WunderCar a uberPOP se začínají prát o pražské řidiče, Jízdomat je v klidu

Jestli jste někdy toužili alespoň na chvíli zkusit, jaké to je být taxikářem, dnes si takový zážitek můžete dopřát i bez licence. Služby uberPOP a WunderCar se do českých ulic pokoušejí přinést koncept občanů taxikářů, byť v Česku zatím jen pár týdnů a pouze v Praze. Experimentuje i zavedený Jízdomat, který zatím úspěšně konkuruje hlavně vlakům a autobusům.

Možná si pamatujete náš nedávný článek srovnávající různé zajímavé taxi aplikace, kde jsme vychvalovali „sympatického řidiče WunderCaru ve Škodě Yeti“. No, tak už to není řidič WunderCaru. Mezitím se s ním totiž svezli také lidé z českého Uberu, kteří aktivně vyhledávají nové řidiče, a když si potvrdili, že pětihvězdičkové hodnocení nemá omylem, přetáhli ho s příslibem zajímavějších výdělků do své nové služby uberPOP – a s ním dost možná i část jeho věrné klientely.

Podobné tahanice do budoucna asi nebudou nic výjimečného, i když se obě služby tváří, že si vlastně nekonkurují. „uberPOP je komerční služba, kde jsou řidiči, kterým říkají obchodní partneři, motivování vyděláváním peněz. To není případ naší řidičské komunity, kde nás zajímá budování vazeb mezi lidmi. Řidič si musí rozhodnout, která platforma jim více vyhovuje,“ říká Katrin Arrubla z WunderCaru.

Uber se zatím potýká s právními problémy a je v hledáčku úřadů, na zájem řidičů to prý ale vliv nemá. Nicméně, na naší otázku, jestli tedy člověku hrozí pokuta, když bude dělat řidiče pro uberPOP, nám přišla tak vyhýbavá odpověď, že si to nelze překládat jinak než jako „to možná ano, ale bavme se chvíli o něčem jiném…“. Už před dvěma týdny vzkázalo ministerstvo dopravy, že spolu obě strany budou jednat, žádný pozitivní posun v tomto směru ale Uber nepotvrdil.

Zadarmo sice jen teoreticky, ale zákonům to stačí

WunderCar podle všeho zatím na rozdíl od Uberu na problémy s úřady nenarazil. Jednak je méně na očích, také ale funguje trochu jinak. Můžete teoreticky jezdit i zadarmo a je jen na vás, jakou částkou řidiče odměníte. Aplikace sama nicméně po každé jízdě doporučí přiměřený obnos, někde kolem poloviny až třetiny ceny, kterou byste dali za normálního taxíka. Jedním tlačítkem ji pak můžete ze své karty řidiči odeslat.

wc-girl

„Není tu žádná povinnost platit. Na konci cesty se hosté sami mohou rozhodnout pro dobrovolný příspěvek. Naši komunitu řidičů zajímá poznávání nových lidí a efektivnější používání jejich aut. Jejich cílem není vydělávat peníze. Máme na paměti místní přepravní předpisy a dáváme si pozor, abychom se jich drželi,“ vysvětluje Arrubla. Sluší se dodat, že kdo se toho bude držet příliš  a bude řidičům platit málo nebo vůbec, toho brzy přestanou brát na palubu, takže o peníze samozřejmě jde také.

WunderCar zároveň nemá žádné zvláštní nároky na stáří nebo typ auta. uberPOP vyjde uživatele dráž, ale také vyžaduje „středně velké nebo velké čtyřdveřové vozidlo ve vynikajícím stavu“.

Jízdomat se chystá na firmy

Pokud však jde o spolujízdu v pravém slova smyslu, má zatím Česko jediného opravdu velkého hráče. Přes Jízdomat.cz se aktuálně přepraví 14 tisíc lidí měsíčně (za celý říjen bylo v systému nabídnuto 64 tisíc jízd) a celkem má 121 tisíc registrovaných uživatelů. Už v průběhu roku spustil také takzvané pravidelné jízdy, kdy řidič jezdí mezi přesnými adresami, a to i v rámci jednoho města, tedy například při cestách do práce nebo do školy.

„Náš koncept se odlišuje od UberPOP především tím, že se jedná o plánované jízdy, které řidiči pojedou ať s plným, nebo prázdným autem. Do budoucna neplánujeme zavést styl spolujízdy, kdy by řidič vyjel až poté, co si jej na určitou cestu objedná pasažér. Upřímně si myslíme, že se v takovém případě ani o spolujízdu nejedná. Spíše se tyto služby snaží schovat za pojem spolujízdy, ale reálně jde o taxi,“ myslí si Jan Mittner, zakladatel Jízdomatu.

Jizdomat

Zájem o jízdy po městě u Jízdomatu podle něj zatím není ve srovnání s dálkovou přepravou příliš vysoký, o co ale zájem je, to je pilotní provoz spolujízdy do firem. Zde Jízdmat operuje s dojezdem přibližně do 30km mezi vesnicemi a velkými závody a v rámci pilotu naplánovaného do konce roku nyní testuje využití v šesti společnostech.

Jinak nás ale podle Mittnera žádná překotná revoluce nečeká. „Na krátké vzdálenosti a příležitostné použití mohou dobře fungovat služby typu uberPOP. Byť jsou aktuálně v rozporu s legislativou, tak principiálně řeší efektivním a relativně bezpečným způsobem určitý problém. Na krátké pravidelné použití bude ale pořád dávat smysl hromadná doprava a vlastní auto/moto/kolo. Spolujízda je velkým fenoménem v západní Evropě i ve zbytku světa především na delší vzdálenosti,“ dodává.

Změna životního stylu

WunderCar a uberPOP nicméně hodně vsázejí právě na přitažlivost konceptu „auto jako služba“, který se snaží nahradit tradiční vlastnictví aut. Kromě různých forem spolujízdy sem spadá i carsharing (třeba Car4Way nebo Ajo) a z hlediska čistě finančního vlastně i stále populárnější operativní leasing.

pop1

„WunderCar se svým komunitním přístupem není alternativa k taxíkům, ale k vlastnictví auta. Doufáme, že v příštích letech se mnoho lidí v Praze rozhodne žít bez vlastního vozu, což bude mít znatelný pozitivní efekt na znečištění a problémy s parkováním. Zatím už alespoň stovky lidí v Praze získaly přes WunderCar nové známé, takže doufáme, že máme pozitivní vliv i na sociální život mnoha lidí,“ konstatuje Arrubla a hlavní konkurent si s ní v tomto případě notuje.

„uberPOP je součástí širší revoluce v dopravě. V budoucnosti půjde méně o vlastnictví aut a více o jejich sdílení. Náš úspěch proto měříme spokojeností zákazníka a rostoucí efektivitou v městské mobilitě. V Praze jsme stále ve fázi pilotu, ale reakce od pasažérů i řidičů je nesmírně pozitivní a těšíme se na to, co pro toto skvělé a inovativní město budocnost chystá,“ zasnil se Rob Khazzam z Uberu.

Ale dost řečí o Uberu, nebo se ještě dostaneme na jejich černou listinu… Každopádně je dobré vědět, že pokud se často potulujete autem po silnicích, ať už z pracovních důvodů, nebo pro zábavu, vaše hodnota nemusí být vůbec malá.

Diskuze k článku