Ženy ve startupech (26): Spaceti, StartupJobs, M.arter

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi. Zhruba polovinu šikovných lidí přitom tvoří právě ženy. Proto jsme se rozhodli představit vám některé z žen, které na současné české startupové scéně působí.

Nový díl seriálu ze startupového prostředí vám představí další trojici dam. První můžete znát díky TEDxPrague, Forbesu či třeba z jejího blogu Asijatka. Druhá na startupové scéně miluje, že se věci a lidé hýbou a že mají potenciál zlepšit – byť třeba jen malý – kousek světa. Třetí by byla ráda, kdybychom nemuseli řešit ženy vs. muži ve startupech a ani nikde jinde. 

Trang Do Thu, Spaceti

Proptech firma Spaceti jako jedna z mála firem na světě vyvíjí komplexní nástroj pro efektivní správu budovy, který kombinuje flexibilní analytickou platformu, mobilní aplikaci a několik typů senzorů. Technologie pomáhá dlouhodobě šetřit náklady na správu a vytvářet moderní a příjemné pracoviště. Firma sídlí v Praze a momentálně pracuje na projektech ve více než patnácti zemích.

Trang vystudovala obor Česko-německá studia v Praze a Regensburgu a také Marketingovou komunikaci a PR na Univerzitě Karlově. Svou pracovní kariéru začala v agenturách Nydrle, poté dva a půl roku pracovala v IBM Česká republika jako happiness manager s Pavlem Wimmerem. Tři roky byla součástí organizačního týmu TEDxPrague. V současné době pracuje jako komunikační manažer v proptech firmě Spaceti.

Od roku 2008 píše blog Asijatka, za který byla v roce 2016 nominována na Křišťálovou lupu a Magnesii Literu za Blog roku. V tomtéž roce získala Novinářskou křepelku pro novináře do 33 let. V roce 2016 byla zařazena na seznam Forbes 30pod30. V roce 2018 moderovala vlastní pořad na televizi Stream.cz. Články blogu jsou publikovány také na serveru Lidovky.cz

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu Spaceti?

Myslím, že dravost a flexibilita týmu v kombinaci s dobrým momentem. Chytili jsme včas nastupující vlnu, kdy se zájem o digitalizaci budov teprve začal ve velkých firmách řešit jako důležitý prvek optimalizace nákladů, náboru a celkové firemní strategie. Navíc jsme jako jedni z mála na světě uměli poskytnout komplexní řešení Taky nám hodně pomohla kulturní a jazyková diverzita, která nám otevírala dveře na nové trhy.

Proč Vás baví pracovat na startupové scéně?

Pro mě to není o startupu, ale o tom, v jak flexibilním pracovním prostředí. Baví mě se dívat, jak se startupy mění v zajeté firmy s procesy a stabilními příjmy, jak to zvládají, jak přistupují ke tvorbě firemní kultury, jak pracují s mladými talenty a seniorními lidmi. Jak dobře umí měnit trh (někdy bohužel k horšímu) a jak umí odpovídat na složité problémy.

Co se Spaceti konkrétně týče – velmi mě baví, že máme možnost z Prahy pracovat na projektech různě po světě. To je vlastně jedna z předností silných startupů – umět využít maximum z dnešního propojeného světa. A to se nevztahuje jen na IT projekty.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

A tak obecně když je svět vyvážený a v rovnováze, nedějí se extrémy. Ráda bych viděla víc holek vývojářek. Jestli to zrovna nějaká čte, sháníme do Spaceti!


Tereza Müllerová, StartupJobs

(Nejen) pracovní portál pro startupy a technologické firmy, StartupJobs, byl založen v roce 2012 Filipem Mikschikem s vizí propojit zajímavé startupy s lidmi, kteří chtějí raději pracovat v dynamickém startupovém prostředí než v korporátu. Od svého vzniku ve StartupJobs pomohli více než 1 200 startupům najít nové kolegy do týmu a více než 15 000 lidem změnit jejich životy.

Vizí StartupJobs je stát se jedničkou mezi pracovními portály pro startupy i na globálním trhu, v loňském roce tak rozšířili své pole působení i za hranice České republiky. Aktuálně pod žraločí vlajkou, kterou mají ve znaku, pracuje zhruba dvacet lidí.

Tereza absolvovala obory Personální management a Projektové řízení na ČVUT. Během studia působila ve společnosti Makro, kde pomáhala s trainee programem pro studenty a se vzděláváním zaměstnanců. Následně pracovala v Kariérním centru na ČVUT, kde pomáhala studentům s jejich osobním rozvojem a se vstupem do jejich profesního života.

Na podzim roku 2016 se přidala do žraločího týmu StartupJobs, kde měla nejprve na starosti výhradně zákaznickou podporu, ale s postupem času přibírala další úkoly a stala se COO. Když se jí dnes někdo zeptá “Co teda vlastně ve StartupJobs dělá”, odpovídá, že “kromě programování a financí asi tak úplně všechno”.

Co stojí za dosavadním úspěchem projektu StartupJobs?

Jsem přesvědčena, že je to kombinace mnoha faktorů. Počínaje vizí vytvořit nejlepší pracovní portál pro startupy globálně, přes využití těch nejmodernějších technologií ve vývoji a v marketingu, až po lidskou stránku. Kolegy do týmu vybíráme pečlivě a spíše podle toho, jak zapadnou do naší kultury a jak jsou schopni se učit, než podle jejich zkušeností. Víme totiž, že se vše potřebné s trochou naší pomoci rychle naučí.

Velký důraz klademe na individuální pomoc každému startupu. Vždy se snažíme vyjít vstříc rozdílným potřebám našich zákazníků a přejeme si, aby od nás odcházeli s úsměvem a těšili se na další spolupráci. Vím, že to zní jako klišé, ale opravdu jsem přesvědčena o tom, že jsou naši klienti s našimi službami spokojeni a rádi se vrací.

Nikdy jsme nebyli jen inzertní portál, kam firma přijde, vystaví nabídku práce a tím to pro obě strany končí. Všechny startupy a nabídky ručně schvalujeme, takže máme přehled o tom kdo a koho v danou chvíli hledá. Se zákazníky jsme v denodenním kontaktu a můžeme tak velmi flexibilně reagovat na jejich přání. Našim zákazníkům rádi pomůžeme i s vytvořením nového textu nabídky nebo profilu, s přípravou individuální grafiky nebo natáčením videí. Pro jejich nabídky jim za pomoci sofistikovaného marketingových přístupu přinášíme stále vyšší počty kandidátů – za rok 2018 jsme na nabídky přivedli 60 000 kandidátů, letos očekáváme dokonce okolo 75 000 kandidátů.

Proč Vás baví pracovat na startupové scéně?

Prvním důvodem, proč mě práce ve StartupJobs baví a naplňuje, je to, že jakmile mám nějaký nápad a dává smysl, brzy jej uvedeme v život. Mám volnou ruku v tom co, jak a kdy budu dělat, s čímž se ale váže i velká odpovědnost.

Za svoji nedlouhou kariérní cestu jsem stihla být zaměstnancem korporátu i státní instituce a vždy mě štvalo, jak dlouho všechny procesy trvají a spoustu práce nikdo nevidí, neb jsou projekty třeba po roce intenzivní snahy zastaveny pokynem z nejvyššího vedení. To pro mě bylo hodně demotivující a věděla jsem, že v takovém prostředí setrvávat nechci. Miluji, když se věci (a lidé) hýbou, když pracují na sobě a na věcech, které je baví a mají potenciál zlepšit, byť sebemenší, kousek světa.

Dalším důležitým aspektem je pro mě různorodost práce. Jasně, stává se mi, že nevím, kde mi hlava stojí, protože se na mě valí úkoly ze všech stran a oblastí. Na druhou stranu, právě to, že se nevěnuji jen jedné oblasti a nikdy nevím, co na mě čeká za výzvy, se těším do práce.

A na závěr to nejlepší – lidé. Jsem obklopena týmem skvělých kolegů, na které se mohu spolehnout jak v pracovním, tak osobním životě. Kdyby to neříkal každý, popíšu to jako druhou rodinu. (směje se) Zároveň i naši zákazníci jsou ve valné většině talentovaní a motivovaní lidé, se kterými je radost spolupracovat a od kterých se toho hodně učíme, protože nemají problém sdílet své úspěchy i to, když se něco nepovede.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Zcela upřímně, nejsem zastáncem podpory jednoho nebo druhého genderu. Já osobně se třeba lépe cítím v mužském kolektivu, neb je mi bližší jejich věcnější přístup. Na druhou stranu, znám mnoho žen, které si práci v převážně mužském týmu představit nedovedou a raději pracují v kolektivech, kde je více žen. A tak by to podle mě mělo být. Lidé by měli pracovat s kolegy, se kterými jim to osobně vyhovuje. Sami u nás v týmu fungujeme tak, že nové kolegy vybíráme na základě toho, jak k nám člověk zapadne, a nezáleží nám na tom, jakého je pohlaví, věku, národnosti či rasy. Myslím, že takovou směs lidí, jaká prošla naším týmem, by člověk těžko pohledal. Vše je podle mě o respektu k odlišnostem jiných lidí a jejich potřeb, protože právě ta různorodost dovede přinést nové nápady a pohledy.

Třeba u nás ve StartupJobs máme poměrně svérázný smysl pro humor a víme, že ne každý jej ustojí. Proto na něj už v počátku všechny kandidáty upozorňujeme, aby nedocházelo k nějakým nedorozuměním. Mimochodem, za tu dobu, co zde působím, jsem zpozorovala, že pokud nám přibyde do týmu zástupkyně něžnějšího pohlaví, přichází zklidnění celého kolektivu.

Díky mému poměrně komplexnímu pohledu na startupovou scénu u nás v ČR si myslím, že poměry sil mezi muži a ženami jsou zde vyrovnané. Znám spoustu velmi šikovných dívek a žen na nejrůznějších pozicích od CEO, přes vývojářky po recepční.


Andrea Bohačíková, M.arter

M.arter je vzdělávací a networkingová platforma pro ženy na rodičovské dovolené, která pořádá workshopy od profesionálů z různých oborů. Dále také výběrový online mastermind program pro podnikatelky či offline mastermindová setkání. Pomáhá tak ženám s návratem do práce (nová nebo stávající pozice) či se začátky nebo řízením vlastního podnikání.

M.arter znamená matka a barter a právě tak i funguje. V případě, že jste žena či muž a poskytnete své know-how, uspořádáte svůj workshop. Poté máte nárok na workshop dle svého výběru zdarma. Jestliže nejste na rodičovské, nevadí. Váš vklad je brán jako dar či spíše investice, a to do potenciálu jiných žen na rodičovské dovolené. V tuto chvíli M.arter působí v Praze, Brně a nově i na Kladně.

Andrea Bohačíková je zakladatelka a CEO startupu M.arter. Vystudovala mezinárodní vztahy a evropská studia. Ještě při studiích začala pracovat v oblasti mezinárodního komoditního obchodu. Aktuálně působí externě na pozici business manažerky. Má na starost obchodní portfolio společnosti, business development a strategické směřování firmy. V roce 2018 se začala více zajímat o tzv. startupy s dopadem, až jeden takový založila.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu M.arter?

Za prvé jedinečná, a přesto jednoduše srozumitelná myšlenka barterování i „investování“ znalostí a zkušeností. Ta pomáhá sociálně vyloučené skupině s velkým potenciálem pro trh práce udržet si nebo zvýšit svůj lidský kapitál. Navíc v sobě zahrnuje propojení žen na rodičovské dovolené s profesionály z různých oborů, kteří sdílejí své know-how. Posilují tím svoji osobní značku v případě freelancerů či CSR nebo Employer branding v případě firem. Dále zapojení samotných žen jako lektorek, což podporuje jejich sebedůvěru i motivaci a pomáhá tak posilovat celou komunitu.

Za druhé je to energický a zároveň různorodý tým pracovitých a opravdu nadšených žen – matek na rodičovské, které ve své práci vidí velký smysl. V tuto chvíli na M.arter pracuje sedm lidí ve třech městech. A za třetí orientace na zákazníka či uživatele: nepřestáváme naslouchat své komunitě. Neustále na sobě pracujeme. Neustále se něco učíme, testujeme nové metody i způsoby a hledáme cesty, jak dělat věci lépe a více tak pomáhat růstu potenciálu žen na rodičovské dovolené.

Proč Vás baví pracovat na startupové scéně?

Založit startup nebo se podílet na jeho růstu pro mne znamená mít odvahu, chuť i sílu něco změnit a jít si za tím. Jedná se o tvrdou práci, která však nabízí možnost velké kreativity, svobody a hlavně osobního i kariérního růstu. Každý den si vlastně posouvám své limity a učím se novým věcem. Kdybych měla spočítat, co všechno jsme se s mojí COO Bárou za posledního půl roku naučily, obě ruce by mi opravdu nestačily. Je to taková rychlá jízda na horské dráze. I přesto, že máme svá KPI’s, OKR a jiné ukazatele „správné cesty“, nikdy vlastně pořádně nevíme, co všechno nás čeká. Takové neznámo může být velkým stresem, ale zároveň i tím, co se mi na startupech tak líbí.

Navíc mne opravdu baví sledovat a také zažívat jak se naše dost často neskutečné a bláznivé nápady mění v plán následujících kroků, projekt a nakonec ve výsledný produkt. Tuto možnost jen tak někde nemáte.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

M.arter jsem založila, protože nechápu, proč by měl trh přicházet o talenty a potenciál žen. To samé platí pro startupovou scénu. Bylo by tedy skvělé, kdybyste mi tuto otázku nemuseli pokládat, protože bychom neřešili ženy vs. muži ve startupech ani nikde jinde. Každý jsme přeci jedinečný a také dost specifický.

Startupová scéna potřebuje vizionáře, inovátory, kreativce, dříče, leadery i týmové hráče. Zkrátka potřebuje lidi, kteří makají nejméně na sto procent a každý den chtějí makat lépe než ten minulý. Lidi, kteří dané myšlence opravdu věří a vidí v ní velký smysl. Jakého jsou pohlaví by tedy nemělo být určujícím faktorem, co myslíte?

Startupová scéna by měla mít silné muže, ale také silné ženy, kterých má stále méně. Diverzita všech druhů pomáhá předcházet stereotypům. Ať už při programování umělé inteligence, nebo přípravě marketingové kampaně. To je známý fakt. Ale diverzita a větší zastoupení žen ve startupech může pomoci naší společnosti i jinak. Dát role „models“ pro holky na středních či vysokých školách, ale třeba i matky malých dětí. Pro holky a ženy, v nichž se může skrývat velký potenciál a změna pro společnost. Jen o tom třeba ještě samy nevědí. Nikdo jim totiž neřekl, že mohou. Nikdo jim neřekl, že tento na první dojem „mužský svět“ může být i jejich. Ale on může nebo myslíte, že ne?

Diskuze k článku