Ženy ve startupech (22): CzechInvest, Liftago, Genster

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi. Zhruba polovinu šikovných lidí přitom tvoří právě ženy. Proto jsme se rozhodli představit vám některé z žen, které na současné české startupové scéně působí.

V novém dílu seriálu z prostředí startupů představíme další trojici dam. První baví drive a neoblomnost startupové scény, kterou podporuje na českém i zahraničním trhu. Druhá si po letech práce pro různé firmy vybrala srdcem jednu značku, kterou nyní pomáhá budovat. Třetí „propadala“ i z hudební výchovy, aby nakonec vystudovala dvě vysoké školy a zjistila, že je pro ni startupová scéna neuvěřitelná jízda.

Zuzana Sibalová, CzechInvest

Agentura CzechInvest pomáhá českým startupům s podnikáním od roku 2010. Podporují jak začínající podnikatele, kteří chtějí postavit základy svého byznysu v České republice, tak i pokročilejší startupisty, kteří hledají obchodní partnery na zahraničních trzích od New Yorku, přes Londýn, Tokio až po Silicon Valley. Pomáhat českým podnikatelům s expanzí do zahraničí si CzechInvest dala jako jeden ze svých hlavních cílů, jelikož je tato oblast pro startupy dlouhodobě označována jako problematická.

Zuzana vystudovala obor mezinárodní obchod na Vysoké škole ekonomické v Praze, v rámci inženýrského studia se blíže specializovala na komerční komunikace. Během studia absolvovala také zahraniční stáže v Německu a Holandsku. Zná obě strany startupového světa. Po škole nejprve pomáhala vytvořit marketingovou strategii pro rozbíhající se startup Re-bells. Následně přešla na pomyslnou druhou stranu mostu, kde z pozice marketingové koordinátorky Odboru startupů agentury CzechInvest pomáhá českým startupům. Od roku 2017 stála u spuštění druhé vlny projektů na podporu podnikání CzechStarter, CzechDemo, CzechAccelerator a CzechMatch.

Co stojí za dosavadním úspěchem CzechInvestu?

CzechInvest podpořil za poslední dva roky více než stovku českých startupů. Firmám se podařilo etablovat na zahraničních trzích, založit pobočky jak v Asii, tak v Americe, najít lokální partnery a zákazníky nebo najít vhodného investora. Dnes už nabízíme širokou škálu projektů, které se navzájem doplňují a to vše podnikatelům umožňují. Propojujeme je s partnery z oblasti diplomacie, vědy či obchodu. Začínající podnikatele nejprve ani nenapadne, že by takové kontakty pro ně mohly být významné, avšak na konci zahraničního pobytu odlétají domů se vzácnými vizitkami v kapse. Snažíme se tedy pomoct tam, kde si český podnikatel sám pomoci nezvládne. Naše projekty nabízí opravdu širokou škálu možností, jak se prosadit a uspět. Bez každodenní starostlivosti, kterou každý z mých kolegů našim startupům věnuje, by to ale nešlo.

Proč Vás baví pracovat na startupové scéně?

Pestrost, živost, originalita. Drive a neoblomnost. Znaky našich startupů, které nejen obdivujeme, ale snažíme se jimi i sami inspirovat. I když se to nezdá, Odbor startupů byl na CzechInvestu startupem samotným, protože jsme také začínali v situaci, kdy startupová tématika nebyla na CzechInvestu tolik známá. Dnes ročně organizujeme řádově stovku eventů, kde mohou startupy potkávat nové lidi a sdílet své zkušenosti. Startupům, kterým se povedlo uspět, existuje hned několik. Za zmínku stojí například MotionLab, Retailys, Hardwario, ThreatMark nebo Actijoy. I když je to někdy náročné, v případě, že se startupu zadaří, odcházím s pocitem dobře odvedené práce.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Všude v životě je potřebná různorodost. Takže i pracovním záležitostem určitě prospějí různé názory, i když to není jen o genderové diverzitě. Úspěch se často skrývá v detailech. Když se tým lidí navzájem doplňuje a má možnost dívat se na věc z různých úhlů pohledu, má velkou konkurenční výhodu a vysokou pravděpodobnost uspět.


Eva Došková, Liftago

Liftago je česká aplikace pro městskou mobilitu, v současné době pro objednání taxi či posílání malých zásilek po městě. Jako jediná svého druhu umožňuje výběr z nabídek profesionálních licencovaných řidičů podle hodnocení řidiče, času příjezdu, vozu a odhadu ceny. V Praze, Brně, Ostravě, Liberci, Zlíně, Plzni, Ústí n.L., Českých Budějovicích, Olomouci a Bratislavě má přes půl milionu zákazníků a 1 500 profesionálních řidičů. Byť se stále jedná o lokální službu, Liftago je v současnosti nejlépe hodnocenou aplikací svého druhu na světě na Google Play i App Store.

V posledních deseti letech se Eva pohybovala v reklamko-agenturním prostředí, naposledy jako strategic planner například pro Pilsner Urquell, IKEA, Tchibo a další. Před dvěma lety však začala mít potřebu věnovat se naplno jen jedné značce a vidět výsledky své práce až do konce. Liftago tak byla její jasnou srdcovou volbou. Působila zde poslední dva roky v roli marketingové ředitelky, nově se její role v Liftagu bude více zabývat širším kontextem byznysu a dat při budování Commercial Intelligence týmu. Ve volném čase chodí po světě se spacákem, učí se plést košíky, háčkovat a programovat.

Co stojí za dosavadním úspěchem Liftaga?

Liftago od začátku vznikalo jako platforma pro městskou mobilitu, a ač nás aktuálně lidé znají především jako taxi aplikaci, jdeme rozumným tempem za původním cílem, a snažíme se mobilitu ve městech zlepšovat všemi dostupnými prostředky. Ať už je to využívání přepravní kapacity řidičů k jiným, než taxikářským zakázkám, nebo otevřenost ve sdílení dat a podpora lokálních projektů nejen v mobilitě. Na dobré (nejen) dopravní situaci ve městě nám záleží a snažíme se tomuto tématu věnovat i nad rámec „toho, co je třeba k našemu fungování”. Tenhle přístup zároveň do týmu přitahuje plno skvělých lidí, se kterými je absolutní radost pracovat, protože nadšení pro dobrou věc je prostě nakažlivé. Navíc jsme postavili naši filosofii na principu spokojený řidič = spokojený zákazník, a ač budujeme produkt, jsme si plně vědomí, že prodáváme hlavně službu. Proto se snažíme úroveň taxislužby v Česku pozvednout a dáváme velký prostor hlavně našim skvělým a férovým řidičům.

Proč Vás baví pracovat na startupové scéně?

Rychlost, výzvy, zodpovědnost, přesný opak stereotypu, možnost poznat byznys ze všech stran a pocit „budování”, ne jen udržování.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Nemyslím, že jakékoliv scéně apriori pomůže více žen. Určitě ale pomáhá více diverzity – a to právě nejen genderové, ale i třeba věkové, zkušenostní, názorové, jakékoliv. Jiné pohledy a přístupy nejsou dány jen genderem, ale především celkovou osobností. Na startupech je skvělé, že je to prostředí, kde se snadno mohou setkat lidé s úplně jinou profesní i životní historií. Je jen třeba podporovat jakékoliv šikovné lidi, aby se nebáli hledat to, co je skutečně bude bavit, a v čem mohou být dobří, a vytvářet pro ně prostředí bez předsudků.


Michaela Kloudová, Genster

Genster je první online stylingová služba pro muže v České republice. Jejich vlastní průzkumy jim potvrdily že 70 % mužů si nákupy oblečení vůbec neužívá, nemají na ně čas, a když už se v obchodech objeví, tak neví, co si koupit. Takže se jim díky Genster snaží usnadnit a zpříjemnit život.

Funguje to velice jednoduše. Na základě online dotazníku či telefonátu se stylistkou, přijde muži domů či do práce tzv. Genster Box, který je dodán přesně na míru danému zákazníkovi. Na základě jeho vkusu, velikosti, rozpočtu, ale i životního stylu. Muž si vše vyzkouší a platí pouze za to, co si ponechá. Pokud je něco, co si nechat nechce, bezplatně zašle zpět. Tím to však nekončí. Genster chce, aby muži už nikdy nemuseli chodit nakupovat, a z toho důvodu sbírají data o tom, co si daný muž nechal či nenechal a proč. Jedině tak se – dle jejich vlastních slov – může tato služba neustále zlepšovat a doručovat lepší a lepší Genster Boxy.

Michaela, jako typický člověk, který na gymplu propadal i z hudebky, nakonec vystudovala dvě vysoké školy – VŠE a UK – bavily jí prostě více. Už při škole navíc začala pracovat v Unileveru, ze kterého nakonec odešla z pozice mediálního manažera pro Česko a Slovensko. Ještě předtím, než se naplno vrhla do budování Genstera, se podílela na lokálních startupech Exekutor má smůlu (zastavuje protiprávní exekuce, kterých je v Česku více než tři sta tisíc) a Alimenty dětem.cz (jak název sám napovídá, pomáhá samoživitelkám a samoživitelům s alimenty). Genster oficiálně vznikl v únoru 2018 a od té doby už je to její každodenní chléb.

Co stojí za dosavadním úspěchem Gensteru?

Dvě zásadní věci. V prvé řadě je to náš tým: nadšení každého člena, to, že vidí smysl v tom, co děláme a to, že se v nás mísí různé znalosti a dovednosti, které se nekříží a výborně se doplňují.

V druhé řadě je to pak trh. Skvěle to vystihují barber shopy – před šesti lety by bylo u většiny mužů nemyslitelné zaplatit za kadeřnici či kadeřníka sedm set a více korun. Dneska to nikoho nepřekvapí. Trh s pánskou módou je u nás velice perspektivní. Bez těchto aspektů bychom nedokázali růst o desítky procent z měsíce na měsíc a oblékat stále více mužů, kteří využívají Genster každou sezónu.

Proč Vás baví pracovat na startupové scéně?

Je to neuvěřitelná jízda. To, co jsem se za dva roky naučila, to bych nezvládla ani za deset let studia. Hrozně mě na tom také baví lidé, kteří se ve startupech a kolem startupů pohybují. Jsou velice zajímaví, ctižádostiví a zároveň jsou to výrazné osobnosti. Současně jsem se ještě nesetkala s člověkem, který by mi odmítl nějakým způsobem pomoci – radou, propojením či jen kontrolou pitch decku. A to, i když mě viděl podruhé v životě.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Určitě to přinese do spíše maskulinního prostředí jiný rozměr. Obecně si ale myslím, že nejde primárně o dělení na muže a ženy, ale spíše o to, co skvělého může z jejich vzájemné kooperace vzejít. Mluvím z vlastních zkušenosti – bez svých dvou mužů v Gensteru a jednoho doma by náš startup nebyl tam, kde je dneska.

Diskuze k článku