Ženy ve startupech – díl šestý

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi a kolem poloviny šikovných lidí tvoří právě ženy. Proto jsme se rozhodli představit vám některé z žen, které na současné české startupové scéně působí.

V šestém díle našeho seriálu Ženy ve startupech se podíváme do akcelerátoru StartupYard, kterým prošla řada úspěšných startupů. Včetně Brand Embassy, což je další společnost, na níž se dnes zaměříme. Vydáme se ale také za startupem, který pomáhá designérům a milovníkům umění.

Kristýna Horká – Brand Embassy

Brand Embassy je technologická firma s českými kořeny, která pomáhá propojit firmy se svými zákazníky unikátním lidským způsobem. Software pro zákaznickou péči se zaměřuje na zvýšení efektivity kontaktních center a zlepšení zákaznické zkušenosti. S pobočkami v Praze, Londýně a San Francisku se jejich mezinárodní tým řídí zásadou každodenního rozvoje díky učení se z vlastních chyb.

Kristýna je v Brand Embassy zodpovědná za oddělení Talentu, stará se o recruitment nových talentů a budování kultury firmy. (Název “HR” nemá ráda, lidi vnímá mnohem důležitěji, než jen lidské zdroje.)

Přestože během studia psychologie na UK vyzkoušela praxi v mnoha psychologických zařízeních, vždy ji to spíše táhlo k oblasti “human relations”. V minulosti pracovala jako konzultant náboru v personálních agenturách a jako psycholožka na střední škole. Objevila tam nadšení pro práci s mladými lidmi, ale zkostnatělé klima školy pro ní nebylo to pravé ořechové.

Ve volném čase ráda maluje s olejovými pastely, dívá se na horory (i když toho pak v noci lituje) a občas i něco dobrého k jídlu uvaří svým přátelům.

Proč vás baví pracovat ve startupu?

Kristýna Horká: Jako první mě napadl adrenalin, někdy to je takový cvrkot, že pořádně ani nezaregistrujete, že pracovní den končí. Proměnlivost prostředí a všechna pozitiva, ale i negativa, která přináší, je to, co mě baví nejvíc. Sama nejsem typ člověka, který si potrpí na stereotyp, asi bych se nudila. Chci pracovat v prostředí, kde mě lidi inspirují, kde existuje otevřená komunikace, kde nejsou procesy pro procesy (vím o čem mluvím, pracovala jsem na střední škole) a kde se necítím být svázána systémem, korporátní náladou.

Určitě bych nechtěla být jen kolečkem, který je součástí většího stroje. Chci vnímat, že můžu některé věci ovlivnit, i když nejsem v oboru x-let a že moje rozhodnutí mohou mít dopad, i když může být katastrofální:). Protože mám k lidem obecně důvěru a věřím, ze dokážou být zodpovědní za svou práci, tak jsem začátkem roku prosadila Unlimited Holidays, kde jinde to máte, než ve startupu?

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Kristýna Horká: Byla jsem jediná holka, která v Brand Embassy před 2 lety v Praze začínala, v aktuální chvíli ženy tvoří ⅓ všech zaměstnanců, což je na software startup super. Jsem ráda, že holky zastupují i technické pozice, i když vývojářku se mi ještě nahirovat nepodařilo. Je skvělé, že existují takové projekty jako Czechitas, které bourají zavedené stereotypy. Ze své zkušenosti vím, že ženy jsou skvělé v marketingu, obchodu, ale i na produktové úrovni. Nerada bych se ale pouštěla do diskuzí, proč může být žena v něčem lepší než muž a naopak, protože těmhle dělením zkrátka moc nevěřím, spíš je to o konkrétním člověku a jeho schopnostech. Důležité je genderově vyvážené pracovní prostředí, z mého pohledu přirozený model, kde se ženy i muži vzájemně obohacují svou přítomností.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu?

Kristýna Horká: Jsme technologická firma, takže produkt – jeho unikátnost a hodnota pro zákazníky je hodně důležitá, já ale věřím, že je to především o výjimečných lidech a jejich nadšení. Každý si ve firmě procházíme různými stádii, co ale platí obecně je, že zkoušíme nové věci a ne vždy je jejich úspěch zaručen. Jinými slovy je třeba být perzistentní – jiný by to třikrát zabalil, jenže ono to vyjde třeba až napočtvrté. Dále pak smysl pro humor a dostatek společně strávených zážitků i mimo kancelář, protože to pomáhá přežít ty horší dny, stmelovat skupinu. A v neposlední řadě hands-on přístup, vyhrnout si rukávy a dělat někdy věci, které úplně neodpovídají “senioritě a job profilu”, protože ne vždy je možnost mít pro tu konkrétní náplň dedikovaného člověka.

Klára Zmeškalová – Designeros

Designeros je online prodejní galerie produktů z dílen světových i českých designérů. Milovníci i tvůrci designu a všichni podporovatelé autorské tvorby zde mají možnost se setkat a propojit „bez hranic“. Myšlenka pomoct designérům prodávat do celého světa a zároveň obdivovatelům originálních produktů nakupovat od světových špiček se prosadila již v roce 2012. Rok na to už živý projekt putoval do San Francisca a následovně do Singapore. Nyní se v Designeros soustředí i na prezentaci designérů off-line cestou.

klara_zmeskalova_designeros

Klára ve prospěch kreativnější náplně práce opustila svůj vystudovaný obor hospodářsko-právní ruštiny a od roku 2012 se naplno věnovala on-line marketingu. Do Designeros přišla hned začátkem roku 2015 a od té doby projekt strategicky a marketingově vede. Díky každodennímu kontaktu s designéry i díky touze podporovat udržitelnost a autorskou tvorbu začala psát Akademii marketingu pro designéry. V současné době také osobně školí marketing designových produktů přímo jejich tvůrce. Věří, že lidi jednou omrzí konzum a mainstream a budou investovat do kvalitních funkčních věcí.

Co stojí za dosavadním úspěchem projektu?

Klára Zmeškalová: Především ambiciózní myšlenka a lidé – jako za každým úspěchem. Motivovaný tým zapálený do své práce. Naše motto: „Šíříme lásku k designu“ je totiž našim vnitřním nastavením. Baví nás být v každodenním styku s designéry i jejich produkty, inspirovat lidi a přinášet na trh originalitu. Důležitými elementy našeho fungování jsou přátelské vztahy a důvěra designérů(m).

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech? 

Klára Zmeškalová: Stejně jako i mimo startupovou půdu se vyplácí nasazení ženských zbraní do firem, zde to platí stejně. Holky jsou všeobecně disciplinovanější, usměvavější a v mnoha případech se jim vyplácí umění udělat z drzosti výzvu. Ve fungujícím týmu je potřeba mít zástupce obou pohlaví, proto si myslím, že holkám zvažujícím práci pro startup není potřeba více zdůrazňovat, že na jejich přednosti ty gangy startupových chlapců opravdu čekají.

Proč vás baví pracovat pro startup? 

Klára Zmeškalová: Protože je to – v mém případě – ideální kompromis mezi volnonožstvím a zaměstnaneckým poměrem. Mohu defakto sama určit, na jakou aktivitu vynaložím úsilí a co se mi vyplatí, a zároveň se můžu spolehnout na oporu týmu. Zodpovědnost za rozhodnutí si pak také nesu já, avšak úspěchy, poučení a výsledky se podepisují na celém týmu.

Práce je najednou spíš takový hybridní prvek života. Kombinace velkého koníčku, osobního rozvoje, setkání s přáteli a možnosti plnit si sen.

Helena Nehasilová – StartupYard

StartupYard patří mezi přední středoevropské akcelerátory a jeho cílem je pomáhat začínajícím technologickým firmám rychle uvést svůj produkt, nalézt pro něj správný trh a získat další investici, pokud ji potřebují. Za 5 let svého fungování v Praze akceleroval StartupYard celkem 44 firem, z nichž zatím 13 získalo investici (celkem 130 milionů korun) a 5 bylo úspěšně prodáno. StartupYard investoval do firem jako DámeJídlo.cz, Brand Embassy, Budget Bakers, Gjirafa nebo TeskaLabs.

helena_nehasilova_startupyard

Helena sice vystudovala ekonomickou fakultu, v prostředí startupů se však začala pohybovat hned po ukončení vysoké školy. Nejprve začala jako Office manager ve startupu CashPlay, postupně se chtěla realizovat sama a založila vlastní projekt Office yoga, který řeší nedostatek pohybu lidí, pracujících v kancelářích. Po chvíli strávené na volné noze začala pracovat i pro StartupYard, kde zastává roli na pomezí produkce a office managementu. Má na starost organizování všech vzdělávacích workshopů a mentorigu a současně akcí jako je například Demo Day.

Práci ve startupovém prostředí, ve světě “online”, kompenzuje ve volném čase ráda ve světě “offline”, a to například péčí o své jógové studio Jóga Letná, nebo hraním v kapele Lady Merlot.

Co stojí za úspěchem startupu?

Helena Nehasilová: Nehodnotila bych nyní úspěchy StartupYardu (o kterých každý ví :-), ale vzala bych to z pohledu startupů, které nám prošly rukama. Obecně mohu říct, že hlavním faktorem úspěchu každého startupu je vytrvalost, nadšení a proaktivita. Startupové prostředí je hodně dravé, spousta začínajících projektů si myslí, jak je zrovna ten jejich unikátní a nápad se sám prodá. Ale většinu aplikací a služeb už vymyslel někdo před vámi. Těch opravdu jedinečných technologií je bohužel pomálu. Dnes už nestačí být jenom dobrý v tom co děláte, ale umět dotáhnout věci do konce, být neúnavně nadšený pro svůj projekt, obětovat tomu hodně času, mít za sebou sehraný tým lidí, možná i nějakého toho investora. Kdo si myslí, že mít startup je procházka růžovým sadem, je na omylu.

Proč Vás baví pracovat ve StartupYardu?

Helena Nehasilová: Práce ve StartupYardu a se startupy mě baví a naplňuje, protože vidím, že se tady tvoří nějaká přidaná hodnota, něco, co může ostatním v jistých směrech pomoci, zlepšit život. Mám to srovnání, jelikož jsem v minulosti měla možnost pracovat pro korporát. V současnosti bych neměnila. Přebujelá byrokracie, systémy nadřazenosti a podřazenosti, čekání na schválení maličkostí od manažera z jiného státu. Ne – děkuji. Někdo může spatřovat nevýhodu v tom, že si v začínající firmě/startupu musíte na všechny procesy přijít sami. O to je to ale kreativnější, což mě baví. Nic není dané. Hodně se improvizuje. Možná to někomu přijde diletantské, ale to je prostě život. Všechno nejde hezky nalinkovat. Člověk se nikdy nenudí. Navíc mám kolem sebe mladé nadšené startupisty, jejichž energie a každodenní nasazení mě samotnou pozitivně nabíjí. S kolegy ze StartupYardu jsme sehraný tým s podobným pohledem na život i práci a myslím, že jsme si osobnostně sedli, což je další velké plus.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Helena Nehasilová: Neřekla bych, že je ve startupech nedostatek žen. Trend přibývání něžného pohlaví v tomto odvětví roste, a to hlavně v oblastech, které jsou jim bližší. Programátorek je stále v porovnání s muži sice pomálu, ale takových žen které se věnují marketingu, komunikaci, PR ve startupech je přeci dost. Spíš mi přijde škoda, že jich je málo na vedoucích či zakladatelských postech. To by bylo zajímavé změnit. Zajímalo by mě porovnat, jak by se vyvíjely teoreticky dva startupy, jež by byly vedeny jeden ženou a jeden mužem. Dostal by se jeden ze startupů dál? Prodělal by jiná stádia vývoje? Byl by v něčem rychlejší? Ať už tak či onak, ženský element je naprosto jiný nežli mužský a proto si myslím, že by ženy měly doplňovat každý startup. Tak jako ve starých čínských filosofiích existuje jing a jang, v józe princip rovnováhy, bylo by dobré hledat vyrovnanosti v tomto ohledu. Ne násilně. Neznamená to, abyste vyměnili půlku svých programátorů za ženy. Ale určitě jim dát šanci v oblastech, které jim jsou odjakživa přirozenější. Jen tak mimochodem – zkuste si představit startup, kde jsou na druhou stranu samé ženy. Já osobně bych tam pracovat nechtěla :-D

Diskuze k článku