Ženy ve startupech (24): Runecast Solutions, Česká fintech asociace, Snuggs

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi. Zhruba polovinu šikovných lidí přitom tvoří právě ženy. Proto jsme se rozhodli představit vám některé z žen, které na současné české startupové scéně působí.

Nový díl seriálu ze startupového prostředí vám představí další trojici dam. První na startupu baví, že se nemusí držet zarytých pravidel, má možnost experimentovat a líbí se jí, že startupová scéna může ženám pomoci vystoupit ze stereotypu. Druhá se pracovně zaměřuje na fintech sektor a na prostor pro ženy ve startupech se podívala i z pohledu psaní algoritmů a spojitostí s umělou inteligencí. Třetí nejen že se stará o produkt, přímo určený ženám, ale nebojí se pouštět do témat souvisejících s tabu okolo menstruace.

Zuzana Bělehradová, Runecast Solutions

Runecast je startup s evropskými kořeny, který se zabývá vývojem software pro analýzu a predikci možných problemů v datacentrech. Je schopen odhalit potenciální výpadek datacentra ještě předtím, než nastane, a zároveň poskytnout kroky k vyřešení daného problému, čímž usnadňuje práci tisícům systémových adminů po celém světě. Hlavní část developerského a marketing týmu sedí již od roku 2014 v brněnských kancelářích, odkud se podílejí na tvorbě Runecast Analyzeru, díky kterému jsou dle IDG Connect řazeni mezi dvacítku “Red-Hot, Pre-IPO Companies to Watch in the 2019 B2B Tech”.

Zuzana Bělehradová

Předtím, než Zuzka přišla do Runecastu, který ji teď společně se školou naplno vytěžuje, strávila rok jako konzultantka digitálních řešení ve webové agentuře. To jí dalo možnost poznat, jak uživatelé přemýšlí nad užíváním digitálních produktů, což zúročuje při marketingu B2B software dnes a denně. V Runecastu má na starosti strategie sociálních sítí a jejich správu, uvádění nových verzí software, webináře, a nebo stojí také za Runecastí karetní hrou #theKBhunt.

Co stojí za dosavadním úspěchem Runecast?

Velký podíl na úspěchu firmy má fakt, že její zakladatelé jsou přímo z oboru a pracovali na pozicích, které Runecast Analyzer dnes nejvíce využívají. Každý den v práci řešili různé problémy jak ve firemních, tak datacentrech u svých zákazníků a zjistili, že mnoho z těchto problémů je již oficiálně popsáno, a tudíž by bylo možné je detekovat automaticky. Bonusem k tomu je přátelské a pohodové prostředí, díky kterému se podařilo vytvořit tým plný odborníků, kteří každý den přichází s novými nápady na zdokonalování produktu.

Proč Vás baví pracovat na startupové scéně?

Líbí se mi možnost experimentovat a pracovat s nástroji, které mi vyhovují. Nemusím se držet zarytých pravidel, která by nemusela dávat smysl, ale místo toho můžu projevovat vlastní iniciativu a vidět za sebou kus odvedené práce. Možná bych tyto možnosti našla i ve firmě, která není startupem, ale jsem ráda, že jsem je našla právě v Runecastu.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Určitě pomohou větší diverzitě týmů, což je názor, který se objevil i v některých předchozích dílech Žen ve startupech a plně s ním souhlasím. Pokud se na situaci ale podívám z opačného pohledu, tedy jak startupová scéna může prospět ženám, vidím zde velkou přidanou hodnotu. Současná startupová nátura a drive totiž může mnohým ženám pomoci vystoupit ze stereotypu a najít práci, která je bude naplňovat a dávat jim smysl.


Maria Staszkiewicz, Česká fintech asociace

Ekonomika bez překážek, papírování a zbytečné byrokracie. Tohoto cíle bez inovací ve financích není možné dosáhnout. A proto před třemi lety několik tuzemských fintech společností založilo asociaci na podporu technologií ve finančním sektoru.

Její základnu tvoří několik desítek členů, kteří spolupracují na zlepšení regulatorního prostředí a modernizaci finančního sektoru. Nejedná se přitom jen o novéh startupy, ale i zavedené hráče a velké technologické společnosti. Vedle komunikace se státem či zapojování se do legislativních procesů vysvětluje přínosy rodících se technologií pro spotřebitele a firmy. Chce poukázat na to, že finanční technologie jsou nejen pohodlnější, ale i bezpečnější než tradiční finanční služby.

Aby mohla efektivněji prosazovat zájmy české fintech scény, asociace se stala součástí Svazu průmyslu a dopravy ČR a Hospodářské komory, nově spolupracuje s Asociací malých a středních podniků. Záskala tak silné platformy, kde se může aktivně zasazovat o další rozvoj fintech ekosystému v České republice.

Maria Staszkiewicz

Původem z polského Slezska, posledních deset let Maria žije v Praze. Před příchodem do fintech sektoru, působila ve vedoucích pozicích českých neziskových organizací, naposledy v pobočce amerického think-tanku Aspen Institute Central Europe. Předtím pracovala v Generálním sekretariátu rady EU. Je absolventkou evropských studií a lingvistiky. Zajímá se o politické a společenské dopady digitálních technologií. Účastnila se Oxford Institute Academy, je aktivní v projektu Blockchain Republic a pracovní skupině v rámci European Blockchain Services Infrastructure. Baví ji také kreativní průmysly, proto se zapojila do tvorby národní strategie na jejich podporu, kde má na starosti oblast rodících se technologii.

Co stojí za dosavadním úspěchem České fintech asociace?

Pro profesní asociace jsou nejdůležitější dvě věci. Za prvé, že vás stát vnímá jako hlas sektoru, se kterým projednává regulaci. Druhou je to, že vaši členové chápou zapojování se do tvorby zákonů jako významnou část svých aktivit, jakousi občanskou povinnost byznysu. Obojího se nám podařilo dosáhnout za poměrně krátkou dobu, jednak díky tvorbě obecnější vize toho, čeho chceme v České Republice a Evropě dosáhnout, a jednak přesvědčením důležitých spojenců o významu finančních technologií pro rozvoj české ekonomiky. Nebojíme se také veřejně a nahlas kritizovat příliš konzervativní a podle nás občas zaostalý přístup státu vůči novým technologiím, který znevýhodňuje české firmy vůči zahraniční konkurenci.

Proč Vás baví pracovat na startupové scéně?

Pocit, že můžete něco spoluutvářet a ovlivňovat veřejný život. Nové technologie často naráží na zastaralou regulaci, která omezuje jejich nasazování a zpomaluje dostupnost kvalitnějších služeb. Na druhou stranu potřebujete předpisy, které chrání spotřebitele a zajišťují takové prostředí, ve kterém nové malé firmy budou schopné konkurovat technologickým gigantům. V obecné rovině se v rámci asociace snažím najít rovnováhu mezi regulací a inovací, mezi ochranou trhu a rozvojem služeb.

Zdaleka nejde jen o regulatorní práci a lobbying. Digitální ekonomika nepřináší jen nové produkty a obchodní modely. Ovlivňuje politiku, fungování společnosti a nutí nás znova nastavit pravidla chování jednotlivců, firem a států. Být u toho je vzrušující.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Z čistě byznysového hlediska větší zastoupení žen ve startupech přináší více pohledu na vyvijený produkt, díky tomu pak můžete oslovit široké spektrum zákazníků. Ženy například jinak využívají veřejný prostor, i tím, že nosí podpatky nebo – aspoň v našich podmínkách – částěji vezou kočárek. Z bezpečnostních důvodů se budou častěji vyhýbat některým místům nebo nebudou využívat některé služby v určitou hodinu nebo bez doprovodu. Tým složený jen z mužů nemusí tyto odlišnosti odhalit. Jejich zjištění naopak může pomoci v tvorbě nových, specializovaných produktů.

V současné době existuje ještě důležitější důvod pro větší zastoupení žen ve startupech. Jedná se o využití umělé inteligence a strojového učení. Tyto technologie mohou učinit rozhodování účinnější a méně zaujaté. Umělá inteligence je však pouze tak dobrá jako data a algoritmy, které ji pohání. Jejich tvůrci do nich mohou podvědomě projektovat své vnímání světa a takto naprogramovaný nástroj může znevýhodnit všechny, kteří do něj nezapadají. Algoritmy psané výhradně muži budou odrážet jen jejich zkušenosti.

Podobně, pokud datové sady, ze kterých umělá (a přirozená) inteligence čerpá budou obsahovat hlavně informace o jednom pohlaví, může dojit k chybným rozhodnutím. Algoritmus může například vyřadit uchazečku z řízení v jen proto, že v typicky “mužském” oboru kandidátů ženu vyhodnotil jako méně nadějnou na základě dat z minulosti. Chybějící data také vedou k nedostatku služeb nebo produktu pro ženy. Před nedávnem NASA plánovala první vesmírnou procházku pro posádku složenou jen ze žen. Jen několik dnů před historickou události jej ale musela pro nedostatek vesmírných obleků ve správné velikosti zrušit.


Linda Šejdová, SNUGGS

Ve SNUGGS vyvíjíme a vyrábíme menstruační kalhotky, náhradu za vložky a tampóny. Jsou vysoce absorbční, mění se jednou za den, vypadají dobře na těle a jsou ekologické. 

Linda Šejdová

Linda je spoluzakladatelkou a CEO startupu SNUGGS. Dříve pracovala pro startupy LidskáSíla.cz, Productboard a BudgetBakers. Vytvářela globální marketingové strategie, budovala brandy a vedla marketingový tým z pozice marketingové manažerky.

Co stojí za dosavadním úspěchem SNUGGS?

Ač menstruuje skoro polovina lidstva, moc inovací se v téhle oblasti neděje. Před příchodem menstruačního kalíšku zde existovaly pouze dva hlavní produkty: vložky a tampóny. Ženy se přitom zajímají o novinky v této oblasti a proto nadšeně zkouší.

SNUGGS zpříjemňují ženám menstruaci. Říkají nám, že se díky nim cítí svobodně, žensky a přirozeně. Navíc je pro ně důležité, že nevzniká zbytečný odpad. Jedna žena totiž průměrně spotřebuje více jak dvě stovky kusů tampónu nebo vložek za rok.

SNUGGS ale nejsou jenom o produktu, témata jako udržitelnost, psychické zdraví a tabu okolo menstruace jsou pro nás zásadní a chceme o nich mluvit. Na podzim proto plánujeme kampaň “Měsíc bez vložek a tampónů”, kde chce chceme upozornit na odpad z jednorázových menstruačních produktů a navíc pošleme část kusů do masajského kmene v Africe, se kterým spolupracujeme v rámci nadace Asante Kenya.

Proč Vás baví pracovat na startupové scéně?

Svojí firmu jsem chtěla založit odjakživa. Ráda tvořím produkt, buduji brand a starám se o tým. Baví mě na tom volnost a svoboda.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Je super, že se ve startupech objevuje čím dál tím více žen, moc tomu fandím. Že se diverzita vyplácí je dobře známý fakt. Když to otočím, je super, že spoluzakladatel SNUGGS je muž. To u konkurenčních startupů zabývající se menstruačními kalhotkami není, každý z nich byl založen pouze ženami.

Diskuze k článku