Ženy ve startupech (25): Leadspicker, Startup Grind Prague, Recombee

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi. Zhruba polovinu šikovných lidí přitom tvoří právě ženy. Proto jsme se rozhodli představit vám některé z žen, které na současné české startupové scéně působí.

Nový díl seriálu ze startupového prostředí vám představí další trojici dam. První se líbí, že svět startupů neustále nabízí prostor pro inovace a že zde člověk není svázaný tak, jako v korporátu či státní správě, a vrátila se ze zahraničí zpět do Česka mimo jiné i proto, že má ráda český humor a české pivo. Druhou baví to, že startupové prostředí ji nutí aktivovat vlastní rezervy a vystoupit ze své komfortní zóny. Třetí je zapálená pro cestování, cizí kultury a mezinárodní obchod a na startupech má nejvíce ráda ten pocit, že skutečně záleží na tom, co děláte.

Lucie Plšková, Leadspicker

Leadspicker je český startup, jehož hlavní činností je vyhledávání startupů a technologických firem po celém světě. Za jeho vznikem stojí Vlastimil Vodička a Jan Skácel, kteří vyvinuli nástroj, jenž umí s pomocí strojového učení a prvky umělé inteligence prohledat internet včetně nově vzniklých webových stránek a vyhledat tak startupy či jakékoliv jiné firmy a to i ty, které nejsou viditelné v žádné databázi nebo obchodním rejstříku.

Leadspicker dnes tvoří více než 30člený tým, který pracuje na projektech pro více než dvě stovky klientů v 36 zemích. Těm Leadspicker kromě samotné služby vyhledávání startupů poskytuje také vlastní platformu, ve které klienti se startupy komunikují a skrz kterou hodnotí jejich technologii, inovativnost a další.

Lucie vystudovala Ekonomicko-správní fakultu v Brně. V rámci studia absolvovala tři zahraniční studijní pobyty v Regensburgu, Eisenstadu a ve Vídni. Zacílení na německy mluvící země není náhodné, němčina pro ni byla vždy jazykem číslo jedna. Asi tedy nepřekvapí, že už v průběhu vysoké školy začala pracovat jako exportní konzultant v zahraniční kanceláři CzechTrade ve Vídni, kde šest let pomáhala českým exportérům se vstupem na rakouský trh.

Rokem zpět stála před rozhodnutím, zda se přesunout do zahraniční kanceláře CzechTrade v Düsseldorfu, nebo se vrátit do České republiky a zužitkovat zde své nabyté zkušenosti. Protože má ráda český humor a české pivo, rozhodla se pro druhou variantu. V České republice v současné době zastupuje rakouskou investiční agenturu ABA Invest in Austria, kde má jakožto jediný česky hovořící konzultant na starost české investory mířící do Rakouska. S expanzí do DACH regionu (Německo, Rakousko a Švýcarsko, pozn. redakce) pomáhala také např. startupu Yieldigo.

Většinu svého času ale pracuje pro technologický startup Leadspicker, kde má vedle projektového managementu a obchodu na starost také přípravu nového produktu s pracovním názvem „Leadspicker Business Opportunities“ zaměřeného na automatizaci sales workflow a generování obchodních příležitostí nejen na startupy.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu Leadspicker?

Přinášíme klientům jednoduše pochopitelný produkt s jasnou přidanou hodnotou. To, co by jim trvalo týdny, tak nám zabere hodiny či dny a přitom s mnohem lepšími výsledky. Náš algoritmus je rychlý a dokáže najít i startupy, které nejsou evidované v žádných jiných databázích a rejstřících. Zároveň se snažíme našim klientům zjednodušovat práci a zvyšovat hodnotu, i proto jsme vyvinuli SaaS platformu s jejichž pomocí mohou klienti se startupy dále pracovat a komunikovat.

Za úspěchem firmy stojí také naprosto skvělý mix osobností ve vedení firmy. Máme Vlastimila Vodičku, jako silného byznysmena, geniálního IT programátora Jana Skácela, a extrémně pečlivého a strukturovaného COO Františka Hromadu, který dbá na to, aby měla firma jasně nastavená pravidla a procesy. Tuto trojici doplňuje rozličný tým lidí, ve kterém se dbá na rozvíjení potenciálu každého jednoho člena.

Proč Vás baví pracovat na startupové scéně?

Práce ve startupu se zcela liší od práce pro státní správu. Lákalo mě naprosto změnit vody, dostat se do mnohem rychlejšího byznysu, který neustále roste a vyvíjí se. Celou svou kariéru pomáhám firmám s expanzí na zahraniční trhy a tentokrát jsem to chtěla zkusit v novém kabátě. Mám ráda flexibilitu práce, baví mně, jak neustále vymýšlíme nové procesy a jak se firma postupně rozrůstá. Je zde neustále prostor pro inovace či nový produkt a člověk není tak sešněrovaný jako např. v korporátu nebo ve státní správě.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Jednou jsem četla článek o tom, že když si nabídku pracovní pozice čte žena a nesplňuje minimálně 90 % požadavků, tak se do výběrového řízení ani nepřihlásí. Když si stejnou pozici čte muž a splňuje aspoň polovinu, do výběrka se přihlásí, protože přece ten zbytek se „nafejkuje“. (směje se)

V poslední době vidím od hodně akceleračních programů tendenci hledat female founder startupy, takže poptávka a peníze by tu byly, možná by jen stačilo holky trošku postrčit, že na to mají. Mých sedm kolegyň z Leadspickeru jsou skvělým příkladem toho, jak holky, když něčemu věří, umí tvrdě pracovat a posouvat firmu dál a jako bonus vytváří ve firmě příjemné prostředí pro všechny.


Anna Liprtová, Startup Grind Prague

Startup Grind je jedna z největších globálních komunit se zastoupením ve více než 600 městech a více než 125 zemích po celém světě. Koncept funguje na pravidelném pořádání akcí (1× měsíčně) pro lidi z řad startupů, firem, investorů nebo pro každého, koho téma zajímá. Cílem je vždy pozvat zajímavé hosty – úspěšné lokální i zahraniční podnikatele, inovátory nebo lídry z firem, kteří mají co říct a mohou své zkušenosti, které nasbírali cestou za úspěchem, předat dál a inspirovat tak ostatní. Rozhovory jsou většinou vedené formou tzv. „fireside chatu“ nebo jako panelové diskuse.

Cílem Startup Grind Prague je vzdělávat a propojovat lidi, stejně tak jako navazovat přátelství, ne pouze nová spojení na LinkedInu. Prostřednictvím svých aktivit chce Startup Grind Prague budovat a rozvíjet startupovou komunitu v České republice, podporovat podnikatele na jejich cestě za úspěchem, ať už v oblasti mentoringu nebo napojením na potenciální členy týmu, inkubátory, akcelerátory nebo možné investory. Globální síť zároveň nabízí možnost propojení těchto projektů s pobočkami Startup Grindu po celém světě.

Startup Grind vznikl v Silicon Valley a jeho globálním partnerem je Google for Startups.

Anna vystudovala Elektronickou kulturu a sémiotiku na Karlově univerzitě. Po škole nastoupila do poradenské společnosti KPMG, kde pracovala rok v marketingu a v současnosti zde působí v oddělení společenské odpovědnosti jako CSR specialista. Stará se o externí společensko-odpovědné projekty, pracuje s neziskovými organizacemi, zabývá se uhlíkovou stopou firmy a organizuje projekt iKid, který podporuje podnikavost u dětí na základních školách hravou formou. Mladí inovátoři si zde během půl roku založí svůj první startup, v pěti krocích si vyzkouší, co všechno obnáší uvádět produkt na trh a zúčastní se řady exkurzí, setkání s mentorem nebo workshopů. Právě na jednom z iKid workshopů ji Patrik Juránek, tehdejší kolega z korporátu, který už tou dobou byl zároveň ředitelem pražské pobočky Startup Grindu, pozval na první Startup Grind akci. Tady jí učaroval svět kolem startupů a už v něm zůstala. Ke Startup Grind Prague se připojila v září 2018 a stará se v něm především o marketing, organizaci eventů a sociální sítě.

Co stojí za dosavadním úspěchem projektu Startup Grind?

Dvě věci: know-how a lidé. Startup Grind má skvěle propracovaný koncept, který je ověřený po celém světě. Nemohl by ale fungovat bez nadšených lidí, kteří chtějí budovat něco, co má smysl, a kteří dělají vše minimálně na 100 %. Konkrétně česká pobočka má obrovský potenciál v Patrikovi, který umí sehnat špičkové spíkry a přivést na akce zajímavé hosty. Nešlo by to ani bez partnerů a podporovatelů, kteří nám pomáhají dostat se do povědomí společnosti a akce realizovat. Stejně tak bez úspěšných osobností a lídrů, kteří chtějí svoji cestu za úspěchem a zkušenosti sdílet s ostatními a kteří se po akci zdrží, aby za nimi každý mohl přijít a zeptat se na to, co ho zajímá. Samozřejmě je to i o lidech, kteří na akce chodí a vytvářejí skvělé prostředí pro networking a úžasnou atmosféru. Důležitou roli hraje taky náš tým. Každý jsme jiný, vzájemně se doplňujeme a hlavně nás to všechny baví. Máme plány, vize, chceme pořád růst, zlepšovat se. Věřím, že jsme stále ještě na začátku a že to nejlepší teprve přijde.

Proč Vás baví pracovat na startupové scéně?

Říká se, že jsme tím, kým se obklopujeme. Být v dennodenním kontaktu s lidmi, kteří jsou v mnohých ohledech lepší než já, mě nutí aktivovat moje rezervy, o kterých často ani nevím, že je mám. Lidi, co se točí kolem startupů, v sobě mají drive, chuť něco dokázat, dělat si všechno po svém a mimo zajeté koleje. V jednu chvíli jsem si uvědomila, že chci kolem sebe mít lidi, co mi dávají energii a nutí mě vystupovat ze své komfortní zóny. Protože právě tam se dějou věci, které mohou něco změnit. Občas mám pocit jako bych byla v iKid pro dospělé a pozorovala, jak se všechno děje naživo, ne jen na zkoušku. Baví mě se se všemi kolem startupů potkávat, propojovat je a být součástí toho dění kolem.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Primární přínos vidím ve větší pestrosti a rozmanitosti trhu nebo v empatii, kterou většinou mívají více rozvinutou právě ženy. Z mé vlastní zkušenosti nejlépe pracují týmy, které jsou složené z mužů i žen. Ať už v profesním nebo osobním životě. Každý dokáže přinést jiný pohled na věc, podívat se na problém z jiného úhlu, najít jiné příležitosti, atd. A v důsledku je jedno, kdo je founder. Muži jsou odvážnější, méně se bojí neúspěchu a nemusí mít všechno do detailu promyšlené. Jsou to větší vizionáři a taky víc riskují. My ženy si potřebujeme věci nejdřív promyslet, všechno zvážit, vyhodnotit rizika a čekat na vhodnou chvíli, což nás brzdí.

Na otázku “Co s tím?” nejvýstižněji odpověděla Pavlína Zychová z MyStay na jedné z našich akcí: “Fuck it. Just ship it!” Není na co čekat, a uvědomuje si to čím dál tím víc žen.

Startupový trh už je u nás zajetý, více se o něm mluví a píše, vznikla už řada úspěšných firem – to je právě doba, kdy ženy začnou být více vidět. Alespoň doufám. Registruji kolem sebe spoustu akcí, konferencí, zájmových skupin, soutěží a příležitostí pro čistě ženské startupy a ženy v byznyse. Je jen otázkou času, kdy budeme moct dělat Female Founders akce ve Startup Grindu častěji než jednou nebo dvakrát za rok. A na to se těším. (úsměv)


Gabriela Takáčová, Recombee

Recombee je poskytovatelem personalizačních služeb, které používají přední společnosti na tuzemském i zahraničním trhu. Jejich řešení analyzuje interakce uživatelů a chování online, jakož i atributy produktu a generuje doporučení, která pomáhají uživatelům snáze objevit to, co hledají, a zlepšit tak uživatelský zážitek i zvýšit konverze a tržby. Recombee high-tech recommender engine je založen na AI a deep learning modelech a je vyvinut týmem předních výzkumných pracovníků s více než čtyřiceti lety kumulativních zkušeností.

Cestování a objevování nových zemí a kultur bylo vždy jednou z Gabrieliných vášní. Její studie a práce v Seattlu (US), Santiagu (Chile), Neu-Ulm (Německo) a Praze (ČR) ještě více posílily její zapálení pro mezinárodní obchod. Gabriela vystudovala CEMS Masters in International Management (top 10 Masters in Management programu dle Financial Times Ranking) s dvojitým diplomem z oblastí strategie, marketingu a financí s vedlejší specializací na podnikání.

Gabriela byla vždy nadšená tématem budoucího vývoje a nových technologií. Při práci pro společnosti ČSOB a MetLife propojovala světy businessu a IT prostřednictvím rolí pro řízení projektů a optimalizaci procesů. Gabriela zůstala loajální k tématu technologií, když se připojila k zakladatelskému týmu v Recombee, high-tech startupu, který pomáhá klientům z celého světa s personalizací obsahu pomocí AI.

Jako Recombee Chief Business Development Officer je Gabriela v současné době zodpovědná za vývoj a implementaci strategie růstu, marketingovu strategii a komunikaci s premium klienty převážně z USA a Kanady.

Mezi Gabrieliny úspěchy patří: 1. místo v GSK Challenge Competition za nejlepší marketingovou strategii pro značku Sensodyne, 1. místo na Startup Weekend Košice se startupem Ventured v role business designer.

Co stojí za dosavadním úspěchem Recombee?

V první řadě je to samozřejmě skvělý tým složený z lidí, kteří jsou špičkami v oblastech, v nichž se pohybují, ať už to je data science, infrastruktura, design či finance.

Do velké míry je to právě naše chuť inovovat a posouvat se dopředu, která zajišťuje perfektní výsledky našim klientům. Jádrem našeho řešení jsou metody umělé inteligence a sofistikované algoritmy, které analyzují a doporučují produkty. Ve společnosti Recombee provádíme výzkum ve spolupráci s akademickou sférou, která nás udržuje na špičce inovací. Využíváme deep-learning algoritmy a algoritmy kolaborativního filtrování, stejně jako algoritmy založené na obsahu (jako jsou algoritmy pro zpracování obrazu a NLP). Na rozdíl od mnohých konkurenčních řešení je to naše real-time – naše AI modely se v reálném čase přizpůsobují každé nově příchozí uživatelské interakci.

Další výhodou je rychlá škálovatelnost našeho řešení a možnost přizpůsobit se stránkám či aplikacím různé velikosti, od menších retailerů a specializovaných startupů po stránky s miliony produktů a stovkami milionů návštěv měsíčně. Versatilita našeho řešení umožňuje doporučovat různý obsah, např. videa, články, hudbu, nemovitosti nebo fashion produkty. Společnosti využívající naše služby jsou například Showmax (media), Zumper (real-estate), Konga (ecommerce), Goldbelly (fast-food) a mnoho dalších.

Věříme, že v dnešním světě, kdy se AI a machine learning používají jako buzzwords, je Recombee firmou, která o využití AI nemluví, ale reálně ji využívá ke zlepšení služeb pro své klienty.

Proč Vás baví pracovat na startupové scéně?

Startup svět jsem si vybrala protože mě baví pracovat v týmu lidí, kteří pracují v maximálním nasazením a věří ve svůj produkt a naplňování společných vizí úspěchu. Startupové prostředí z důvodu rychlých změn vyžaduje kreativní řešení problémů a vysokou flexibilitu. Práce v takto dynamickém prostředí mi umožňuje učit se každý den něco nového a získat širokou škálu dovedností z různých oblastí. Co mne ale na práci v startupu baví nejvíc je pocit, že opravdu záleží na tom, co děláte. Vaše práce je viditelná pro vaše spoluhráče, má dopad pro celou společnost a pocit úspěchu po těžké praci je potom nezaměnitelný.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Jako jediná žena v čistě mužském kolektivu patnácti kolegů se momentálně snažím do teamu dostat víc žen, a to zejména proto, že věřím, že mít pracovní sílu složenou z různých pohlaví a různých prostředí prokazuje integritu a posiluje schopnost firmy lépe porozumět trhu a klientům. Gender diverzita týmu zvyšuje kolektivní IQ a EQ a chytřejší týmy se rovnají vyšší produktivitě, což v konečném důsledku zlepšuje výsledky na celé startupové scéně.

Zdá se mi, že spousta dívek se cítí trochu zastrašená v ekosystému ovládaným převážně muži, jako je právě tech-startup scena. Moje rada pro ženy je neomezovat se ve svém vlastním myšlení a vnímání vlastních schopností kvůli předsudkům ohledně své národnosti, pohlaví či věku, přemýšlet o sobě především jako o podnikatelce, business profesionálce či datascientistce a následovat svoje sny. Ve startup prostředí záleží na pracovitosti, dravosti, flexibilitě a vůli zlepšovat svoje schopnosti nezávisle na tom, jestli jste žena nebo muž.

Diskuze k článku