Zakladatel nejstylovějšího webu na světě radil Praze, jak rozjet byznys

Stefan Siegel je ve světě módy nepřehlédnutelnou osobností, stejně tak významný je ale i na startupové scéně. Webový projekt Not Just A Label (NJAL) založil Siegel se svým bratrem v roce 2008. „To nebylo úplně ‚cool‘ období na zakládání společnosti. Právě začala finanční krize a vyhlídky nebyly úplně růžové,“ popisuje Siegel začátky. Rozhodl se vytvořit prostor, kde bude moct spojovat designéry se zákazníky.

Jízda na horské dráze

Přitom ale nechtěl nic účtovat designérům. „Neměl jsem tušení, jak společnost monetarizovat. Na začátku nehrozilo, že bychom mohli vydělávat na reklamě – traffic byl moc nízký,“ dodává. Úspěšný byl nakonec nápad, že by jim mohla pomoct spolupráce s celebritami. Podařilo se jim k ní přemluvit například Lady Gaga, ještě před jejím nejslavnějším obdobím. Zpěvačka tak na stránkách dostala prostor prezentovat 50 svých designových kousků.

Ani v případě Not Just A Label veškeré nadšení nepomohlo k tomu, aby začátky byly bezproblémové. „První den jsme prodali 3 věci a slavili jsme, dalších 14 dní pak nic. A jedna z prodaných věcí se nám navíc vrátila. První měsíce byly jako na horské dráze,“ popisuje Siegel.

stefan siegel

Dnes je ale úspěšným podnikatelem. Jak se k takové fázi dostat, když na začátku nemáte nic než jen nápad, o kterém vám nikdo nevěří? Rady Stefana Siegela jsme vám úhledně zabalili

1. „Když jsme psali první byznysplán, nemohli jsme najít investora. Bankéři nám řekli, že jsme se zbláznili,“ uvádí Siegel. Web a všechno kolem něj proto založil na opensource technologiích. Jeho rada? „Na světě je zdarma přes 400 nástrojů, jak se nabídnout na internetu. My používáme 12. Samozřejmě ty nejznámější – Twitter, Facebook apod. Ale musíte je používat správně. Takže přestaňte dělat selfiečka a pusťte se do toho.“ NJAL tvořil poslední verzi webové stránky šest měsíců a stála 35 tisíc liber. „Když jsme se ptali odborníků, říkali, že kdybychom nepoužívali opensource, stála by asi milion liber,“ upřesňuje.

2. Spolupracujte s ostatními, hromadné myšlení znamená nové přístupy. „Možná se vám to zdá divné, ale neumíte si představit, co se dělo, když jsme dali dohromady stovky designérů. Spolupráce funguje báječně.“ Značka tak získává nové nápady.

3. Svět je digitální, i vy jste digitální. Všichni jsou online a jednoduše vás najdou. „Každý týden ukazujeme na domovské stránce výběr pěti designérů. A někdy se stane, že nemají Twitter, Facebook, e-mailovou adresu, na kterou by odpovídali. Takhle byznys nefunguje. A je to věc, kterou můžete napravit během půldne a díky tomu působit mnohem profesionálněji,“ radí Siegel.

4. Využívejte digitálních nástrojů. „Nemluvím o klasické reklamě. Všímejte si diskusí, soustřeďte se na produkty a jejich nabídku. A myslete na to, že věci zůstávají na síti poměrně dlouho. Všechno, co zveřejníte online, by vás mělo reprezentovat i za pět let. Třeba my nepíšeme jednotlivých událostech, jednotlivých týdnech módy. Ale například o tom, jak vypadá módní scéna v Praze v roce 2014,“ upřesňuje.

5. Chcete fungovat dlouho? Nemělo by vás v první řadě zajímat, jak vyždímat dodavatele. „Naivita vám někdy může tolik pomoct! Odvážíte se zkusit víc věcí. Možná nebude všechno fungovat, ale aspoň to zkusíte,“ říká Siegel s tím, že si udržel svou vizi neúčtovat designérům a díky tomu se mu podařilo vybudovat síť, do níž se každý rok přidává 4000 nových, mezi kterými jsou i české vlaštovky.

6. Přemýšlejte, jak klientům ulehčit přístup k vám. „Kdybych měl dost peněz, určitě bych se soustředil na marketing. Ale nikdy bych třeba nešel do Vogue a nezaplatil celostránkovou reklamu. Jen si to představte – taková reklama znamená, že pak lidi musí speciálně jít k počítači a vyťukat adresu na internetu,“ popisuje Siegel. Spousta z nich tak podle něj zbytečně odpadne.

Diskuze k článku