamu blokovat.

Ukázka aktivované blokace reklam na serveru Blesk.cz

Od AdBlockeru k Brave Browseru

Vyhnout se vysoké spotřebě dat blokováním reklamy není nová myšlenka. Jeden z nejznámějších zástupců softwaru v této kategorii – AdBlocker, byl uveden jako rozšíření prohlížeče v roce 2009 a stal se velmi populárním. To však nezabránilo progresivnímu růstu reklam a kódům pro sledování uživatelů. V roce 2015 přišel zakladatel programovacího jazyku JavaScript – Brendan Eich s myšlenkou prohlížeče, který bude blokovat reklamu přímo a efektivněji. Svůj prohlížeč pojmenoval Brave a na jeho vývoj vybral 35 mil. dolarů v historicky nejrychlejším ICO.

Šetřete mobilní data, čas a baterii

Brave se příliš neliší od svého největšího rivala – Chromu, protože sdílí velkou část kódu. Je založen na open source platformě Chromium. Liší se však možnosti přímo blokovat reklamy v prohlížeči. To znamená, že při surfování na webu nestahuje zbytečný reklamní obsah, takže Brave uživateli ušetří spoustu dat, především na zpravodajskych serverech. Nejde však jen o data, v některých případech je načítání stránek až 7x rychlejší a šetříte i baterii telefonu. Uživateli nicméně stále zůstává poslední slovo a může reklamu kdykoliv povolit.


Soukromí jako první

Brave se nezaměřuje jen na reklamu, ale také na tzv. tracleru, tedy části kódu, které se často objevují na webových stránkách a shromažďují informace o návštěvníkovi. Mohou například posílat informace společnosti Googlu a Facebooku o konkrétní adrese, aby si vás mohli kategorizovat jako milovníka japonského folklóru. Brave je umí blokovat a tím chrání vaše soukromí.

Další funkcí desktopové verze prohlížeče je integrace technologie Tor, která v privátním režimu dokáže zajistit skrytí vaši IP adresy. Takže ani váš ISP (poskytovatel internetu) nebude znát stránky, které navštívíte.

Chcete přesto vidět reklamu? Dostane zaplaceno

Brave tým si uvědomuje, že blokováním reklam přichází tvůrci obsahu o potřebné prostředky a pouze blokování není udržitelné. Proto přichází s vlastním řešením monetizace obsahu. Brave chce nahradit reklamou uvnitř stránek dobrovolnou reklamou v rámci browser browseru, ze které jde 70 procent příjmů uživateli.

Peníze ovšem nedostane ve fiat měně, ale jako ERC20 tokeny do peněženky přímo v browseru, které jsou obchodovatelné na kryptoměnových burzách. Následně může tyto prostředky použít k platbě nebo k dobrovolným příspěvkům jednotlivým stránkám a autorům. Server Internet Archive na příspěvcích takto získal již 2 500 dolarů.

Ukázka peněženky integrované v Brave Browseru

Až 70 dolarů ročně

Tento model financování není pouze na papíře. Od dubna letošního roku dostávají Brave uživatelé v USA, Německu, Francii, UK a Kanady takové reklamy a CEO Brave odhaduje, že je si možné takto přijít až na 70 dolarů ročně.

Navzdory tomu, že v tuto chvíli Česká republika nepatří mezi podporované země a pravděpodobně se reklam nejdříve dočkáme až v příštím roce, je Brave Browser zajímavou alternativou pro ty, kteří chtějí ušetřit mobilní data a úpěnlivě si střežit své soukromí.

Diskuze k článku