Ženy ve startupech (17): IP Fabric, Davinci TS, PointOne

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi. Zhruba polovinu šikovných lidí přitom tvoří právě ženy. Proto jsme se rozhodli představit vám některé z žen, které na současné české startupové scéně působí.

V sedmnáctém dílu představujeme další trojici žen. První z nich pomáhá řešit nový druh pohromy, tedy výpady rozsáhlých podnikových sítí. Druhá je country manažerkou ubytovacího startupu pro Českou republiku a Slovensko, paradoxně ale v celém startupu ženy převládají a mají nedostatek mužů. Třetí má pak v univerzitním akcelerátoru na starosti nástěnku, zalévání květin a umývání nádobí… Seznamte se.

Veronika Peterková, IP Fabric

IP Fabric se zaměřuje na řešení nového druhu pohromy: výpadky rozsáhlých podnikových sítí. Paralyzují globální společnosti a způsobují škody v průměru přesahující dvě procenta obratů ročně. IP Fabric vyvinulo unikátní produkt pro rozsáhlou prediktivní analýzu rozsáhlých podnikových sítí.

Veronika má díky studiu základy v oblasti duševního vlastnictví. Během své kariéry se pak zaměřila na B2B sales v oblasti IT. Osm let strávila ve společnosti Adastra, kde jako key account manager byla zodpovědná za prodej a dodávku velkých zakázkových řešení pro korporátní klienty z různých tržních odvětví.

Poslední tři roky se zaměřuje na rozvoj a podporu nových produktů startupů postavených na inovativních technologiích a využívaných korporacemi na jejich interní produkt development a operace. Kromě toho měla Veronika na starosti byznys matchmaking v TechSquare, kde IP Fabric pomohla získat první investici a partnerství s jedním z českých telekomunikačních operátorů a zároveň je dostat do distribuce k obchodním partnerům. Od začátku roku 2018 je v IP Fabric zodpovědná za sales a partnership management.

Co stojí za dosavadním úspěchem IP Fabric? 

Unikátní, vysoce expertní řešení na trhu řešící problémové mapování velkých infrastrukturních sítí. Odhaluje problémová místa a pomáhá optimalizovat provoz velkých sítí, čímž šetří obrovské náklady a množství času organizacím, pro které je taková infrastruktura naprosto klíčová.

Předchází výpadkům díky prediktivní analýze, která upozorňuje na rizika předtím, než přerostou v problémy nebo výpadky. Díky unikátnímu síťovému modelu dokáže určit přesný důvod problémů a vyhodnotit obchodní dopad technických problémů. Produkt zapadá do existujících postupů a procesů, a zákazník tak získává Plug&Play inteligentního pomocníka při správě síťových technologií, o kterém se jim dříve mohlo jenom nechat zdát. V IP Fabric demokratizujeme správu technologií, aby zákazník nebyl závislý na jednom výrobci a aby každý podnik mohl mít stejně kvalitní síť jako Google.

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?  

Protože je to dynamické prostředí. Každý den spolupracuji s velmi nadšenými lidmi, kteří věří v to, co vytváří, a věří v budoucí úspěch. Dávají do toho maximální nasazení i vlastní invenci. Jsem obklopená lidmi, kteří věří sami sobě a mají vůli věci dotáhnout do konce.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?  

To bohužel nedokážu posoudit [úsměv].


Zuzana Kopecká, Davinci Travel System

Český startup Davinci TS vyvíjí B2B platformu pro hromadné ubytování – něco jako Booking.com pro skupiny. Do pěti let chce v tomto segmentu dominovat a stát se jedničkou na mezinárodním trhu. Za posledních dvanáct měsíců navázal spolupráci s téměř padesáti cestovními agenturami, přes platformu se nyní měsíčně zpracovává přes dva tisíce poptávek na ubytování v hotelech po celé Evropě.

Zuzana absolvovala studium germanistiky a nederlandistiky na FF UK v Praze, a kromě toho studijní a pracovní stáže v zahraničí. Je vášnivou cestovatelkou a na kontě má přes padesát navštívených zemí. Pracovala v různých oborech a ve společnostech všech velikostí – od malého rodinného podniku přes kulturní instituty až po globální tým velkého nadnárodního korporátu. Jako lektorka si také vyzkoušela působení na volné noze. V prosinci 2017 zakotvila v Davinci TS a neměnila by.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu?

Davinci TS dokázal ve správný čas zareagovat na díru na trhu cestovního ruchu. Kombinace znalosti hotelového prostředí, nadšení pro nové technologie a přirozeného drivu zafungovala skvěle a výsledkem je bookovací platforma, která díky své jednoduchosti a efektivitě přináší velkou úsporu času a energie hotelům i cestovním agenturám. I přes rychlý růst a automatizaci procesu bookování si zachováváme osobní přístup, velké plus navíc vidím v mezinárodním kolektivu a přirozeném budování naší firemní kultury. Úspěch by ale nebyl možný bez entuziasmu a dlouhodobé vize našeho CEO.

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?

Ačkoli to bude znít jako velké klišé, startupové prostředí nabízí mnohem větší flexibilitu, autonomii a prostor pro vlastní rozvoj než korporáty, nehraje se tu na kariérismus. Baví mě sledovat vývoj našeho startupu a otevřenost různým nápadům, jak platformu vylepšit. Člověk se tu bez přehánění učí něco nového každý den a rozhodně není čas se nudit. V Davinci využiju všechny své silné stránky a objevuju další, o kterých jsem dřív nevěděla.

České startupy jsou skvělé v tom, že neustále přicházejí s novými neotřelými nápady, jak měnit svět k lepšímu. Předsudky o líných mileniálech na startupové scéně rozhodně neplatí, naopak se mnohem víc networkuje a spolupracuje mezi obory než v jiných typech firem.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Davinci je pravděpodobně trochu netradiční startup, v naší pražské kanceláři pracuje 80 procent žen a máme tak spíše nedostatek mužů [úsměv]. Obecně věřím spíš v individuální schopnosti a snažím se nekategorizovat vlastnosti na čistě mužské, nebo čistě ženské. Umělé protežování jednoho nebo druhého pohlaví nemusí nutně přinášet pozitivní výsledky.

Boj s genderovými předsudky je nicméně celospolečenské téma a určitě se tak nevyhne ani startupům. Ve svojí sociální bublině naštěstí vidím spíš důraz na silné stránky jednotlivce, na vůli něčeho dosáhnout a pracovat na sobě nezávisle na faktu, jestli jsem žena, nebo muž. U mužů se ochota riskovat možná projevuje silněji, a proto je vidět víc mužských zakladatelů startupů, nevěřím ale, že by jakýkoli startup mohl stoprocentně fungovat bez ženské energie a podpory.


Gabriela Koláčková, PointOne

Point One (PO) je podnikatelský inkubátor České zemědělské univerzity v Praze (ČZU). Byl založen v březnu roku 2014 a je určen pro studenty a absolventy ČZU s cílem pomoci začínajícím podnikatelům rychleji rozpoznat, zda je jejich podnikání životaschopné, či nikoliv. To dělá pomocí přiděleného osobního mentora pro každý tým, cyklem workshopů od externistů na problematiku začínajících podnikatelů, podporou PR, pomoc v právních a účetních záležitostech a začleněním do podnikatelské komunity.

V roce 2017 uspořádal celkem 82 akcí (workshopy, přednášky atd.), aktuálně inkubuje 17 firem a čerstvě zahájil výstavbu nových prostor (coworkové centrum rozšíří dílny, samostatné kanceláře, promokuchyň a eventový prostor pro 60 osob).

Gabriela je manažerka PO. Je v inkubátoru od jeho založení a na starost má nástěnku, zalévání květin a umývání nádobí. Ve volném čase sestavuje program, organizuje veškeré akce PO, mentoruje firmy a komunikuje s lidmi vně i uvnitř univerzity.

Své brilantní znalosti získala kopírováním lepších a zčásti i vlastních zkušeností ze založení vlastní firmy a 105% soustředěnosti při získávání titulu Ph.D. v oboru management.

Co stojí za dosavadním úspěchem inkubátoru PointOne?

Dle mého názoru to je ideální kombinace optimismu a naivity. Dále pak pocit, že od lidí ze zemědělky se málokdy něco očekává, a tudíž nemá člověk pocit, že je co zkazit, a může jen mile překvapit. Když se PO rozjížděl, trpěla jsem pocitem, že se nikdy nemůžeme rovnat ostatním inkubátorům, protože nemáme technologické startupy. Pak jsme ale zjistili, že je to naše velká výhoda.

Jsme malý inkubátor, který dělá reálné věci, jež je možné ochutnat nebo si na ně sáhnout. Ty projekty nevznikly na základě toho „tak, teď jsem podnikatel, rychle něco vymyslím a vydělám miliony“, ale na „celý život hrozně rád vyrábím něco a lidi to v současné době tak moc chtějí, že to chci pojmout jako byznys, abych to mohl dělat dál“. Takže jsme se z původní nevýhody rozhodli udělat naši výhodu a díky tomu jsme získali zdravý drive a sebevědomí.

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?

Nebaví, dělám to pro peníze [smích]. Point One jsem měla možnost vybudovat z ničeho a nastavit absolutně dle sebe. Díky vedení univerzity, která mi dala téměř ve všem volnou ruku, jsem postupně zkoušela všechny cesty, kterými jsem si myslela, že by bylo dobré se vydat, dokud jsem neobjevila tu nejoptimálnější. Moc mě baví zastupovat na startupových akcí brand, na který jsem hrdá, a budovat network, na který se můžu stoprocentně spolehnout.

Díky tomu to už není tak velká dřina, jako to bylo před pár lety, a přichází už období sklizně. Nejvíc mě na tom ale baví sledovat úspěch inkubovaných firem, kdy za mnou pak chodí a řeknou, že PO je super [úsměv].

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Nejsem fanda gendrové rovnosti. Buď na to máš, nebo ne, a je jedno, jestli jsi kluk, nebo holka. Kluci dokáží mít větší tah na bránu, myslet několik tahů dopředu a tolik nehrotit situaci. Ženy zase mohou využít svého šarmu, schopnosti dělat více věcí najednou a mívají více empatie, čímž dokáží udělat přátelštější atmosféru. Obě pohlaví má své výhody a nevýhody a osobně si nemyslím, že by někdo měl být na základě pohlaví upřednostňován.

Diskuze k článku