Ženy ve startupech – díl dvanáctý

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi a kolem poloviny šikovných lidí tvoří právě ženy. Proto jsme se rozhodli představit vám některé z žen, které na současné české startupové scéně působí. 

Ve dvanáctém díle seriálu si představíme tři šikovné ženy. Bojovnici za lepší stravu pro psy, všestrannou odbornici na podnikatelské inkubátory a výherkyni Startup Awards a zároveň jednu z nejtalentovanějších mladých žen na Slovensku podle žebříčku Forbes. Ať už Češky nebo Slovenky, naše ženy jsou prostě skvělé!

Petra Stoklasová – Brunio

Brunio je prémiové vařené krmivo pro psy vyráběné z čerstvých surovin od lokálních dodavatelů, vyvinuté pod dozorem veterinárních výživových poradců. Nabízí plnohodnotnou vyváženou stravu pro každý den i speciální diety. Krmivo Brunio neobsahuje žádné vedlejší živočišné nebo odpadní produkty, konzervanty ani barviva. A zajímavý je i koncept – jeho součástí je pravidelný rozvoz krmiva ke koncovým spotřebitelům.

petra

Petra vystudovala daně na VŠE. Při tom a po škole pracovala v mezinárodní daňové podenské společnosti. Následně studovala v USA, kde se inspirovala firmami, které propagovaly návrat k vařené stravě. Líbila se jí filosofie společností, které odkrývaly fakta o výrobě granulí, zmiňovaly se o stále se častěji vyskytujících nemocech psů, které jsou spojovány právě s krmením granulemi (že obsahují chemii, možné karcinogenní látky v důsledku použití nekvalitních surovin, zbytky vakcinací, apod….). Vlastní zkušenost s nemocnou fenkou, která prospívala po vařené stravě a inspirace v zahraničí Petru dovedla k myšlence začít s obdobným projektem u nás. Získala investory a projekt mohl odstartovat.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu?

Petra Stoklasová: Přišli jsme na český trh s unikátním produktem, o který je velký zájem. Lidé si stále více uvědomují, že kvalitní strava je základem zdravého a spokojeného života jak pro nás lidi, tak pro naše čtyřnohé přátele. Více zkoumají složení a původ potravin, o čemž svědčí také stále větší zájem lidí nakupovat na farmářských trzích, v bio prodejnách a podobně. Ale za každým úspěchem stojí hlavně nadšený tým lidí, kteří svojí myšlence věří, a tvrdě pracují na její realizaci. 

Proč Vás baví pracovat ve startupu?

Petra Stoklasová: Baví mě to, že pracuju na něčem skutečném, a každý den můžu vidět výsledky své práce, která je zároveň i mým koníčkem. Jsem ráda, že jsem si mohla vybrat tým lidí, se kterými denně trávím čas, a vytvořit přátelskou atmosféru, která vyhovuje nám všem. Na podnikání oceňuji to, že mi dává relativní svobodu věnovat energii tomu, co mi dává smysl a rozvrhnout si pracovní den tak, abych se mohla věnovat i svému psovi ;).

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Petra Stoklasová: Myslím si, že výhodou (a někdy i nevýhodou) žen je to, že do businessu mohou přinést emoce. Jsou empatičtější a vnímavější než muži. Na druhou stranu také často podléhají různým náladám, intrikám a podobně. Podle mě nemá smysl posuzovat výhody a nevýhody toho nebo onoho pohlaví. Dnešní muži přejímají mnoho ženských vlastností a chování, stejně tak ženy přejímají mužské role. Myslím si, že je dobré, aby v každém týmu byla vhodně nakombinovaná obě pohlaví, protože mnoho žen na jednom místě nedělá dobrotu.

Jana Hodboďová – Prague Startup Centre

Prague Startup Centre je oficiální inkubátor hlavního města Prahy, který provozuje Czech ICT Alliance. Cílem PSC je podpora startupového ekosystému v Praze prostřednictvím mnoha aktivit, například organizací workshopů a seminářů, které jsou zdarma a otevřeny všem, kteří rozjíždí svůj byznys, nebo ho potřebují posunout dál. Také pomáhá českým firmám dostat se na světové výstavy, jako je například TechCrunch Disrupt, zahraničním firmám pomáhá s orientací na českém trhu a nyní spouští inkubační program zaměřený na IoT.

JH_profil

Jana se téměř 6 let pohybuje na poli podnikatelských inkubátorů. S podnikáním se setkala ještě o několik let dříve, když se podílela na vedení vydavatelství. Se startupy se seznámila díky ČVUT, kde dostala možnost nastartovat inkubátor InovaJET. Vzhledem ke změnám ve vedení a směřování ČVUT z inkubátoru po 4 letech odešla. Od konce roku 2015 působí v inkubátoru hlavního města Prahy – Prague Startup Centre, kde se věnuje zajištění provozu, eventům a komunikaci se startupy a partnery. Kromě toho posledních několik měsíců pomáhá startupu zaparkuju.cz, který v loňském roce prošel inkubačním programem v PSC.

Co stojí za dosavadním úspěchem projektu?

Jana Hodboďová: V PSC se od počátku snažíme zaměřit na aktivity, které tu chybí. To se týká například eventů, kde si vybíráme témata, která startupy zajímají, ale nikdo se jim zatím nevěnuje. Každá naše akce je plná, což vnímáme jako pozitivní feedback. Dále pomáháme startupům dostat se do zahraničí na prestižní akce, kde se mohou prezentovat za výhodnějších podmínek a navázat důležité kontakty. Prostě se snažíme pomoci startupům ve všech fázích a jejich zájem o naše aktivity je velký, což nás těší a motivuje k rozjíždění dalších projektů. Nyní například spouštíme program pro začínající startupy v oblasti IoT a plánují se i další programy.

Proč Vás baví pracovat na startupové scéně?

Jana Hodboďová: Před příchodem do InovaJETu jsem o startupech nevěděla nic, ale díky tomu, že jsem měla vlastní zkušenost s vedením projektu, jsem dobře chápala, jak těžká cesta startupy v počátku čeká, a chtěla jsem jim ty začátky zjednodušit. To prostředí mě chytlo, a to hlavně pro tu speciální energii a náboj, se kterým do toho jdou. Být každý den v blízkosti startupů dodá člověku spoustu energie, a když se jim nedaří, tak se jim snažím nějakou energii zase předat nazpět.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Jana Hodboďová: Je jedno, jestli je firma ryze „chlapská“, nebo složená jen z žen. Obě budou o určité vlastnosti ochuzené, a to je škoda. Podle mě je pro firmu důležité, aby byly síly vyvážené, to pak má velmi příznivý vliv na fungování týmu. Přece jen, tým je jedním z nejdůležitějších faktorů pro úspěch startupu,.V technologických startupech je pochopitelně žen málo, nejčastěji se orientují na social business, což je jim přirozeně bližší. S Pavlínou Zychovou z MyStay jsme v březnu organizovaly první Women Startup Competition v ČR, protože chceme holky ve startupech zviditelnit a motivovat další, aby do toho šly. Často vidím hodně šikovné holky ve startupech zaměstnané, i když by samy měly na to, aby vedly svou vlastní firmu. To se doufám časem alespoň trochu změní.

Katarina Klinková – Deal Factory

Deal Factory je agentura, která vám pomůže víc prodávat. Jejím cílem je udělat z prodeje oblíbenou a neoddělitelnou oblast byznysu. Nastaví efektivní prodejní strategii, vyškolí prodejce, nebo zabezpečí kompletní prodejní služby. Díky jejímu týmu můžete celé svoje prodejní oddělení outsourcovat. Hlásí, že vyškolení prodejci produkt dostanou ke klientům rychleji, než se stihne vytvořit beta verze. Deal Factory o sobě říká, že je inovátorem v prodeji, tak jako Tesla mezi automobilkami.

katka

Katku můžete znát z obálky časopisu Forbes – dvakrát byla zařazena mezi nejtalentovanější mladé lidi na Slovensku. Kromě toho vyhrála Startup Awards a dostala se do finále soutěže Podnikatel roku, spoluzaložila Staffino a aktuálně rozbíhá prodej v Culcharge. V současné době boduje také se svým tanečním projektem Bounce Chicks, který má na Slovensku neuvěřitelný úspěch. Ženskost a eleganci má v krvi a snaží se naučit i ostatní ženy, aby ji v sobě dokázaly naplno probudit. Čas věnuje i své rozbíhající se firmě Deal Factory a jejím klientům. Pomáhá a radí v nastavování prodejní strategie, prodejních kanálů, při školení prodejců, ale zabývá se i samotným prodejem. Katčinou vizí je udělat z prodeje oblíbenou a vyhledávanou sféru byznysu.

Co stojí za dosavadním úspěchem sprojektu?

Katarina Klinková: Velkou výhodou prodejní agentury jsou výborné kontakty, které stále získáváme díky širokému spektru našich projektů. Umíme se rychle dostat k velkému množství klientů, propojovat dobré produkty se správnými lidmi. Obchod děláme jednoduše jinak. Ne zastaralými metodami, na které jsou nákupčí alergičtí a jsou vůči nim imunní. Prodejce nemusí být přece otravný člověk s kufříkem, kterému zásadně nezvedáme telefon. To je přežitek, který chceme změnit. Na prodej se díváme jinak – neustále se vzděláváme, testujeme nové metody prodeje a jejich úspěšnost. Spolupracujeme se světovými prodejci, jako je například Steli Efti z close.io, a vyměňujeme si vzájemně zkušenosti. Ale hlavně, děláme to se srdcem. Prodej nás baví a chceme, aby bavil i naše klienty.

Proč Vás baví pracovat na startupové scéně?

Katarina Klinková: Spolupracovat se startupy a zároveň pracovat na těch svých mě baví, protože je to živé a neustále se měnící prostředí. Nemám ráda stereotyp. Zároveň mám pocit, že tvořím něco nového, jiného, pokrokového. Baví mě svoboda, kterou mám při rozhodnutích, ale zároveň i odpovědnost a dlouhé noční přemýšlení, jestli má něco smysl. Baví mě vytvářet nová pracovní místa a sledovat lidi, jak rostou, a jak rosteme všichni spolu. Mám moc ráda i lidi v naší startup komunitě. Pomáháme si a vzájemně vedeme dlouhé rozhovory o tom, jak by co mohlo fungovat a co je určitě hloupost. Je to zároveň skvělá zpětná vazba.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Katarina Klinková: Jsem velmi hrdá na to, že žen ve startupech je stále více. Nejen na Slovensku a v Česku znám mnoho šikovných dam, od kterých se všichni můžeme učit. Velmi se mi líbil koncept Top ženy, který máte u vás. Má zkušenost je taková, že ženy do projektu umí vložit víc emocí a intuitivně vycítit důležité drobnosti, které mohou muži přehlédnout. Na druhé straně si však myslím, že bourat zažité stereotypy vytvářením jiných předsudků není správné – ženy jsou lepší v byznyse, protože… Stačí mít respekt vůči ostatním lidem, vzájemnou úctu, usilovně pracovat, mít srdce na správném místě a vhodnou dávku empatie – vůbec nezáleží na pohlaví. Nedá mi však nezmínit inspirativní ženy, které nakoply a inspirovaly mě: Lenka Kučerová, Miška Jacová, Jarmila Plachá, Petra Hubačová, Zuzka Maderová.

Diskuze k článku