Aplikace na míru může být až o 60 % levnější. Stačí být progresivní

Vývoj běžné nativní aplikace zabere průměrně desítky až stovky hodin pro každou platformu. S progresivní webovou aplikací za stejný čas vyřešíte web, iOS, Android, Windows i Mac a české firmy na tuto výhodu začínají slyšet.

Technicky by se daly progresivní webové aplikace (PWA) popsat jako app-like weby. Využívají výhod webových aplikací a k tomu přidávají funkce dříve známe jen z nativního prostředí – notifikace, offline práce, rozšířená realita a mnoho dalšího.

Naopak odstraňují 2 největší nevýhody nativních aplikací, tedy oddělený vývoj pro jednotlivé platformy a nutnost instalace přes některý z “App storů”. Díky responzivitě se zobrazují stejně dobře na smartphonu s Androidem, iPadu i desktopu.

Zatímco v zahraničí už na PWA běží giganti jako Twitter, Tinder, AliExpress nebo Starbucks, v Čechách je to z velkých hráčů zatím pouze Kiwi.com nebo Dáme Jídlo. Popularita tu však stoupá zejména u menších firem.

PWA: jeden vývoj pro všechny platformy

Už jen společný vývoj pro všechny platformy může zlevnit celý projekt aplikace na míru až o polovinu. Navíc je nutné zohlednit, že u nativních aplikací nikdy nejde o jednorázový výdaj. Aktualizace a podpora často přidají dalších 15-20 % ceny vývoje, kdežto u PWA je jakákoli úprava výrazně jednodušší a tedy i levnější. Úspora oproti vývoji nativní aplikace pro více platforem je tedy přibližně 60 %.

Právě díky nižší ceně začínají výhody PWA objevovat menší firmy a startupy, které je využívají pro své interní potřeby a otestování produktu na maximu platforem. „Klienti často přicházejí s představou klasické tedy nativní aplikace, přitom se většinou ukáže, že je pro ně vhodnější právě PWA. Tento typ aplikací ale v Čechách málokdo zná, proto s nimi musíme klienty nejprve seznámit,“ popisuje situaci na trhu CEO vývojářského studia SNADNEE Jan Ševčík a dodává, že se ještě nesetkal s tím, že by někdo z klientů rozhodnutí pro PWA na míru litoval.

Hotovo už za dva týdny

„Aplikace běží na jakémkoliv telefonu a hlavně si ji můžeme otevřít i na velké televizi v zasedačce. Což by pro nás jinak znamenalo další náklady.“ shrnuje svou zkušenost s PWA jednatel brněnského autosalonu a servisu Motortec Marek Ventruba.

Technici v Motortecu potřebovali fotit stav vozidel při jejich přebírání, aby mohli případně zjistit, kdy vznikly drobné defekty. A zatímco na focení je chytrý telefon báječný, na detailní zkoumání fotek je přece jen lepší skutečně velký displej. Pro takový případ byla PWA ideální řešení.

Nativní, nebo progresivní?

Nativní aplikace mají stále své místo v B2C byznysu a ve specifických odvětvích, jako jsou např. hry. Progresivní webové aplikace je tedy hned tak nenahradí, pro interní potřeby digitálních firem a B2B sektor jsou však logickou volbou.

Zdá se tedy, že by právě PWA mohly být krokem k větší digitalizaci firem, ve které Češi zatím stále zaostávají  za evropským průměrem.

Diskuze k článku