Bankovní vizitka: Ověření identity pomocí jednoho kliknutí slibuje zjednodušení fungování fintechu i e-commerce

Když se řekne fintech, lidé si většinou vybaví služby jako Zonky a Twisto. V Česku vznikají i méně nápadné zajímavé služby, které stojí za pozornost. Jednou z nich je také Bankovní vizitka od startupu Wultra, který se věnuje vývoji produktů pro ochranu digitálního bankovnictví.

Bankovní vizitka umožňuje ověřit identitu klientů v aplikacích třetích stran. Na první pohled jednoduchá věc, která však výrazně zjednodušuje fungování mnoha služeb – zejména těch, které ověření totožnosti vyžadují kvůli zákonům.

„Díky naší Bankovní vizitce jsme společnosti Sazka pomohli výrazně zjednodušit a zrychlit online registrace. Klienti Sazky nově nemusí chodit na prodejní místa s občankou jen proto, aby dokončili svou registraci do aplikace Sazky, ale mohou se snadno ověřit pomocí svého účtu v bance,“ říká o projektu Tereza Gagnon, obchodní ředitelka společnosti Wultra.

Tereza Gagnon

Přístup ke službě má přes 5 milionů klientů

Kromě hazardu má Bankovní vizitka využití například i při samotné registraci uživatelů, úpravách smluv u pojišťoven, dodavatelů energii, telefonních operátorech, ve fintechu či v e-commerce. Právě na poslední dvě jmenované oblasti se chce Wultra při dalším rozvoji zaměřit nejvíc. Sloužit tak může i jako náhrada skenování občanského či řidičského průkazu, která se dá vyřešit jedním kliknutím.

„Co se předávaných atributů o identifikovaném uživateli týče, bankovní vizitka dnes umí předávat osobní údaje včetně dokladu totožnosti, kontaktní informace včetně adresy trvalého bydliště a platební metody,“ pokračuje Gagnon.

Projekt vznikl v reakci na nutnost řešit plnění zákonných povinností (KYC, AML a protikorupčních opatření). Díky bankám, které mají povinnost své klienty ověřit, je tento proces značně usnadněn – a na základě svolení klienta je možné provést ověření přes jeho účet v bance online. V současnosti mohou tento způsob ověření využívat klienti většiny českých bank a reálně má k této službě přístup již více než pět milionů klientů.

Z technického hlediska využívá Bankovní vizitka vystavené API jednotlivých bank, kdy software agreguje přístupy do bankovních API a odstraňuje bariéry při komunikaci mezi odběrateli identity a bankami.

Z byznysového hlediska pak vizitka funguje jako software instalovaný on-premise nebo v privátním cloudu. Obchodní model se nevymyká podobným službám – platí se jednorázová instalace, roční licence a měsíční support dle požadavků klienta. Nad rámec toho si však musí odběratel identity domluvit kontrakty s jednotlivými bankami a daným bankám za každé jednotlivé ověření jednorázově zaplatit. Výše této platby se standardně pohybuje ve středních jednotkách eur za jedno ověření.

Podobný projekt chystá i stát a bankovní asociace

Zajímavostí je, že podobnou službu chystá i stát v rámci projektů Digital Government. Takzvaná bankovní identita má sloužit „digitální občanka“ – tedy bez fyzické přítomnosti člověka je mu umožněno ověření totožnosti v rámci služeb eGovernmentu, ale i soukromých firem.

Projekt známý pod názvem SONIA představila Česká bankovní asociace, která aktuálně čeká na změnu legislativy. Návrh zákona je ve Sněmovně a v srpnu proběhlo připomínkové řízení. Spuštění projektu je plánováno v roce 2021, tedy poté, co dojde k projednání všech potřebných legislativních změn v roce 2020.

„Návrh právní úpravy takzvané bankovní identity je na světě – dovolí bankám být komerčními poskytovateli identity a rozšíří AML zákon, aby bylo možné klienta touto cestou identifikovat i bez jeho fyzické přítomnosti. Bankovní identitu bude možné využít například i k prokázání zletilosti v online světě, například u hazardních her,“ dodává Jan Procházka, Banking & Employment Lawyer v Deloitte Legal.

Diskuze k článku