Ženy ve startupech (19): Youfirst.AI, GoodAI, HubHub

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi. Zhruba polovinu šikovných lidí přitom tvoří právě ženy. Proto jsme se rozhodli představit vám některé z žen, které na současné české startupové scéně působí.

V již devatenáctém dílu seriálu představujeme další trojici dam. První z nich rozbíhá vlastní startup ve vznikajícím a sexy novém odvětví se zkušenostmi z několika zajímavých projektů. Druhá pomáhá v misi co nejrychleji vyvinout všeobecnou umělou inteligenci, abychom jako lidstvo dokázali pochopit vesmír. Třetí zůstává na zemi, kde jako global head pracuje na tvoření dokonalého prostředí pro zhodnocování lidského potenciálu, což vede k tvorbě unikátní komunity lidí. Nechte se inspirovat.

Lujza Bubánová, Youfirst.AI

V posledních letech vzniklo nové zaměstnání a rovnou se stalo jedním z těch nejvíc sexy – být influencer. Pro skutečné profíky slouží Youfirst jako research nástroj na predikci, optimalizaci a monetizaci video contentu. Youfirst svým uživatelům umožňuje využívání umělé inteligence a detekci emocí, aby influenceři mohli spravovat svoje projekty a poznat svoje fanoušky co nejlépe. Výsledky jim například pomáhají odhalovat nejzajímavější a nejnudnější videa podle socio-demografických dat.

Lujza Bubánová

Lujza vystudovala magisterský odbor digitálního marketingu na Hult San Francisco, ještě jako stážistka působila například ve Stanford Persuasive Labs a Ogilvy & Matter Slovakia. Založila konferenci Startupism San Francisco a pro CME (majitel Novy) pracovala na digitální strategii. Později se pustila do vlastních projektů, jako třetí partnerka vstoupila do SEE&GO, zakládala startup Divano a Youfirst.ai, ve kterém je na pozici CEO.

Co stojí za dosavadním úspěchem YouFirst.AI?

Je to pět věcí – tým, entrepreneurial mind, investoři, lean ability a fun while doing it. Asi při každém z těchto pěti věci je jiné KPI úspěchu. Mluvím však za celou firmu, když říkám, že zkušenost, kterou zažíváme, je nenahraditelná a nekoupitelná. Necítíme, že bychom byli někde blízko úspěchu, což může být vlastně omyl, ale to je ta krása exponenciální škálovatelnosti software produktů.

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?

Svůj obor bych označila spíš jako MediaTech, aplikujeme nové sexy technologie do sexy starého oboru entertainmentu. Jsme přitom součástí vytváření nového sexy průmyslu, jakým je influencer marketing. Komu by se nelíbilo pracovat v takhle sexy prostředí?

To, čemu se věnuju, mě opravdu baví, zaneprázdňuje a určuje chod mého života. Je to pohlcující. Myslím ale, že nejdůležitější součástí jsou lidé, se kterými pracuju, ať už v týmu nebo jsou to klienti a investoři. Zároveň mě baví, že v nových odvětvích ještě nejsou přesně stanovena pravidla, a máme tak mnoho příležitostí vymýšlet. Co je nejzábavnější – dělat sales pro největší světové firmy a sedět přitom v Bratislavě na technické univerzitě. Vždy se mi líbily a mám ráda divné věci, nečekané kombinace a nemít pravidla „jak to má být“.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Tohle je zajímavá otázka. Nedostala jsem ji prvýkrát a ani se nesnažím být sarkastická, ale koncept otázky založen na pohlaví ve mně vyvolává rozporuplné názory. Navzdory svým velmi častým aktivitám a setkáním mířeným na růst žen v byznysu nemám úplně ucelený názor, jak a či vůbec dávat důraz na pohlaví jako identifikátor, co s pozitivní diskriminací nebo či takhle mířené aktivity působí kontraproduktivně.

Na jedné straně samozřejmě svítí zřejmé statistické hodnoty o nedostatku žen v byznysu, speciálně v IT. Na druhé straně, focus na pohlaví může vyvolat odpor k celému tématu ve společnosti. Můj přístup je situační a příležitostní, opravdu se snažím holkám pomáhat odpovědět na otázky, sdílením zkušeností nebo konzultacemi.

V zásadě si ale myslím, že žijeme v době a zemích, kde se ženy nebo holky umí prosadit. Určitě se budou potýkat s různými nevýhodami, které je třeba poznat a zkoušet se jim vyhnout, ale také s výhodami, a na ty se třeba soustředit. Stejně tak je velmi dobrá rada vědět věci rozdýchat [úsměv].


Daria Hvízdalová, GoodAI

Společnost GoodAI má ambiciózní misi – vyvinout takzvanou všeobecnou umělou inteligenci (artificial general intelligence, AGI), a to co nejrychleji, abychom mohli pomoci lidstvu a pochopit vesmír. Založení GoodAI bylo veřejně prezentováno v roce 2015 a aktuálně je v týmu 20 vědců a inženýrů sídlících v Praze. Více než rok nazpátek vznikl 10-členný sesterský tým – společnost GoodAI Applied, která pomocí AI řeší problémy a maximalizuje úspěch firem a organizací z mnoha odvětví.

Daria Hvízdalová

Daria má v GoodAI na starosti AI ekosystém ve střední a východní Evropě, aby tak podpořila výzkum AGI – softwaru, který se má učit, být kreativní a adaptabilní vůči svému prostředí jako lidé. Daria se věnuje celé řadě různých aktivit, přednášek, eventů nebo projektů pro výzkumníky nebo byznysy – jako například General AI Challenge, mezinárodní soutěž pořádaná GoodAI s cenami v hodnotě pěti milionů dolarů. Díky dřívějšímu působení v IT management consultingu a byznys developmentu v Rusku, Belgii a Česku Daria získala unikátní kombinaci byznys a technických dovedností mezinárodní úrovně.

Co stojí za dosavadním úspěchem GoodAI?

GoodAI je unikátním projektem s vášní. Je výzkumnou společností, která si může dovolit zaměření na vývoj bez tlaku na tržby – abychom toho dosáhli, máme velmi přirozenou symbiózu výzkumných a byznys týmů. Naše agilnost v kombinaci s týmovou expertizou a globálním dosahem nám umožnily spustit mnoho zajímavých projektů, jako General Ai Challenge nebo Human-Level AI Conference [přátelé Těchinternetů na ní mají desetiprocentní slevu – pozn. redakce], v rámci kterých jsme uzavřeli partnerství s globálními giganty jako Facebook a Microsoft, zatímco jsme zůstali věrní svým hodnotám a přesvědčení.

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?

Protože nikde jinde nezískáte tak neskutečnou odpovědnost a zároveň tak obrovský růstový potenciál. Designování, budování a vytváření věcí od samého začátku na globální úrovni rozvíjí úplně jiný skill set než následování nebo adaptování standardního korporátního protokolu a nutí můj mozek pracovat tisíckrát rychleji. A s velkou odpovědností přichází také velké příležitosti – vstup do GoodAI jako do první ne-korporátní společnosti nastartovalo moji kariéru takovými způsoby, jaké jsem si nikdy nedokázala představit. Před třemi lety jsem se přestěhovala do České republiky ze Švédska bez jakékoliv znalosti o zemi, nedokázala jsem si představit mít TEDx talk v češtině nebo předsedat přední světové akademické AI konferenci [úsměv].

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Může pomoct přesvědčit zbytek holek, že „skleněný strop“ pro ženy v technologiích je jenom v jejich hlavách [úsměv].


Natália Kisková, HubHub

Skupina HB Reavis založila společnost HubHub v roce 2016. V současnosti působí v Bratislavě, Varšavě, nově v Praze a chystá se rozšířit své aktivity na další evropské trhy. HubHub vytváří dokonalé prostředí pro zhodnocování lidského potenciálu, a vytváří tak unikátní komunitu lidí. Portfolio společnosti mimo jiné zahrnuje komplexní služby spojené s provozováním coworkingových prostor, doplněné o vzdělávací a networkingové aktivity. HubHub směřuje k vytvoření maximální možné synergie mezi členy, komunitou mladých podnikatelů a korporátním prostředím. Ze vzájemné blízkosti tak těží startupová komunita, ale i úspěšné domácí a zahraniční firmy. Jejich propojováním totiž vzniká prostor pro spolupráci a vznik nových nápadů či obchodních příležitostí.

Natália Kisková

Natália pracuje jako Global Head of HubHub. Svoje zkušenosti z byznysu uplatňuje i jako board member organizace Aj Ty v IT, která podporuje ženy v oblasti IT. Před svojí současnou rolí vedla pobočku společnosti Bluewolf v Praze, jejíž činnost pokrývala region střední a východní Evropy.

Co stojí za dosavadním úspěchem HubHubu?

Pro každého je definice úspěchu jiná. HubHub má velmi silnou značku, se kterou se lidé ztotožňují. Je to hlavně kvůli tomu, že náš byznys není jen o kancelářích a coworkingovém prostoru, ale hlavně je zaměřený na spojování lidí a koncentraci talentu, stejně jako na propojení korporátního světa s tím startupovým, neziskovým anebo akademickým. Pro mě osobně je HubHub od začátku úspěšným projektem tím, jakou má myšlenku. Pro širší veřejnost to může být úspěch v momentě, až uvidíme více mladých lidí, kteří se pohybují v technologickém světě, budují vlastní firmy anebo jsou úspěšní v korporacích. Naším cílem je podporovat jejich podnikání, vědomosti a celkově možnosti k růstu. Ty jim jako HubHub budeme neustále poskytovat.

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?

Mým silným motivátorem jsou lidé. Silní, inteligentní, odvážní a šikovní lidé, kteří pracují na sobě, svých nápadech a na změně společnosti k lepšímu. Já sama jsem zatím nedokázala spustit úspěšný startup, i když jsem se o to pokusila. I díky tomu teď vím, jak je těžké se v dnešním světě prosadit a přijít s něčím unikátním. Klobouk dolů všem, kterým se to podařilo, ale i těm méně úspěšným, kteří to nevzdali a pustili se do toho. I kvůli takovým zkušenostem se ve světě startupů pohybuji a chci, aby startupistů bylo více. Myslím si totiž, že naši lidé na to opravdu mají a díky jejich odvaze nám může být na světě zas o něco lépe.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Téma žen se v poslední době otevírá velmi často a já na něj mám velmi silný názor. Celý náš HubHub tvoří z více než 65 procent ženy a rozhodně to není kvůli tomu, že já sama jsem žena. Ženy na této scéně chybí a já se jim snažím pomoci, protože ve startupech obecně působí úžasní lidé, kteří chtějí pracovat na společné vizi a budovat lepší společnost. A nezáleží na tom, jestli jde o ženu či muže – šikovné lidi bych zkrátka brala všemi deseti bez ohledu na pohlaví. Důležité je mít kolem sebe lidi se stejnými hodnotami, se kterými se pak výborně spolupracuje. Žena nebo muž, na tom už pak nesejde.

Diskuze k článku