Ženy ve startupech (20): Tripinder, U+, CzechInvest

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi. Zhruba polovinu šikovných lidí přitom tvoří právě ženy. Proto jsme se rozhodli představit vám některé z žen, které na současné české startupové scéně působí.

V již dvacátem dílu seriálu představujeme další trojici dam. První z nich pracuje ve velkém korporátu, svůj volný čas ale věnuje nedávno vzniklé inspirující platformě pro cestovatele. Druhá je výkonnou ředitelkou českého startupového studia, přičemž žije přímo v světové startupové Mekce – Silicon Valley. Třetí pak z pozice generální ředitelky státní agentury pomáhá českým startupům překonat největší výzvy a podporuje je například i ve výjezdech do zahraničí.

Andrea Bačíková, Tripinder

Tripinder je nově vzniklá platforma pro cestovatele, která nabízí inspiraci, motivaci, ale hlavně zjednodušení procesu hledání toho správného spolucestovatele na výlety ale i delší cesty a expedice. I vy můžete uskutečnit svou vysněnou cestu.

Startup vede jednatelka Andrea Bačíková a druhý společník Martin Mikyška, který také vlastní agenturu Studio Iceberg. Ta společně s Martinem Zattovičem zajišťuje technické zázemí startupu. Jejich konkurencí jsou skupiny na Facebooku a cestovní blogy. Pro Tripinder je také důležité, že se uživatelé potkají a lépe poznají ještě před plánovaným výletem. Pro teď se soustředí hlavně na česky a slovensky mluvící cestovatele, ale v plánu je expanze na zahraniční trhy.

Andrea Bačíková

Andrea je původně ze severu ČR a aktuálně přes 10 let žije v Praze, kam ji přivedlo studium vysoké školy. Jejím koníčkem vždy bylo cestování a poznávání nových kultur a komunikaci brala jako možnost umožnit věcem, aby se začaly opravdu dít. Během studia tlumočnictví na FF UK a po návratu z práce na projektu v Mexico City začala pracovat v O2 jako stážistka v oddělení segment marketingu (tam, kde se rodí všechny propozice). Ve firmě po stáži zůstala a na různých projektech pokračuje ve stejné firmě dodnes. Kromě toho je velkou fanynkou lidí a jejich potenciálu, což nyní může zúročit ve své nové pracovní roli HR marketing experta. Tripinderu se věnuje ve volném čase a „kdo ví, zda se pro mě jednou stane full time jobem.“

Co stojí za dosavadním úspěchem Tripinderu?

Určitě je to dobré načasování, touha posunout oblast cestování dál a poskytnout cestovatelům ještě lepší zážitek a větší možnosti. V Tripinderu děláme krásnou práci, skrz propojování lidí jim umožňujeme rozšířit si obzory, poznat kus světa, ale hlavně sebe a nové přátele. Co víc si přát. Hned od idea fáze projektu jsem měla přístup k velmi kvalitním mentorům, kteří mě navedli nejen ke spolupráci s agenturou Iceberg, ale ukázali mi možnosti, které přede mnou při práci na novém řešení stojí. Za náš největší úspěch tak považuji každé propojení a uskutečněnou cestu, která by se jinak nekonala.

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?

Po 5 letech v korporátním prostředí byl pro mě vstup na startupovou scénu svěžím větrem do plachet, ohromila mě ta energie a nadšení, se kterou se v omezených finančních i časových podmínkách mnoho mých kolegů snaží udělat nebo vytvořit něco výjimečného. Sdílení informací a know-how je tu naprosto přirozené, naopak sleduji, že čím úspěšnější projekt, tím víc otevřené je jeho vedení ke sdílení best practices a success stories. Opravdu stačí jen identifikovat problém a zeptat se. V rámci komunity pak vždy najdete někoho, kdo si podobným scénářem už prošel.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Pracuji sice v technologické firmě, ale můj background je téměř stoprocentně humanitní a i tak mohu vést a rozvíjet technologický startup. Jak je to možné? Je důležité si vždycky uvědomit své silné a slabé stránky a na ty slabé si najít někoho, kdo je vykryje. Mě se to povedlo, a tak mohu bez doplnění studia vývoje a IT přenechat technickou část na svých kolezích a soustředit se na zákaznickou zkušenost, rozvoj platformy, partnerství a komunitu, která je pro nás zásadní. Právě to je přidaná hodnota, kterou já jako žena do tohoto oboru přináším a stejně tak to mohou učinit další ženy, je důležité nelimitovat se tím, co neumíme, ale najít si to, co umíme minimálně o trochu víc, než lidé v našem okolí a na tom ten svůj příběh postavit [úsměv].


Kate Bunina, U+

U+ je startup studio, technologický investor a partner pro korporátní inovace s pobočkami v České republice a Spojených státech a s klienty po celém světě. Zabývá se produktovým vývojem, podporou startupů a inovacemi pro korporace. Stojí za projekty jako Zonky, HoppyCar, KupNajisto, vlastními projekty jako je LensID, eHotel, Traffika nebo americkým startupem Igluu. Na trhu funguje od roku 2009 a v současné době má přes 100 zaměstnanců.

Kate Bunina

Kate je výkonnou ředitelkou pobočky U+ v Silicon Valley, specialistka na inovace a stavění startupů. Spolupracuje s inkubátorem Founder Institute v San Franciscu. Radí zde startupům, jak se dostat od nápadu k růstu a nedávno se stala součástí jeho vedení. V Silicon Valley a Los Angeles často také vystupuje jako porotce v startupových soutěžích a je zvána jako mentor a speaker na technologické konference. Původně Art Directorka pražského U+, posléze vedla projekty spadající pod divizi U+ Design včetně vítězného tendru pro T-Mobile.

Co stojí za dosavadním úspěchem U+?

Jsme firma, která staví startupy a vytváří inovace pro korporace. Nebylo to tak ale vždy. Bývali jsme programátoři, klasický dodavatel, později agentura. Dlouho jsme se hledali a prošli si různými fázemi úspěchů i neúspěchů, než jsme se skutečně našli. Máme za sebou množství projektů. Některé jsou dodnes úspěšné, některé si už ani moc nevybavíme. Dalo by se říci, že naší největší hodnotou jsou zkušenosti, které jsme za ta léta získali v různých pozicích na globálním trhu, při růstu vlastní firmy a při práci s klienty. Byli jsme startup, stavěli jsme produkty a jednali s firmami různých velikostí. Teď s tím pomáháme firmám a korporacím po celém světě.

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?

Každý má šanci něco dokázat a díky inovacím zlepšit svět. Dříve si firmy zakládali jen lidé, kteří na to měli finance. Dnes už finance nejsou takovou překážkou. Díky mnoha investičním fondům má spousta nápadů šanci na realizaci. Vznikají startupy ve všech odvětvích a v různých koutech světa. Nejvíce mě baví právě ta rozmanitost. Různí lidé, přístupy, potřeby, produkty. Něco tak jednoduchého jako „barevné ponožky“ může získat stejnou pozornost jako technologický startup. Zároveň technologie samotné jsou dnes mnohem dál.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Nejde jen o startupy. Jde o firmy, jako takové, politiku i další odvětví. Společnost není složená jen z mužů. Je obecně známo, že o rodinných rozpočtech rozhodují ženy – schvalují dokonce nákup auta, i když třeba ani neřídí. Proto, abyste ženu přesvědčili o nákupu, musíte chápat její potřeby, mluvit jejím jazykem. A to většina mužů nedokáže. V byznysu je čím dál více potřeba empatický přístup, který je – ruku na srdce – primární doménou žen. Ženy se více starají o potřeby druhých, jsou více organizované a zvládají dělat více věcí najednou. Kdo by nechtěl takového leadera? Poslední výzkumy dokonce říkají, že firmy, které mají alespoň jednu ženu ve vedení, vydělávají více, než firmy s ryze mužským vedením; smíšené týmy jsou též obecně spokojenější a lépe fungují. Netvrdím, že by vedení společností měla být primárně ženská záležitost. Diverzita je důležitá. Jedni z nejlepších mentorů v mém profesionálním životě, byli muži, a proto jsem přesvědčená, že je zásadní, aby muži a ženy táhli za jeden provaz.


Silvana Jirotková, CzechInvest

Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest je státní příspěvková organizace. Dojednává do České republiky tuzemské a zahraniční investice z oblasti výroby, strategických služeb a technologických center. Podporuje malé, střední a začínající inovativní podnikatele, podnikatelskou infrastrukturu a inovace. Začínajícím inovativním podnikatelům, startupům, pomáhá v rozvoji prostřednictvím vlastních programů.

Silvana Jirotková

Silvana vystudovala Obchodně podnikatelskou fakultu Slezské Univerzity Opava. V CzechInvestu působí od roku 2002. Nejdříve jako regionální manažerka se zaměřením na rozvoj průmyslových nemovitostí a regeneraci brownfieldů na území Moravskoslezského kraje, později jako ředitelka Odboru regionální podpory. V letech 2007 až 2008 pracovala v soukromém sektoru – v belgické společnosti PSR Brownfield Developers. V roce 2014 se do CzechInvestu vrátila, nejdříve jako ředitelka Divize regionů, později ředitelka Odboru malých a středních podniků a interních projektů. V březnu tam byla jmenována do funkce generální ředitelky. Mluví anglicky a francouzsky, je vdaná a má tři děti. Mezi její koníčky patří cestování, gastronomie, literatura, cyklistika a lyžování.

Co stojí za dosavadním úspěchem CzechInvestu?

CzechInvest je jediná státní instituce, která zastřešuje aktivity na podporu českých startupů. Začínali jsme v roce 2010 s projektem pobytů českých startupů v zahraničních inkubátorech CzechAccelerator. Dnes už nabízíme širokou škálu projektů, které pomáhají začínajícím inovativním podnikatelům od úplných začátků až po jednání s možným investorem. Naším hlavním cílem je ale působit jako mediátor a ústřední uzel celého českého startupového ekosystému. Naše know-how spočívá v široké síti kontaktů, od státních institucí, přes oborová sdružení a asociace, regionální i celostátní subjekty, odborníky z nejrůznějších oblastí, vědecké a výzkumně-vývojové instituce až po soukromé firmy, jak ty nadnárodní, tak ty české, malé a střední, které vzájemně propojujeme. Proto je naše podpora startupům tak komplexní. Kde už nestačí naše vlastní možnosti, nasměrujeme startup tam, kde jej dále rozvinou. Neděláme to pro zisk, všechny své služby jako státní instituce poskytujeme zdarma, případně využíváme různé zdroje financování, abychom byli schopni startupům poskytnout služby za zvýhodněných podmínek. Naším hlavním zájmem je rozvoj české startupové scény a úspěchy českých startupů. Od roku 2010 jsme podpořili již přes 270 firem. Z našeho pohledu mezi nejúspěšnější patří například STRV či Cognitive Security. V poslední době také roste počet startupů, jejichž zakladatelem či spoluzakladatel je žena. Mezi ty úspěšné patří Actijoy, který získal investici přes 30 milionů korun, nebo Autolift, který má nyní zakázky doslova z celého světa.

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?

Startupy jsou bezesporu úžasným zdrojem inspirace. Nejen z hlediska inovací, které přináší, ale také z hlediska jejich přístupu, nadšení, s kterým do věcí jdou. Odvahu, s kterou začínají podnikatelské aktivity, musím obdivovat, protože vím, že to mnohdy není jednoduché. Naší úlohou je jim to co nejvíce usnadnit, takže na sebe přebíráme většinu administrativy, která je s projekty spojena, aby se mohl start-up věnovat svému byznysu. Zároveň se snažíme začínající podnikatele vést, propojit je se správnými kontakty, a i pro nás je to výzva držet s nimi krok. Obecně je ale podpora startupů zájem nás všech, protože české malé a střední podniky, zejména ty s inovačním potenciálem, jsou pilířem naší ekonomiky.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Nemyslím si, že genderové složení české startupové scény by mělo nějaký výrazný vliv na to, kam a jak se bude rozvíjet. V tom hrají roli jiné faktory. Například Češi, a mluvím i o Češkách, mají velmi originální nápady, ale nechtějí s nimi chodit na světlo světa, dokud je nedoladí do posledního detailu, neradi chodí do rizika, pozapomínají na to, jak důležité je umět nápad odprezentovat před ostatními. Na ostatních trzích toto funguje trochu jinak. Důležité je zaujmout, protože zaujmout můžete i partnera, který vám s dalším rozvojem produktu nebo služby pomůže. To se snažíme české startupy učit. Na druhou stranu, žen ve start-upech je asi pětina oproti mužským protějškům, takže i téma „ženy v podnikání“ se snažíme rozvíjet. Ať již formou setkávání podnikatelek v rámci platformy Podnikavé ženy v regionech, tak nedávnou organizací Woman Startup Night, kdy jsme pozvali ze zahraniční jak podnikatelky, tak investorky, aby se podělily s těmi českými o své zkušenosti, nebo akcí Space for Women v rámci nedávno realizovaného českého kosmického týdne Czech Space Week.

Diskuze k článku