Ženy ve startupech – díl třetí

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi a kolem poloviny šikovných lidí tvoří právě ženy. Přinášíme proto už třetí díl našeho seriálu o holkách, ženách a dámách české startupové scény. Zpovídali jsme tři důležité ženy zajímavých projektů a díky jednomu z nich jsme se dostali i ke startupům „z druhé strany“.

Třetí díl je z velké části marketingový. Dvě dámy, které jsme oslovili, mají na starosti marketing v rozjetých společnostech – v Zootu a v SQLdep. Třetí žena začínajícím podnikatelům pomáhá v Node5. Každé z nich jsme položili tři otázky – v první přibližují svůj projekt, ve druhé svou motivaci a ve třetí povídají o důležitosti žen na startupovém trhu.

Pavlína Louženská – Zoot

Pod Pavlínou funguje marketing Zoot.cz – což je největší český online obchod s módou a designem. Nabídkou přes 300 módních značek, které jsou v zahraničí populární, demokratizuje módu v Čechách, na Slovensku a nově také v Rumunsku. Více než 300 000 položek skladem a jedinečný koncept „Objednám, vyzkouším, co mi není, neplatím“ umožňuje objednané zboží před zaplacením vyzkoušet v tzv. Výdejnách radosti. Zlomový rok 2014 dovedl Zoot.cz k čistému obratu zhruba 200 mil. korun, což je stoprocentní nárůst oproti roku 2013. V lednu 2015 představil Zoot nového investora – 3TS Capital Partners a v listopadu 2015 vstoupil na rumuský trh.

ZOOT_Pavlína Louženská

Pavlína Louženská vede v Zootu celé marketingové oddělení. Vystudovala Masarykovu Univerzitu v Brně a Universität zu Köln v Německu. Dlouhodobě se věnuje marketingové strategii módních značek – stojí například za konferencí #FashionTechCZ. Jejím snem je dokázat, že každá značka může být stejně suverénní jako Burberry, a že čeští návrháři mají na to být ve Vogue i na Net-a-Porter.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu?

Pavlína Louženská: Zoot má unikátní hybridní model, který odstraňuje překážky při nakupování online. Zákazník si může objednat více velikostí, nebo typů zboží na jednu z 16 Výdejen po Čechách, Slovensku (a od října i v Rumunsku). V Praze si zboží na Výdejně můžete vše vyzkoušet do tří hodin, po zbytku ČR a SR do druhého dne. Nakonec zaplatíte pouze za to, co vám sedí. A pokud máte Výdejnu daleko, doručujeme kamkoliv samozřejmě zdarma. 365 dní v roce bez žádných hvězdiček a poznámek pod čarou. A když si to náhodou rozmyslíte, máte 90 dní na vrácení.

Momentálně nabízíme 300 značek a 300 000 produktů skladem. Náš tým dvaceti nákupčích jezdí dvakrát ročně po světových veletrzích a hledá to nejlepší a nejzajímavější, co v (masové) módě momentálně je. Najdete u nás provařené značky jako Herschel nebo Vero Moda, ale i luxusní segment jako Gant nebo Tommy Hilfiger, nebo nově i dětské oblečení. A brousíme si zuby na další expanzi do kategorií.

Proč Vás baví pracovat ve startupu?

Pavlína Louženská: 1) O agenturách se říká, že jsou hodně rychlé, ale co mě čekalo v Zootu, překonalo všechny představy. Baví mě, jak rychle se věci posouvají dopředu: žádný korpowork. Ve středu večer máš nápad a ve čtvrtek je v produkci. Když víš, co chceš, máš realizaci na dosah.

2) Moc mě baví, jaké lidi startupy přitahují. V Zootu se tu sešel tým, díky kterému nemůžu dospat pondělí a z práce se musím kopat násilím. Jsou všichni naprosto výjimeční a je skvělé mít možnost se s nimi posouvat dopředu (a měnit svět).

3) Když jsi v korporaci, tak často pracuješ pro práci, ve startupu pracuješ pro vizi. A to je víc, než nuly na výplatní pásce, nebo služební Fabie. Nikdy jsem se nesetkala s frkáním nad přesčasy, nebo vynucovanou produktivitou. Když ten startup miluješ, není co řešit. Ricky Gervais vystupuje ve stand-upu, kde vysvětluje rozdíl mezi job a career. Job máš, když koukáš na hodiny, kdy už konečně bude pět. A Career, když se koukneš na hodiny a řekneš: „Dopr…, to už je pět?!“ Ve startupu vždycky máš Career, a to je na tom to nejlepší.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Pavlína Louženská: My jsme technologický startup, kde pracuje 60 % žen a rosteme o více než 200 % ročně. A to druhé číslo je o dost důležitější. Ještě nějaké otázky? Není důležité, jestli jsi kluk, holka, nebo ses ještě nerozhodl, ale jestli to, co děláš, má smysl.

Tereza Hajná – SQLdep

Terezu Hajnou můžete od září najít v SQLdep. Je to cloudová služba určená pro prostředí datových skladů a datové specialisty, kteří pracují s velkým množstvím dat. Funguje na principu reverzního inženýrství. SQL kód mění na podrobnou interaktivní vizualizaci datových toků. Pomáhá uživatelům rychle pochopit datové závislosti, porovnat různá vývojová prostředí nebo například vygenerovat během minut dokumentaci k 1 milionu řádků SQL kódu.

Tereza Hajná

Tereza vystudovala Mediální studia a žurnalistiku na Masarykově univerzitě v Brně. Od 14 let – kdy vytvořila s pomocí knížky „Programování WWW stránek pro úplné začátečníky“ na své 486 první „index.html“ – věděla, že má blízko k technologii i k marketingu. Cesta na startupovou scénu trvala od maturity devět let a vedla od marketingového oddělení B2B stavební firmy, ke konzultantství firemní strategie a koučink, až k digitálnímu marketingu v IBM. Od září v SQLdep zkouší a mění věci tempem, které jí vyhovuje.

Co stojí za dosavadním úspěchem Vašeho projektu?

Tereza Hajná: Kromě dobrého nápadu je to náš skvělý tým – jeho plné nasazení a nadšení. Bez toho bychom se daleko nedostali. Platilo to v době, kdy zakladatelé programovali dnem i nocí a platí to i dnes – když se snažíme každý den něco dokončit a něco nového nastartovat. Na denní bázi nasazujeme nové featury a snažíme se neustále náš produkt zlepšovat. Hodně nám pomáhá i to, že lidé, kteří SQLdep používají, jsou sdílní – dávají nám zpětnou vazbu i doporučují dál.

Proč Vás baví pracovat ve startupu?

Tereza Hajná: Zažila jsem práci na volné noze i práci v korporaci. SQLdep je pro mě spojení toho nejlepšího z obou těchto světů (a ano – i v korporaci je něco dobrého). Na volné noze jsem měla volnosti až moc, v korporaci žádnou. V SQLdep se posouváme neuvěřitelně rychle vpřed, nápady překlápíme během několika málo týdnů do praxe. Zkoušíme, co funguje, a co ne. Je zde prostor pro chyby a tudíž i prostor pro zlepšení. Procesy nás nebrzdí, ale když se nám podaří nějaký dobře navrhnout, naopak nám (spolu)práci usnadňuje. Taková práce mě nabíjí a neubíjí – a to je to, co potřebuji.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Tereza Hajná: Čím snad pomohu já? Snažím se být pozitivní. Přemýšlím nad věcmi v souvislostech. Mám ráda čistý stůl a „hotovo“ (alespoň pro daný den). Nemám ráda konfliktní situace, takže se snažím najít kompromisy a společnou řeč. Jestli se s takovým přístupem ztotožní většina žen, netuším.

Nejsem úplně zastánce toho, že jsou ženy nositelkami nějakých zásadně odlišných hodnot než muži. Vycházím i ze své koučovací praxe – každý člověk má své silné a slabé stránky – a je na něm, jak s nimi naloží. Myslím, že obecně prospěje jakékoli společnosti člověk se zdravým sebevědomím, schopností sebereflexe a odvahou chybovat.

Petra Končelíková – Node5

Petra pomáhá s budováním technologického centra pro začínající podnikatele a profesionály, Node5. Je to místo pro setkávání investorů, inovátorů, vývojářů z oblasti technologických startupů a digitálního podnikání. Cílem Node5 je vytvořit infrastrukturu pro spolupráci celé technologické startup komunity v Praze, respektive v ČR. Node5 pořádá více než 200 eventů ročně, poskytuje startupům poradenství více než stovky zkušených mentorů a navazuje partnerství s podobně orientovanými institucemi a korporátním světem. Od svého založení Node5 pomohl 100 společnostem, 300 členům, 10 000 účastníkům lépe porozumět a prosadit se ve světě technologií a inovací. Node5 pravidelně pořádá networkingové a komunitní eventy, školení zaměřené na specifické potřeby rezidentů (byznys, legal, fundraising, technické dovednosti) a disponuje vlastními eventovými prostory.

Petra Končelíková Node5

Petra odstartovala svou profesionální kariéru již během studií matematiky a fyziky na základní škole, kde zorganizovala řetězec charitativních akci pro děti bez domova. Po dokončení studií práv EU o 8 let později nabyté zkušenosti využila jako CEO Fidelity PR Services a ve spolupráci s ministerstvem školství se vedle jiných aktivit k charitativním akcím vrátila. Po jejím úspěšném exitu se odstěhovala do Amsterdamu, kde (pod hlavičkou sashakraal ) odstartovala síť Center pro Krásu, zdraví a odpočinek se zaměřením na ambiciózní ženy s láskou pro business a minimálním časem sama pro sebe. V současné době žije zpět v Praze, kde pomáhá s budováním technologického centra pro začínající podnikatele a profesionály (Node5), organizuje exhibice svých uměleckých děl a připravuje rozšíření svého centra pro ambiciózní ženy i do České republiky.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu?

Petra Končelíková: Obecně u všech startupů, které jsem zakládala, platila jedna jediná věc, a to pekelná dřina. Bez trochy štěstí je to těžké, ale není třeba zoufat – když budete fakt makat, zvládnete to i bez něj :). Většina mých společností je v Amsterdamu, kde štěstí již dávno vyšlo z módy. Musíte zatnout zuby, spolknout hrdost, nikomu nic necpat a především naslouchat. Filtrovat dobré rady od těch “zbytečných“ a stejně dál věřit především sám sobě. Rad dostanete vždy spoustu a zadarmo – musíte ale nejdřív vyrůst, abyste rozpoznali, že poradit sice vždy potřebujete, ale chovat se podle nich musíte vždy pouze svým vlastním způsobem. Například Fidelity PR services v Čechách (2006-2008) jsem na druhou stranu založila čistě na základě ohromného “osobního” štěstí. Ale když byl čas se na štěstí vyloženě vykašlat a učinit krutá rozhodnutí, ať populární, či ne, poslouchala jsem především své business Já. Business je vždy jen business, a ani ve startupech by se s ničím jiným neměl plést.

Node5 je místem, kam lidé chodí především makat, a tím si mě získal. Potkala jsem zde takových poctivých dříčů, jak v jeho samotném srdci v čele s Lukášem Hudečkem a celým teamem, tak mezi startupy, které u nás sedí, mezi kluky, co k nám chodí na hackathony, a u jablek a chlebíčků se nám všem snaží zjednodušit život. Makat, makat a zase makat, a nebrat věci zbytečně osobně.

Proč Vás baví pracovat ve startupu?

Petra Končelíková: Upřímně jsem stále zmatená, co to startup vlastně znamená :). Já založila svou první firmu 15 let zpátky, akorát tenkrát se tomu říkalo „začínajici firma“ anebo „úplná blbost“. Alespoň můj tatínek tak pojmenoval všechny mé startupy :). Už samotná slova start up! ZVEDNI SE, NASTARTUJ SE A MAKEJ. Opakuji se, ale jsem zkrátka největším fanouškem poctivě vydřené práce, a i proto mne nesmírně baví vytvářet v Node5 a vůbec obecně takové podmínky, které vedou k inovativním – těžce vydřeným – řešením, a pozorovat u toho těch 130 stejně nadšených otroků těch svých “blbostí” :). Navíc super atmosféra, která zde panuje, je ohromným přínosem i pro mé vlastni projekty, především pro ty, které plánuji rozjet v roce 2016.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Petra Končelíková: Muži ve startupech sice pracují mnohem tvrději, ale ze zkušenosti si troufám říct, že ne vždy efektivně. Ženy oproti tomu dokážou odhalit opravdovou genialitu a nasměrovat ji nejkratší cestou k dalšímu rozvoji. Umí osekat nesmysly a vytyčit priority. Jsou empatičtější a práci, které věří, dají všechno. No a když makaj, tak fakt makaj. Často ale potřebují pořádně zatřást, aby se nebály ukázat všechno to, co v nich je, a nebyly svazovány tím, co od nich čeká společnost – hodnou přítelkyni, hospodyni, matku a business mašinu bez zbytečných emocí. Ženy jsou v tomto jiné a je to právě jejich citlivost, která ,když užitá správně, znamená rozdíl mezi dobrým a fantastickým. Bohužel je to ale stále velmi málo vítaná a oceněná dovednost, a i proto je většina mých aktivit zaměřená především na pomoc všem těm ženám, které chtějí změnit život svůj i ostatních.

Diskuze k článku