Ženská móda v krabičkách: Dospěl už český trh k přijetí zásilkových služeb?

Zásilkové služby slibovaly hodně, ale poslaly taky řadu projektů ke dnu. Dnes zkoušejí své štěstí a připravenost noví. Jak na tom ale český trh je?

Jedním z nejnovějších pokusů je Fashion in the Box, který se netají tím, že inspiraci našel v americkém LootCrate a taky české Pivní zásilce, akorát se zaměřením na dámské značkové oblečení.

Jak jsme na Těch Internetech již psali, zásilkové kluby posílající svým zákazníkům každý měsíc mix různých produktů, byly jedním z hlavních trendů po roce 2013. Situace se ale nevyvinula podle představ a rok 2015 přinesl velký obrat – mnoho z projektů, jako Ladybox, Senzabox, Greatbox, WineStory, a podobně, zkrachovalo.

Po čase jsme se tak vydali zkoumat ty přeživší. Jak se daří Pivní zásilce, Klubu pánů z Ponožkovic nebo Chlapské zásilce?

Důraz na emoce

Velmi odvážně se v tomto světlě tváří právě Fashion in the Box.

„Naše zákaznice si objedná předplatné dle svého stylu a preferencí, vyplní několik informací o sobě a každý měsíc jí přijde luxusní dárková krabice se třemi kusy značkového módního oblečení, které k sobě ladí,“ popisuje fungování Fasion in the Box zakladatel a šéf firmy Ondřej Holbík.

Jak dále dodává, startup se kromě zásilky oblečení spoléhá taky na emoce – napětí, očekávání a radost. Zákaznice totiž nikdy přesně neví, co v krabici najde, zná jen značky, které v balíčku jsou. Aby podpořili spokojenost zákaznic, může si z jakéhokoliv důvodu oblečení vyměnit za jiné.

„Vsázíme na všem dobře známé a oblíbené módní značky. U těch, které nejsou tolik známé, se většinou jedná o špičkovou italskou módu, které je možná ještě zajímavější. Věříme spíš nižším cenám a větší kvantitě zákazníků. Chceme, aby díky naší službě zákazníci ušetřili oproti nákupům v běžných značkových obchodech,“ jmenuje Holbík při otázce, jakým způsobem se chtějí vyhnout osudu firem zmiňovaných v úvodu.

Jako další důležitou vlastnost služby zmiňuje taky to, že zákaznice vždy dostane mix produktů – najde tam třeba bundy, kabáty, saka, kalhoty, šaty, které k sobě vždy ladí a tvoří jeden nebo více outfitů (na samotné sladění startup využívá zkušenou módní stylistku). Navíc jsou na výběr tři druhy balíčků v ceně od 990 korun měsíčně za nejlevnější po 2 490 korun měsíčně za nejdražší.

„Byli jsme celkem překvapeni poptávkou po našem nejdražším balíčku, ale je logické, že dámy, které jsou zvyklé oblékat se do dražších a kvalitních značek, sáhnou po variantě, kde tyto značky dostanou. Balíček Diamond se stává také oblíbeným dárkem od mužů pro jejich drahé polovičky. Záměrně jsem v odpovědi na tuto otázku neuváděl věkové kategorie u jednotlivých cílových skupin,“ říká Holbík s úsměvem.

Ondřej Holbík (vlevo) a druhý společník Roman Drnovec

Ondřej Holbík (vlevo) a druhý společník Roman Drnovec

V tuto chvíli Fasion in the Box proto přemýšlí nad vstupem investora, čímž by získal prostředky jak na podporu a urychlení růstu, tak na samotnou expanzi. Konkrétní čísla za několik prvních týdnů fungování, nebo ty plánované ve výhledu několika měsíců až roku, ale Holbík jmenovat nechtěl.

Na nárůst se ještě čeká

„Pokud jakýkoliv předplatitelský model kromě pohodlí přináší další přidanou hodnotu, například vzdělávání, unikátní či originální produkt, tak já tomuto druhu byznysu fandím a zákazníky si jistě najde,“ hodnotí stav zásilkových služeb na českém trhu Marek BadíkPivní zásilky. Ta zákazníkům měsíčně posílá balík 8 piv a za cíl má taky vzdělávat lidi o tom, že „pivo je ušlechtilý nápoj a nejen lahváč za 15 korun ze supermarketu.“

Pivní zásilkaKromě vzdělávání je ale podle Badíka důležitým rysem předplacených služeb zejména pohodlí domova. „Právě to je z těchto typů služeb důležité. Pokud si zákazník koupí předplatné pro sebe či jako dárek, nemusí se o nic starat po celou dobu trvání předplatného a každý měsíc obdrží balíček až do domu. Takže pohodlnost pro zákazníka je jedním rysem.“

A je o podobné služby v Česku zájem? „O tento typ služeb určitě zájem je, ale zatím menší než v zahraničí. Věřím, že nárůst nás ještě čeká. Je to dáno i tím, že u nás je menší kupní síla. Znám lidi v zahraničí, kteří mají členství ve více klubech najednou,“ popisuje Badík dál.

Jak se vůbec Pivní zásilce daří? „Výborně. Rosteme o 50 procent ročně,“ chválí si Badík s tím, že tržby za rok 2016 se dostaly téměř na úroveň jednoho milionu. Počet zákazníků však neuvedl kvůli těžkosti kalkulace.

Když má někdo 3 jednorázové zásilky ročně nebo naopak jedno roční předplatné, jsou to pravidelní zákazníci? Každopádně poměr zákazníků, kteří se vrací, je vyšší, než průměr na trhu,“ dodal Badík.

Díky internetu mohou prosperovat služby jen pro zlomek lidí

Dobrý stav hlásí také Klub pánů z Ponožkovic. „Přesné tržby zveřejňovat nebudu, avšak z roku 2015 na rok 2016 jsme vyrostli zhruba o 100 procent. Další podobný růst již však neplánujeme, protože se naše výrobní kapacita blíží svému stropu,“ popisuje Petr Janda z Ponožkovic.

Například vánoční prodej proto firma ukončila již v polovině prosince, jinak by nezvládli vyrobit dostatek lednových ponožek.

„Nechceme, aby se z Ponožkovic stala příliš masová značka a naopak líbí se nám moc takový bližší vztah s našimi zákazníky, který by se od určitě velikosti těžko udržoval. Další růst počtu členů si tedy za cíl nedáváme,“ ujišťuje Janda s tím, že cílem je službu vylepšovat pro stávající členy a jako měřítko úspěchu je spokojenost zákazníků, ne jejich počet.

Současná úroveň služeb podle Jandy stačí na to, aby se tým mohl mohl Ponožkovicím věnovat naplno a nemusel řešit jiné zdroje příjmů. Počet zákazníků se v současnosti pohybuje „znatelně nad pěti tisíci členy“ a v průběhu roku osciluje – největší zájem v Ponožkovicích pociťují během vánoční sezony a po počátku roku tak mají nejvíce členů z celého roku.

ponožkovice

Jak se dívá na krabičkové služby obecně? „My tedy popravdě posíláme spíše obálky, než krabičky. Trošku rozdíl je to v tom, že obálky chodí do poštovní schránky a nemusí se osobně přebírat, zatímco krabičky se přebírat musí. Zmiňuji to, protože to vnímám jako jeden z hlavních problémů čistě krabičkových služeb,“ myslí si Janda.

Zároveň dodává, že předplatitelské služby na dodávky produktů nejsou nic nového – v Americe fungovaly již před 50 lety, akorát byly prodávány a distribuovány skupinou podomních prodejců. Což je relativně drahý způsob – dnes si firmy mohou dovolit ukázat specifičtější produkt sto lidem s tím, že si jej koupí jen jeden.

„Díky internetu a doručovatelské infrastruktuře je možné oslovit s jakoukoliv službou obrovské množství lidí na velkém území. Díky tomu mohou prosperovat produkty a služby, které zaujmou třeba jen zlomek lidí, což může ale být při dostatečně velké oslovené skupině již dostatečný počet zákazníků pro prodej produktů s užším profilem,“ dodává Janda.

Změněná Chlapská Zásilka

„Co se týče modelu „krabičkových služeb“, myslím si, že je to výborný koncept a v ČR má tato služba velký potenciál růstu. Samozřejmě v mezích reálných čísel. Chlapská Zásilka má v současnosti kolem 4 000 vracejících se zákazníků a vzhledem k tomu, že chceme službu oživit a zrychlit, dá se počítat se značným růstem nových zákazníků,“ popisuje aktuální stav Chlapské Zásilky Martin Raček.

Chlapská zásilkaTen se vlastníkem firmy stal jen nedávno – když ji na začátku února tohoto roku přebral od Martina Březiny a Tomáše Brychty, kteří se momentálně věnují projektu UlovDomov.cz a získali investici od Mitonu.

A se změnou vlastníka přichází i smělejší plány. „Sledujte nás, porosteme!“ slibuje Raček.

V současné době kvůli tomu pracují na skladových zásobách, aby zákazníci nemuseli na zásilku čekat víc jak dva dny. Zároveň připravují výdejní místa, aby si zboží nemuseli lidé nechávat zasílat poštou nebo kurýrem – v čemž se taky odlišuje od výše zmiňovaných služeb, které sázejí na pohodlnost zásilek přímo domů.

„Velké téma je i propagace, které se začneme věnovat ihned, jakmile si budeme jistí, že chod firmy běží na sto procent,“ nastiňuje Raček plány do budoucna.

Po tomhle všem – jak chce zaujmout na trhu s mnoha odpadlíky nový odvážný? „Naše ambice určitě není omezit se pouze na český trh. Dle možností bychom rádi naši službu rozšířili i do okolních států a postupně do Evropy,“ popisuje Holbík.

Diskuze k článku