Apple AirTag: produkt, který k úspěchu předurčují všechny iPhony na světě

Minulý týden Apple oznámil dlouho očekávanou vychytávku AirTag. Uživatelé mohou zařízení o velikosti mince v ceně 29 dolarů připojit k cennostem, jako jsou klíče nebo batoh, a pokud se předmět ztratí, vyhledat jej na živé mapě pomocí softwaru společnosti Apple „Najít“.

AirTagy samozřejmě nejsou zase tak unikátní, co se konceptu týče a konkurují řadě dalších produktů na trhu, včetně těch od společnosti Tile, jejíž zástupci si před Kongresem stěžovali na celkové dominantní postavení společnosti Apple.

Čili to, co předurčuje AirTagy k úspěchu není technologie uvnitř přístroje. Jsou to iPhony.

Zdroj: Apple

AirTagy nevysílají GPS signál, jelikož to by jim rychle vybilo baterii a navíc by to vyvolalo obavy o soukromí. Místo toho, když je přívěsek připojen ke ztracenému objektu, vysílá šifrované signály přes Bluetooth. Aby se tyto signály dostaly na internet a informovaly osobu, která hledá svou ztracenou otagovanou cennost, budou muset najít iPhone, který je bude poslouchat. A tady to začíná být zajímavé.

„Pomocí Bluetooth a stovek milionů zařízení iOS, iPadOS a macOS, které se aktivně používají po celém světě, může uživatel najít ztracené zařízení, i když se nemůže připojit k Wi-Fi nebo mobilní síti,“ vysvětlil Apple ve sdělení o bezpečnosti služby „Najít“. „Jakékoli zařízení iOS, iPadOS nebo macOS, u něhož je v nastavení funkce „Najít“ zapnuto vyhledávání offline, může fungovat jako „vyhledávač“.“

Mocný ekosystém

Produkt představuje pro Apple nový milník: využívá jeho základnu čítající více než miliardu iPhonů jako infrastrukturu k budování služby, kterou jeho konkurenti nedokážou nabídnout. Všechny iPhony na světě se tak potenciálně staly součástí fyzické sítě, která vyhledává kradené a ztracené věci – i když si jejich uživatelé nikdy nekoupili AirTagy.

AirTagy jsou příkladem toho, jak Apple využívá svůj ekosystém, aby vytvořil „lepší“ produkt, než nabízí početná konkurence.

Pokud se to některým nezdá, tak se samozřejmě mohou odhlásit od služby Najít, i když to znamená, že nezískají výhody sítě, jako je vyhledávání zařízení, která byla vypnuta nebo nejsou připojena k mobilnímu telefonu nebo Bluetooth.

Počet zařízení tvořící tuto vyhledávací síť je pro produkt, jako je AirTag, klíčový. Společnost Apple popisuje svou službu „Najít“ jako „rozsáhlou, globální síť“ a umožňuje výrobcům příslušenství třetích stran vydávat produkty, které ji také používají.

Zdroj: Apple

Pokud se AirTag ztratí uprostřed pouště bez přístrojů Apple v dosahu Bluetooth, nemůže se připojit k internetu a vysílat signály nebo aktualizovat mapu uživatele. Ale uprostřed amerického města, kde má iPhony odhadem 42 % lidí – v některých oblastech více – je mnohem pravděpodobnější, že najdete přístroj, který vyhledá ztracený AirTag.

Generální ředitel společnosti Apple Tim Cook již dříve označil produktovou strategii společnosti za „only Apple“, což naznačuje, že vzhledem k tomu, že společnost buduje hardware, vyvíjí software a provozuje vlastní online služby, může zavádět funkce, které rivalové jako Microsoft, Google a Samsung nemohou.

A co soukromí?

AirTagy představují také velkou zkoušku nastavení ochrany osobních údajů společností Apple.

Od roku 2015 Apple avizuje soukromí a bezpečnost jako hlavní přidanou hodnotu pro svůj iPhone. Apple na této pověsti staví, aby zákazníky ujistil, že z jeho systému „Najít“ neuniknou uživatelské lokace ani data, pokud bude fungovat jako vyhledávací zařízení. Apple tvrdí, že síť „Najít“ uchovává lokalizační data soukromá a anonymní a že neukládá lokalizační data ani historii.

Je ale samozřejmě na uživatelích, aby ukázali, nakolik Applu důvěřují a zda společně ochotně vytvoří vyhledávací síť, kterou Applu mohou jeho konkurenti tiše závidět.

Total
1
Shares
Další články