Z milionů na nulu. Krabičkové služby v Česku neuspěly

Zásilkové kluby, které svým zákazníkům každý měsíc posílají krabičku s různě namíchanou kosmetikou, oblečením či vínem, byly jedním z velkých trendů roku 2013. Po úspěchu Slevomatu nebo DámeJídlo.cz to vypadalo jako další globální model vhodný k relativně snadné lokalizaci, který prostě musí fungovat. Letošní rok ale definitivně ukázal, že tudy cesta nevede – alespoň v Česku ne. Skončil největší Ladybox a i další projekty musely přiznat porážku.

O nástupu „doby krabičkové“ jsme poprvé psali před dvěma a půl lety. Jen o pár měsíců později pak došlo i k první akvizici. V červnu se spojily služby Ladybox a Senzabox, jednička a dvojka na trhu s kosmetickými balíčky, které tak dohromady vytvořily databázi 20 tisíc odběratelek. Těm jednou měsíčně zasílaly vzorky toho nejzajímavějšího z kosmetického trhu. Spojení mělo především posílit vyjednávací pozici vůči kosmetickým producentům. Ladybox se v té době mohl pochlubit 250 tisíci rozeslanými produkty od 75 značek.

Dnes už ovšem stránky Ladyboxu obsahují jen oznámení o konci činnosti. „Práce na Ladyboxu nás velmi bavila, ekonomicky jsme však nedosáhli stanovených cílů. Bohužel, lokální trh byl pro nás příliš malý a propojit očekávání zákaznic a kosmetických značek nebylo možné. Nákupní zvyky a chování zákazníků byly jiné, než jsme očekávali a než ty, které by umožnily růst Ladyboxu z hobby na regulérní firmu. A protože byl Ladybox hobby velmi náročné, nebylo možné v něm dále pokračovat,“ uvádějí.

Zavřít, nebo změnit model

Kromě Ladyboxu a Senzaboxu už dnes nefunguje ani konkurenční Greatbox nebo sympatický projekt WineStory, který se zase zaměřoval na pravidelné zásilky zajímavých vín. Do stejných vod mířila i služba Prodeti.cz, která měla skrze předplatné poskytovat pravidelný servis rodičům s dětmi. Ta dnes na rozdíl od kosmetických zásilkoven úspěšně funguje, vděčí za to ale především tomu, že se rozhodla původní model opustit.

„Již brzy po startu jsme na základě zpětné vazby našich zákaznic zjistili, že český trh není na tento obchodní model ještě připraven. Proto jsme místo toho našim maminkám nabídli časově omezené akční produkty, které byly základním stavebním kamenem Prodeti.cz v prvním a druhém roce fungování,“ říká zakladatel služby František Peterka.

prodeti

Jeho cílem je nyní stát se jedním z největších specializovaných e-shopů v regionu. Na Slovensku společnost v květnu spustila Bambino.sk a i díky dobrým výsledkům z tohoto trhu očekává letos tržby kolem 150 milionů korun. Návrat „doby krabičkové“ však Peterka úplně nevylučuje. „Myslím, že podobný typ služby na českém trhu určitě místo má. Musí ale řešit opravdovou potřebu zákazníků. Dokážu si představit, že i my se k podobnému modelu dříve či později vrátíme, ale spíše u plen či dětské výživy,“ dodává.

Zahraniční vzory dál expandují

Velké vzory, kterými se české krabičkové služby inspirovaly, sice také musejí čelit pochybám o udržitelnosti svého byznysu, zatím se jim to ale docela daří. Čtyři roky starý Birchbox s milionem zákazníků si loni zajistil další financování a v sérii B získal 60 milionů dolarů, celkem tedy už 71,9 milionu. Jeho hodnota se tím posunula k půl miliardě dolarů. Letos v létě na sebe upozornil také využitím virtuální reality v kampani pro mužské zákazníky služby Birchbox Man a zdá se, že drajf zatím neztrácí.

birchbox

Konkurenční Glossybox se letos podle všeho opět dostal do zisku po neúspěšné expanzi do Asie a stejným modelem se nechala inspirovat i přímo jedna z kosmetických značek – Sephora teprve před pár dny oznámila spuštění vlastní krabičkové služby Play!. Nejde ale pouze o kosmetiku. Ručník do ringu zatím nehodil ani startup Bombfell z akcelerátoru 500startups, který se zaměřuje na pánskou módu, nebo Box of Awesome, který láká na pravidelné zásilky hraček, knížek a komixů.

Český trh je pro krabičky malý

Jednou z mála výjimek potvrzujících pravidlo je na českém trhu ChlapskáZásilka.cz, která vzešla z akcelerátoru StarCube. Ta už se na našem internetu stala stálicí, je to ovšem dáno také tím, že si její tvůrci nevytyčili nijak přehnané cíle.

„Popravdě, u některých těchto služeb jsme byli zprávou o konci zaskočeni. Český trh je zkrátka poměrně malý trh a byznysy typu „nice to have“ se jen těžko udržují delší dobu. Většinou je čeká transformace na jiný byznys model. Nám se daří držet pozvolný růst, ale ani náš projekt nedostává úplně patřičnou péči, neb jsme z velké části přesedlali na UlovDomov.cz. Takže jsme aktuálně otevřeni i spojení s někým dalším,“ říká jeden ze zakladatelů Martin Březina.

 

Diskuze k článku