Americký Amazon představil koncept Amazon Go. Jde o klasickou samoobsluhu, kde ovšem chybí jakékoli pokladny a nakupující tu nemusí stát frontu. Zboží si mohou dát rovnou do košíku a z obchodu odejít stejně snadno, jako do něj přišli. Koncept ukazuje, jakým směrem by se v blízké budoucnosti mohl vydat klasický maloobchodní prodej.
Prozatím testuje Amazon svůj nový koncept klasického prodeje v kamenných obchodech na svých vlastních zaměstnancích. Firma ovšem slibuje, že experimentální samoobsluhu, kterou postavila v Seattlu, brzy otevře i pro veřejnost. Stát by se tak mělo zkraje roku 2017.
Samoobsluha vypadá téměř jako každá jiná, jen tu zcela chybí pokladny a ony pověstné fronty u nich. Uživatelův nákup totiž sleduje umělá inteligence, která doslova zahlédne vše, co si nakupující vezme a následně mu to naúčtuje.
Ke vstupu do obchodu je potřeba speciální aplikace Amazon Go spojená s uživatelským účtem na tomto portálu. Podle propagačního videa, které Amazon zveřejnil, stačí, když uživatel při příchodu do obchodu naskenuje svůj identifikační QR kód na vstupním turniketu a může začít nakupovat.
Kamery a všemožné senzory v obchodě pak neustále sledují, co si který uživatel bere a vytváří mu v podstatě virtuální nákupní košík. Nakupující přitom může věci dávat rovnou do tašky. Umělá inteligence, kterou Amazon v tomto případě souhrnně nazývá jako technologii Just Walk Out, si poradí i s případy, kdy si zákazník nákup některého odebraného zboží rozmyslí. Jednoduše si všimne toho, že věc, kterou si předtím vzal, opět vrátil do regálu a z jeho virtuálního nákupního košíku ji odebere.
Když uživatel nákup dokončí, nemusí dělat vůbec nic. Jednoduše z obchodu odejde a Amazon mu zanedlouho vystaví účet a utracenou částku strhne pomocí standardních platebních metod u jeho uživatelského profilu.
Prodavači k užitku
Koncept Amazonu ukazuje, jakým směrem by se v blízké budoucnosti mohl vydat klasický maloobchodní prodej. Vzbuzuje samozřejmě i otázky ohledně ztráty pracovních míst. Ano, koncept Amazon Go by sice mohl připravit o práci pokladní, na druhou stranu otevírá nové možnosti ve vztahu k zákazníkovi.
Když totiž i každodenní nakupování technologie zbaví otravných front u kasy a nepříjemně se tvářící prodavačky za ní, dává to obchodníkovi šanci se více věnovat samotnému zákazníkovi přímo na prodejní ploše. Personál, který doposud sloužil jen k tomu, aby zákazníkovi nakoupené zboží jen naúčtoval, by totiž nově mohl být využit k tomu, aby toho zákazník opravdu více nakoupil.
Jistě, i všemožná doporučení umělá inteligence Amazonu na základě strojového učení vašich nákupních zvyklostí zvládne, ale lidský kontakt a fundované doporučení budou na mnohé zákazníky fungovat určitě lépe.
Navíc koncept Amazonu dává například větší prostor tomu, aby moderní samoobsluhy nabízely čerstvější zboží, které bude připravováno přímo na místě a podle aktuální poptávky zákazníků.
Otázkou je, jak koncept nakupování bez následného zakončení u pokladny přijmou samotní zákazníci.