Vyzkoušeli jsme Peevo.cz, kterým chce dvojice Slováků změnit způsob, jak Češi pijí pivo

Slovák Matúš Karaffa, jeden ze zakladatelů úspěšného eshopu Feedo, a jeho kamarád z dětství Marek Hotovčin (který byl ve Feedu jedním z prvních zaměstnanců a později šéfem logistiky) v Praze rozbíhají nový projekt Peevo.cz. Jak sami říkají, jde o alternativu pro vychutnání skvělého čepovaného piva, když se vám nechce do hospody.

Konkrétně je Peevo.cz prvním online pivním výčepem v Česku s expresním rozvozem čerstvě načepovaných piv. „Peevo je online výčep toho nejlepšího z menších pivovarů. Rozvážíme po Praze šest dní v týdnu včetně víkendů. Nemáme na výběr tisíce litrů, soustředíme se na kvalitu. Díky tomu pivo dokážeme uchovávat v ideálních podmínkách a denně obměňujeme nabídku,“ říká Karaffa.

„Věříme, že možností na pár kliků ochutnat unikátní a speciální piva z minipivovarů, které můžete většinou dostat jen v několika málo hospodách a specializovaných obchodech, zaujmeme nejen skalní milovníky craft beer,“ pokračuje dále.

Matúš Karaffa (vlevo) a Marek Hotovčin

Jak to všechno začalo

Karaffa svoje původní působení ve Feedu ukončil v červnu 2017, přibližně dva roky poté, co firmu koupil její německý konkurent Windeln.de. „Dostali jsme velmi zajímavou nabídku. Nabídku, která se neodmítá,“ popisuje s tím, že konkrétní částku sdělit nemůže.

Následující rok po svém odchodu Karaffa nepracoval, místo toho se věnoval rodině a cestování. Pak se však opět ozval svému známému s tím, že by se rád do něčeho pustil. „Stále mám sen, že bych jednou měl vlastní minipivovar. Tak nějak to začalo,“ říká Karaffa.

„Byl jsem v podobném rozpoložení. V rámci Feeda jsem se dostal do vysoké manažerské pozice, která pro mě byla výzvou. Sám jsem si říkal, že jsem se dostal ve zkušenostech někam jinam, nabral jsem i odvahu. A taky jsem měl malý sen založit si vlastní firmu,“ doplňuje Hotovčin.

Matúš Karaffa (vlevo) a Marek Hotovčin

Společně se tak pustili do hledání dalšího byznysu. Shodou náhod je oslovil další známý ze Slovenska se zajímavou technologií na čepování piva. Po její obhlídce cestou ve vlaku z Bratislavy do Prahy pak vznikl nápad založit Peevo.cz.

Od začátku si přitom oba uvědomovali, že pivo chtějí nabízet online jako rozvážku. Prvotně mělo jít o doručování po celé České republice, kvůli logistickým problémům (zejména teplotním šokům či nedůvěře vůči velkým dopravcům) se však rozhodli působit jen v Praze. První objednávky pak spustili v září loňského roku.

Jak se vůbec dá rozvážet čepované pivo (?!)

Zmiňovaná technologie na čepování piva, kterou v Peevu využívají, není žádnou převratnou novinkou. Například v Rusku nebo v USA ji používají už dlouho – když si chtějí zákazníci načepovat pivo s sebou domů.

Oproti klasickým pípám v hospodách dokáže pivo načepovat speciální technologií metodou protilaku. Díky tomu pivo chutná dobře i po několika týdnech (na rozdíl od klasického čepování, kdy pivo nechutná dobře už po několika desítkách minut), Peevo garantuje jeden měsíc.

Karaffa s Hotovčinem do technologie investovali několik set tisíc korun, část využili také na stavbu vlastního certifikovaného chladícího boxu, kde pivo uchovávají při teplotě čtyř stupňů. Kurýr pak převáží objednávku v termoboxu – „protože teplé pivo je horší než studené nohy.“

Službu jsme se rozhodli vyzkoušet i my v redakci Těchinternetů. Proces registrace je jednoduchý, po přihlášení si pak jednoduše vyberete z nabídky osmi různých piv – podle objemu láhví (od 0,5 litru po 1,5 litru), jejich druhu (plast nebo sklo) a chuťových preferencí (od druhů IPA či APA přes klasické ležáky a pšeničná piva po různé netradiční).

„V hospodách většinou nemáte na výběr víc než pět piv. V těch craftových už ano, ale v běžných ne. Protože i my nabízíme craftová piva, zareagovali jsme na tenhle požadavek trhu a čepujeme sedm, osm piv najednou. To nám dává možnost vytvořit velkou škálu, ve které si každý najde to své,“ popisuje Hotovčin.

Naše zkušenosti

Při nákupu nad 499 korun má zákazník dopravu zdarma, jinak je cena dopravy 159 korun – ovšem s doručením ve stejný den s výběrem hodinových intervalů. Pokud je zákazník opravdu žíznivý, má možnost vybrat si doručení do 90 minut od objednávky za 299 korun. Pro ty, kteří bydlí na Smíchově nebo mají cestu kolem, je relevantní možnost osobního odběru (zdarma při nákupu nad 299 korun) nebo objednávky přes Dáme Jídlo.

Platba pak probíhá online na stránkách e-shopu. Při našem testování došlo k problému, kdy platba neproběhla – i tak jsme však dostali potvrzovací mail, že s objednávkou je všechno v pořádku a bude doručena. Do pěti minut nám však volali ze zákaznického servisu s tím, že není problém zaplatit kartou i přímo kurýrovi.

Peevo spolupracuje s kurýry služby DoDo a na naše překvapení donášku na Vinohrady doručili úplně přesně na začátek vybraného hodinového okna (s čímž jsme nepočítali a kurýr tak na nás musel několik minut čekat).

Pivo bylo správně vychlazené, nemuseli jsme jej tedy dávat chladit do lednice a mohli rovnou začít ochutnávat. Na každé z láhví byla vlastní etiketa Peeva s informacemi o daném pivě, datem načepování i jménem toho, kdo jej čepoval.

Výběr podle chuti, kvality a ověřené značky

Zařadili jsme se tak mezi více než 800 zákazníků, kteří od spuštění služby v září Peevo vyzkoušeli. „Překvapivou informací je, že roste počet žen. V prosinci tvořily dokonce 25 procent zákazníků, jinak je to kolem 18 procent,“ říká. Za první čtyři měsíce fungování v Peevu načepovali dohromady více než 300 sudů piva, přičemž na výčepu měli již 82 různých piv od 36 pivovarů.

Ty si ze začátku vybírali podle své chuti, kvality a ověřené značky. „Bylo poměrně těžké zákazníkům i pivovarům vysvětlit, co to je za unikátní projekt, který ještě nikdo neprovozoval. Pivovarům jsem psal dalekosáhlé emaily, jak to budeme dělat. Ani se nedivím, že se to některým pivovarům nechtělo číst. Podařilo se nám ale s několika spolupráci začít a dát jim úvodní výčep,“ přiznává Hotovčin.

Marek Hotovčin

Již po dvou týdnech přitom nastal zlom – a pivovary se firmě začaly ozývat samy. Čím dál častěji tak výběr v Peevu probíhá na základě ochutnávek doručených vzorků. „Při práci pivo neochutnáváme, pak bychom nedokázali řídit firmu,“ směje se Hotovčin. „Ale po večerech si někdy vezmeme pivo domů a ochutnáváme ho tam.“

Růst musíme mít pod kontrolou a regulovat ho

V dalším plánu pak Peevo má pozvolnou expanzi. Geograficky zatím však jen do dalších okolních částí Prahy či Středočeského kraje – a v aktuálním plánu tak nejsou ani další metropole jako Brno či Ostrava.

„Z toho, co jsme si zjišťovali a počítali si nemyslíme, že jsou to zajímavé trhy. Ale, nikdy neříkej nikdy. Nyní nás zajímají pražské satelity a okruh přibližně 15 kilometrů od Prahy. Asi úplně ne celé střední Čechy, hlavním expanzním cílem je rozšířit si oblast Prahy,“ popisuje Karaffa.

Matúš Karaffa

„Růst musíme mít pod kontrolou a regulovat ho. Nemůžeme si dovolit nárůst na pět set objednávek za den, protože to nejsme schopni ze dne na den logisticky expedovat. Provozně bychom to dokázali, ale logisticky ne. Časové sloty jsou jasně dané a flexibilně nastavené vůči zákazníkovi. To nám tu logistiku trošku ztěžuje a musíme reagovat na to, které sloty jsou vytíženější, které jsou méně. Je to takové hraní s logistikou. Dnes máte patnáct, zítra padesát, to se nedá,“ doplňuje dále Hotovčin.

Prvním a hlavním cílem Peeva přitom bylo dostat se do provozního zisku – což se v prosinci naplnit podařilo i díky předvánoční nakupovací náladě. Poukázky jako dárek totiž před Vánoci tvořily až 40 procent prodejů. „Leden zatím vypadá velmi podobně, i když to není zrovna nejsezonnější měsíc pro prodej piva,“ říká Karaffa.

Teď tak firma svou energii cílí zejména na zmiňovanou expanzi. A co Karaffův sen s vlastním pivovarem? „Možná to spojíme, ale to je opravdu hudba budoucnosti. Uvidíme, zda to bude dávat smysl. Byl to můj sen ještě dávno před tím, než jsme se pustili do Peeva. Určitě se snažíme ještě udělat vše, abychom rozvíjeli tento náš byznys.“

Diskuze k článku