Ženy ve startupech (21): Blabu, Novalia, Pointa

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi. Zhruba polovinu šikovných lidí přitom tvoří právě ženy. Proto jsme se rozhodli představit vám některé z žen, které na současné české startupové scéně působí.

V novém dílu seriálu představujeme další trojici dam. První baví práce ve startupovém prostředí díky extrémně zajímavým lidem. Svobodě. Totálnímu časovému přetížení. Stresu. Panice. Naprosté závislosti. Druhá z nich spoluzaložila globální marketplace pro zlepšení cizích jazyků. Třetici uzavírá dáma, která má pro různé průšvihy startupů pochopení a ve volném čase ráda poznává regionální pivovary.

Veronika Mahdalová, Pointa

Pointa přináší alternativu k tradičnímu publikování knih. Spojuje autory, redaktorský tým, korektory, grafičky, sazeče, ilustrátorky i markeťáky na straně jedné, se čtenáři a čtenářkami na straně druhé. Pointa umožňuje autorům, aby si vybrali tým, který s nimi bude na knize pracovat. Profíkům z branže zase příležitost podílet se na knihách, které jsou jejich srdci blízké a spolupracovat s talentovanými lidmi napříč knižním světem. Čtenáři se mohou poprvé aktivně zapojit ještě před samotným vydáním knihy, mohou ji podpořit, ovlivnit její děj a zkrátka být daleko větším hybatelem celého tvůrčího procesu. Být knize blíž.

Spolupráce na knize, získání financování prostřednictvím předprodeje, tisk i distribuce – to vše zosobňuje v knižním světě Pointa. Jde o službu, díky které lidé kreativně zpracují, vytisknou a zároveň prodají svou novou knihu. Mohou si tak splnit svůj sen.

Veronika Mahdalová

Veronika vystudovala Vysokou školu Báňskou v Ostravě. Má státnici z hornictví. Naštěstí se ale rozhodla, že se mu nebude věnovat. Po stáži na Filipínách, čerpání strukturálních fondů EU a práci v automotive, zakotvila v Praze, v líhni startupů a kreativních nápadů, v Creative Docku. Tady projektově řídila několik startupů, až se pod jejím vedením narodilo dítě jménem Pointa. Pointa je služba, díky které lidi vytvoří, vytisknou i prodají svou novou knihu a Veronika je CEO celého projektu.

Co stojí za dosavadním úspěchem Pointy?

Lidi. Lidi. Lidi. Tým samotný, který neuvěřitelně šlape ve dne v noci, i když věřím, že by to mnohdy nejraději zabalil. Knižní kolegové, kteří si své profily zakládali už před samotným ostrým startem, což se vší upřímností znamená, že si „vyžrali“ největší nefunkčnosti platformy. Autoři, kteří se nebáli a nebojí vložit svůj sen do rukou online platformy, která je sama ještě v plenkách, a podle toho se mnohdy chová. Zlobí. A v neposlední řadě pak čtenáři, díky kterým už dvě knihy spatřily světlo světa a další jsou ve výrobě.

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?

Každý den je jiný. Rychlost. Dynamika. Úzký kontakt s koncovým zákazníkem. Neočekávané situace. Momenty, kdy si myslíte, že už vás nic nedokáže překvapit, ale stejně překvapí. Extrémně zajímaví lidé. Svoboda. Totální časové přetížení. Stres. Panika. Naprostá závislost. Droga.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Říká se, že za každým úspěšným mužem stojí žena, která převrací oči v sloup.


Eva Peterková, Blabu

Blabu staví globální marketplace, kde se můžou běžní lidé potkávat s rodilými mluvčími po celém světě a procvičovat si tak cizí jazyk prostřednictvím placených online video konverzací. A to vše instantně, online, kdykoliv a bez závazků pravidelných lekcí. Projekt začal v letošním lednu a používá zkušenosti z předchozích byznysů a zaměstnání pracovníků.

Eva Peterková

Eva v lednu 2019 spoluzaložila Blabu s Petrem Kováčikem a Tomášem Strejčkem. Na starosti má business development. Předchozí zkušenosti z marketplace získala v Liftagu, kde spouštěla nová města a pomáhala stavět B2B produkt pro firemní zákazníky. Po studiích na London School of Economics absolvovala stáž v Evropské komisi v Bruselu a pracovala v consultingu v Deloitte. 11 let vedla neziskovou organizaci Together Czech Republic, kde zorganizovala přes 40 mezinárodních projektů pro 1000+ účastníků díky grantům Erasmus+.

Co stojí za dosavadním úspěchem Blabu?

Blabu jsme oficiálně vykopli v lednu 2019, takže je to opravdu čerstvé. Za velký úspěch beru to, že jsme se s Petrem a Tomášem v listopadu poznali a rozjíždíme to společně. Jsme v dobré pozici – kombinujeme zkušenosti z našich předchozích firem a dobře se doplňujeme. Petr vyhradil na rozjezd Blabu jeden milion dolarů, takže v tuto chvíli máme naplánovaný rozpočet na rozjezd produktu a můžeme se plně soustředit, než budeme řešit další investice.

Na konci ledna jsme zveřejnili první zprávy o Blabu a za 2 týdny se nám podařilo postavit vývojářský tým o 7 lidech, kteří postupně do konce března nastoupí. To vnímám jako super reakci na náš projekt a velmi dobrý základ pro MVP, které je teď náš hlavní cíl. Momentálně už řešíme další pozice v marketingu a produktu. Výhledově začneme stavět zákaznický servis, kde chceme nabídnout možnost pro digitální nomády – minimálně tři měsíce se zaučit v Praze a pak mít garanci práce po zbytek roku odkudkoliv po světě.

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?

Rozmanitost a nadšení. Líbí se mi, když mohu pracovat na něčem, kde vidím reálné výsledky a daný produkt nebo služba může někomu pomoci či zlepšit život. Potřebuju se pro danou věc nadchnout a mám ráda dynamické prostředí.

Vždycky jsem byla člověk, co se rychle učí a umí se adaptovat. Dříve jsem se trápila tím, že než abych byla expert v jedné oblasti, tak dělám více různých věcí zároveň. Nakonec jsem ale zjistila, že právě ve startupu tohle dokážu dobře zužitkovat.

Okolo startupů jsem se vlastně začala motat už jako dítě, ještě než se slovo startup vůbec začalo používat. V 10 letech jsme s bráchou a dalšími založili konferenci Juniorinternet, kde se svými prvními projekty soutěžila známá jména české startupové scény – Honza Řežáb, Tom Krcha, Zdeněk Cendra, Lukáš Stibor atd.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Mohla bych říct často opakované fráze jako podpora dynamiky a kreativity v týmu, různé úhly pohledů. Kde ale stále vidím velkou mezeru, je právě v počtu žen, které startupy zakládají. Proč je to důležité? Právě při zakládání startupu může žena ovlivnit celkovou koncepci a směřování, jak se nastaví „koleje“, po kterých se pak projekt rozjíždí. Když se dostane do týmu později, tak už většinou může jen pomoci, aby to jelo, ale ten směr už je víceméně daný. Ale jsem v tomto ohledu optimistická a kolem sebe vidím stále více a více zapálených srdcařek.


Markéta Kučerová Pechová, Novalia

Novalia poskytuje právní, daňové a účetní poradenství technologickým startupům a investorům. V posledním roce pomohla s přijetím investic firmám jako Trisbee, Mapotic nebo Roivenue a radila při prodejích Stories a Sapho. Mezi klienty patří také Kiwi.com, Productboard, VRgineeers a CreativeDock. Skupina českých a amerických advokátů patří na české technologické scéně k nejvýraznějším poradenským značkám. Efektivity docilují nasazením malého počtu zkušených poradců na transakcích a využitím moderního IT. Pět z deseti společníků Novalia jsou ženy.

Markéta Kučerová Pechová

Markéta vystudovala práva na Univerzitě Karlově v Praze a na Freie Universität v Berlíně. Její hlavní praxe je řešení sporů před soudy, a pokud se to podaří, tak také předtím, než k soudu dojde. Za deset let praxe v zahraničních a tuzemských advokátních kancelářích získala zkušenosti v zastupování různých druhů klientů a pro různé průšvihy startupů má pochopení. Markéta poskytuje právní služby v češtině, angličtině a němčině. Vedle klientů se stará také o dva malé syny. Ve volném čase ráda poznává regionální pivovary.

Co stojí za dosavadním úspěchem Novalia?

Náš tým je tvořen právníky, kteří na základě svých pracovních a životních zkušeností dokážou rozpoznat, co je pro klienta podstatné a jsou schopni vyvinout efektivní úsilí k dosažení klientova cíle. S klienty komunikujeme osobně a srozumitelně. Klienti většinou tento přístup ocení a poznají, že naše služby pro ně mají přidanou hodnotu. Navíc máme v Novalia nastaveny interní procesy, které nám umožňují řešit vnitřní záležitosti jednoduše a rychle a nejsme tak odváděni od práce pro klienty. A v neposlední řadě si troufám říct, že na nás je poznat, že nás práce baví a máme se rádi [úsměv].

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?

Startupoví klienti jsou většinou zapálení pro svůj projekt a pro uskutečnění svých vizí jsou ochotni leccos podstoupit. Jsou flexibilní a dovedou často zajímavě a do detailů popsat svoje podnikání či představy. Většinou ovšem potřebují komplexní poradenství zahrnující vysvětlení a vytvoření právního rámce jednak pro základní interní záležitosti jako je např. nastavení vztahů mezi společností a společníky a stejně tak i pro provoz byznysu navenek, ať už se jedná o smlouvy s obchodními partnery či určitý způsob komunikace.

S ohledem na svou specializaci v Novalia často řeším konfliktní situace a hrozící či již probíhající soudní spory, které jsou často způsobené určitým podceněním formálních záležitostí. Na druhou stranu je osvěžující vidět, že řada věcí se dá vyřešit neformálně a na bázi důvěry a některé konflikty jsou jen nedorozuměním.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Rozvojem podnikání v oblastech, které můžeme z tradičně stereotypního pohledu označit za „ženské“, ať už to jsou různé záležitosti týkající se dětí, rodinného života, módy či zdraví. Přitom s tím, jak se společnost vyvíjí, už cílovými zákazníky takových projektů zdaleka nejsou jen ženy. Pro již existující podnikatele pak vyvážený podíl žen a mužů podle mých zkušeností vede k příjemnějšímu pracovnímu prostředí a zabraňuje sklouznutí k podceňování či paušalizování příslušníků druhého pohlaví, které je podle mě jednoduše zbytečné.

Diskuze k článku