Ženy ve startupech (18): Grason, Kiwi.com & Czechitas, Fenek

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi. Zhruba polovinu šikovných lidí přitom tvoří právě ženy. Proto jsme se rozhodli představit vám některé z žen, které na současné české startupové scéně působí.

V osmnáctém dílu představujeme další trojici dam, která dohromady působí ve čtyřech zajímavých firmách a projektech. První se věnuje vlastnímu projektu propojujícímu restaurace a gastro provozy se spolehlivým personálem, druhá působí jako komunitní ambasadorka a zároveň má na starosti IT kurzy a třetí nedávno přijala novou výzvu a šla se věnovat technologickým projektům a jejich celkové komunikaci.

Jarmila Kowolowská, Grason

Grason je platforma pro propojování restaurací a jiných gastro provozů s prověřeným a spolehlivým personálem za účelem krátkodobých brigád a výpomocí. Používání platformy je velmi jednoduché, vystavení nové poptávky zabere jen pár vteřin a následně se na její odpracování přihlásí grasoni (jak číšníkům, servírkám, barmanům a baristům ve firmě říkají).

Restaurace si může dle profilu grasona a jeho nabízené hodinové mzdy vybrat toho nejvhodnějšího. Po odpracování směny si obě strany dají hodnocení, což následně pomáhá grasonům i restauracím při dalších rozhodnutích. Hlavní výhoda, kterou Grason přináší restauracím, je rychlý přístup k databázi zkušených lidí a pro lidi možnost přivýdělku za vyšší hodinovou sazbu, než je na trhu běžné. Navíc se stává, že se spolupráce oběma stranám zalíbí natolik, že vede k trvalému pracovnímu poměru.

Jarmila Kowolowská

Jarmila začala již během studií na Vysoké škole ekonomické pracovat v GE Money Bank (nynější Moneta Money Bank) a vydržela tam třináct let, během nichž měla možnost si zkusit i téměř dvouletou práci v Norsku. Do Norska se pak Jarmila vrátila v roce 2013, aby tam rozjela ekologickou myčku aut. V excelu vše vypadalo neodolatelně, ale praxe ukázala, že rozjezd služby potřebuje více času i peněz, než byla Jarmila i její rodina, která zůstala v Čechách, schopna projektu obětovat.

Zkušenost s podnikáním v zahraničí ale byla k nezaplacení, a i díky ní dostala Jarmila nabídku rozjíždět nový projekt Autotým pod hlavičkou Creative Docku. Nyní pracuje jako externí konzultant a věnuje se svému novému projektu Grason.

Co stojí za dosavadním úspěchem firmy?

Zejména dřívější zkušenosti se stavěním nových služeb a kontakty na lidi z gastra i ze startupové scény, kteří nám na začátku neskutečně pomohli. A rovněž ochota Davida Karocha z restaurace Hybernia s námi službu pilotovat a dotvářet.

Obecně se mi opět potvrdilo, že nejdůležitější je nesedět doma, ale bavit se s co nejvíce lidmi, protože nikdy nevíte, kdo a jak vám dokáže pomoci. Například kontakt na Davida Karocha jsem získala od své kamarádky masérky.

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?

Zrovna minulý týden jsem se bavila s jedním krizovým manažerem, který zmínil, že když se mu podaří nějaký podnik stabilizovat, začne ho to nudit a musí jít dál. Já to mám stejně. Baví mě ta rozjezdová fáze a s ní spojená počáteční nejistota a stavění něčeho na zelené louce. A úplně nejvíc mě baví lidé, kteří se kolem startupů pohybují. Jsou neskutečně zkušení a pracovití a velmi dobře se mi s nimi spolupracuje.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Jsem velký zastánce diverzity, nejen genderové, ale i věkové či zkušenostní. Jsem přesvědčena o tom, že diverzifikované týmy podávají dlouhodobě lepší výsledky mimo jiné proto, že se v nich lidem lépe pracuje. Startupy často prochází různými krizovými obdobími, která vyžadují rychlá, ale dobře uvážená rozhodnutí, a tu uvážlivost vidím víc u týmů, kde jsou zastoupena obě pohlaví.


Irena Pláteníková, Kiwi.com & Czechitas

Společnost Kiwi.com byla založena jako startup čtyřiadvacetiletým Oliverem Dlouhým v Brně před šesti lety, tehdy ještě pod názvem Skypicker. Kiwi.com patří mezi deset největších světových a pět největších evropských prodejců letenek. První letenky společnost prodala v březnu 2013 v desítkách kusů, dnes její měsíční obrat dosahuje více než 70 milionů eur při průměrných 8 000 objednávkách denně.

Kiwi.com má aktuálně více než 1 900 zaměstnanců a za svůj růst a úspěchy (tržby, počet uživatelů, investice, valuace) v minulém roce získalo od odborné poroty složené ze stovky investorů, mentorů a expertů titul Forbes Startup roku. Letos se zase umístilo na prvním místě žebříčku Deloitte Technology Fast 50 a odneslo si tak ohodnocení nejrychleji rostoucího technologického startupu ve střední Evropě. Deloitte pak Kiwi.com zařadil i mezi nejrychleji rostoucí startupy v celé Evropě a Africe.

Irena Pláteníková

Už během studia žurnalistiky na Palackého univerzitě v Olomouci Irena sbírala pracovní zkušenosti na sportovních i kulturních eventech pro české i zahraniční klienty. Po škole spolupracovala například s českobudějovickou agenturou Art4promotion či agenturou Leemon Concept, sídlící v jejím rodném Frýdku-Místku. Na začátku roku 2017 se zapojila do aktivit neziskovky Czechitas v Ostravě, kde má dodnes na starosti IT kurzy pro ženy a děti. Pro Kiwi.com působí přesně rok na pozici komunitní ambasadorky na pobočce, která se úspěšně rozrůstá v pražském Karlíně.

Co stojí za dosavadním úspěchem firmy?

Za úspěchem Kiwi.com jako prodejce letenek stojí zaměření na kombinace letů běžně nespolupracujících aerolinek (virtual interlining). Zákazníkům díky unikátnímu algoritmu vyhledává výhodná letecká spojení i ceny letenek. I díky tomu má Kiwi.com pověst žádaného zaměstnavatele. V Brně, Praze i na dalších zahraničních pobočkách si firma vybudovala pevnou základnu top developerů, které spojuje hlavně nadšení pro něco ojedinělého a samozřejmě skvělá parta lidí.

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?

Startupové prostředí je velmi inspirativní, hravé a progresivní. Tyhle firmy vám umí dát najevo, že jste důležitým členem týmu a vaše práce má smysl a hodnotu. A přesně tohle platí i pro Kiwi.com. Máš zajímavý nápad? – Jasně, pojďme ho zrealizovat! [úsměv]

Pracuji v komunitním týmu, se kterým mimo jiné organizujeme různé eventy. Skvělý zážitek pro mě byl například hackathon ve vlaku, kdy jsme jeli z Prahy do Košic a zpět. Sama ve vlaku moc ráda a často pracuji, takže mě bavilo sledovat účastníky, jak programují a za okýnkem se míhají zasněžené Tatry. A do toho jsme rozlévali Tatranský čaj. Tohle je prostě styl Kiwi [smích].

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Pohybuji se v té části startupové scény, kde se vyskytuje opravdu velké množství žen. Samozřejmě tomu dopomáhá Czechitas, ale i na běžných konferencích a networkingových akcích se setkávám se ženami, které už dávno nejsou jen zástupkyněmi HR nebo marketingových oddělení. Čím dál tím častěji vídám schopné ajťačky, technoložky či přímo zakladatelky mladých firem. Aktuálně s mým Kiwi komunitním týmem plánujeme v Brně konferenci Forum on Women in Tech, na které 16. června vystoupí velmi zajímavé řečnice. Jsou to inspirativní ženy, kterým právě moderní technologie nejsou cizí.


Irena Zatloukalová, Fenek

Agentura Fenek^^ spojuje odbornost v komunikaci se znalostí českého technologického trhu a jeho aktérů. Původně založená jako specializovaná PR agentura dnes poskytuje širší portfolio služeb se striktním zaměřením na startupovou/IT/tech scénu, například hackathony na klíč nebo HR marketing mířený na programátory. Mezi jeho klienty tak nepatří pouze startupy, digitální agentury a IT firmy, ale také firmy a korporace, které hledají technologické projekty, partnery nebo talenty.

Fenek^^ je součástí komunity, pořádá vlastní eventy, publikuje odborné texty a část kapacit věnuje neziskovým projektům a mentoringu early stage startupů.

Irena Zatloukalová

Irena po studiu sociologie svou profesní kariéru nastartovala v agentuře Ogilvy PR, kde se starala především o komunikaci pro klienty z finanční oblasti, následně působila v ČSOB a v Hypoteční bance. Mezi lety 2011 a 2018 vedla komunikaci (interní i externí) a byla tiskovou mluvčí Seznam.cz. Právě tam se zamilovala do systemického pohledu na svět a aplikuje jej nejen ve svém profesním životě.

Na začátku roku 2018 přijala novou výzvu a šla se věnovat technologickým projektům a jejich celkové komunikaci do Agentury Fenek. Ve svém volném čase se již přes 15 let věnuje akademické debatě. Byla na několika mistrovstvích světa v debatování a jeden rok trénovala český národní středoškolský debatní tým. Vždy ji bavil britský parlamentní formát a občas ještě jezdí nějaké debatní turnaje rozhodovat. Má velmi ráda čokoládu, kávu, rum a hanáckou slivovici.

Co stojí za dosavadním úspěchem firmy?

To, že si vybíráme klienty. Soustředíme se čistě na technologickou scénu, mezi našimi klienty najdete IT firmy, startupy, technologické eventy a digitální agentury. To umíme nejlépe, rozumíme technologiím a trendům, chápeme kontext. Jirka Vicherek, zakladatel Fenka, rád říká, že jsme jediná PR agentura, která zná rozdíl mezi Javou a Javascriptem.

Zároveň máme na technologické scéně spoustu kontaktů, většina lidí je tak pro nás telefonát daleko. Díky úzkému zaměření si můžeme dovolit široké portfolium služeb – dělat hackathon na klíč pro jednoho klienta, psát B2B časopis pro druhého a třetímu řešit interní komunikaci, aby udělal ze svých programátorů spokojené ambasadory, kteří pomáhají v recruitmentu. Naše práce je různorodá, ale přitom jasně zacílená. Je to pecka!

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?

Velice ráda pozoruji, jak lidé i projekty rostou, mění se. Baví mě rozpoznávat ony body zlomu, které dodávají malým i vetším firmám sebevědomí chovat se jinak, lépe, smysluplněji – dovnitř i ven. A ještě raději jsem u jejich zrodu. Ráda tyhle okamžiky spoluvytvářím, formuju, zasazuju jejich semínka a nechávám růst. Baví mě dodávat sebevědomí těm, kteří dělají dobré věci a pomáhat tomu, aby se o nich vědělo. Už jsem nejednou zažila, že právě komunikace pomohla dodat sebevědomí a nastartovat potřebné změny. U startupů pak účinky změn nastupují rychle a mají neuvěřitelnou moc. Tohle kouzlo mě jen tak neomrzí.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Hrozně nemám ráda genderové stereotypy, ale jsou místa, kde se jim chtě nechtě nevyhnete. Třeba v nejvyšších manažerských patrech některých společností. Dost dlouho jsem byla vystavená prostředí, kde si manažeři tak maximálně poměřovali pindíky, místo toho, aby zajišťovali změny a posuny svých lidí, nejcennějšího zdroje svého byznysového růstu. Za mě je jedno, zda ve startupech bude více žen, důležité je, abychom při svém podnikání nezapomínaly(i) taky na lidi okolo nás, nebraly(i) je jako nahraditelné stroječky na vydělávání peněz, ale plně využívali jejich potenciálu a pomáhali jim růst. Protože jen tak podle mě můžeme růst i my samy(i).

Diskuze k článku