Vojta Dlouhý (Feedyou): Chatboty stavíme jako MVP, díky tomu se mohou v čase učit a činnosti automatizovat

Chatboti už nejsou jen nástrojem pro HR nebo sourcing, čím dále častěji se využívají také ve výrobě, customer care či pre-sales. „Právě pre-salesová řešení vidíme jako jeden z hlavních směrů na trhu pro rok 2019,“ říká Vojtěch Dlouhý ze startupu Feedyou specializujícího se na vývoj chatbotů. V rozhovoru pro Tyinternety jsme mluvili o zahraniční expanzi, aktuálních plánech, ale i trendech v rámci jejich vývoje. 

Co se od našeho posledního rozhovoru ve Feedyou změnilo?

Je toho opravdu hodně. Firma roste stejně jako počet nasazených chatbotů a naše působiště. Česká republika už je nám pomalu malá, takže jsme zamířili za hranice. Aktuálně máme přes 100 implementací chatbotů v HR, Customer Service a Sales. Mezi prvními klienty v Německu stojí určitě za zmínku i pro nás v Česku známá Invia. Expanze do Německa je také jedním z hlavních cílů v nejbližším období.

Řekněte mi víc o Německu, proč právě tam?

Otevřeli jsme pobočku v Berlíně a plánujeme otevřít další v Mnichově. Chceme být blíže tradičním německým výrobcům. Je to pro nás zajímavý trh, na kterém jsou například firmy, pro jejichž dceřiné společnosti pracujeme v České republice. Není to ale jediná země, kam se chystáme. Prioritní jsou teď pro nás malé jazyky a regiony střední a východní Evropy, případně Velká Británie kvůli FinTech společnostem. I tam postupně budeme expandovat.

Vojtěch Dlouhý

Už jste v Německu kromě založení pobočky něco podnikli?

V Německu jsme byli technologickým partnerem největší HR konference Social Recruiting Days 2018, kde jsme se poprvé oficiálně představili německým značkám. Společně s tech startupy z celého světa jsme byli součástí Start.up! Germany 2018. Na týdenní roadtour jsme byli uvítáni hospodářskou komorou vždy v jiném městě, od Düsseldorfu, přes Kolín, Duisburg, Essen, Bochum, až po Dortmund. Měli jsme možnost pitchovat před mezinárodními giganty jako Vodafone, WILO či Bayer a konzultovat s nimi uplatnění našeho produktu. Získali jsme skvělou zpětnou vazbu od firem, kterou nyní zúročujeme v rámci naší expanze.

Zahraniční trhy pro vás tedy nejsou problém?

Naši chatboti dnes fungují v sedmi jazycích. Kromě češtiny zvládáme chatboty ve slovenštině, maďarštině, polštině, chorvatštině, angličtině a právě i v němčině, takže je pro nás jejich nasazení v zahraničí jednoduché. Například v Londýně jsme se dostali mezi TOP 20 technologických startupů ze zemí Visegrádské čtyřky na Central European Start-ups Day, kde jsme se představili britským investorům a korporátním klientům. Byli jsme jedním z pěti zástupců České republiky. Takže o nás v zahraničí již dobře vědí. Nyní se připravujeme na velký projekt pro maďarský Knorr-Bremse, kde jsme zvítězili s naším řešením a budeme tam dodávat chatboty pro nábor strategických pozic, ale také pro interní komunikaci a logistiku.

Kdo jsou vaši nejnovější zákazníci?

Spustili jsme HR náborového chatbota pro Gi Group, jednu z největších personálních agentur v Evropě, která ho nasadila jako vůbec první personální agentura v ČR. Virtuální kopie skutečné HR Veroniky komunikuje se zájemci o práci 24 hodin denně a 7 dní v týdnu, takže se jí mohou ptát přesně v době, kdy jim to nejvíce vyhovuje.

Pro významnou ryze českou technologickou firmu s tradicí od roku 1990 řešíme nábor SW a HW developerů. Zde se tedy jedná o jeden z nejtěžších oborů pro nábor pracovníků. A jen během prvních 6 měsíců kampaně jsme klientovi předali relevantní profily v řádu nižších stovek. V porovnání s “tradičními” jobboardy hovoříme o 20tinásobné úspěšnosti chatbota. Pro Lufthansu InTouch a Energii ČS řešíme nábor lidí do callcenter.

U našich klientů a z poptávek registrujeme ale zásadní posun ve vnímání chatbota nejen jako nástroje pro HR / sourcing. Ve “výrobě” máme již nyní několik řešení, které budou pomáhat lidem na customer care s vyřizování opakujících se dotazů a čím dál více řešíme poptávky po pre-sales chatbotech. Právě pre-salesová řešení vidíme jako jeden z hlavních směrů na trhu pro rok 2019. Samozřejmě se s tím pojí množství nutných systémových integrací, ale i na to jsme díky vlastnímu vývojářskému týmu připraveni.

Jak se vám komunikuje s velkými korporacemi?

Komunikace s nadnárodními korporacemi se neliší od komunikace s malými a středními podniky. Je potřeba si nicméně vyčlenit více času na představení a schválení řešení s více kompetentními lidmi z HR, marketingu, IT a Security. Zpravidla u velkých společností je kladen důraz na bezpečnost a GDPR. Tomu jsme museli přizpůsobit naše procesy, připravit veškerou technickou dokumentaci, vyčlenit více času na uzavření rámcových smluv, GDPR zpracovatelských smluv, NDA. Ale i u velkých firem typu Škoda Auto jsme schopni nasadit chatboty v horizontu 3-5 týdnů.

Jak je možné, že dokážete za měsíc nasadit funkčního chatbota?

Vždy záleží na usecasu, ale u standardních řešení, například u chatbotů pro nábor lidí nebo odpovídání na FAQs zaměstnancům či zákazníkům, jsme schopni nasazovat řešení do 1 měsíce. Důvodů je hned několik. Máme nejvíce implementací a tím i nejvíce zkušeností s chatboty minimálně na úrovní střední a východní Evropy. Víme, co funguje, a podle toho jsme schopni validovat a přizpůsobovat řešení aktuálním potřebám klienta.

Kromě zkušeností z implementací, má to spojitost s vaší technologií?

Samozřejmě, nespornou výhodou, která k tomuto rychlému nasazení přispívá, je námi náš vlastní Feedbot Designer navržený mistrem v oboru Lubošem Volkovem. A stejně jako naši chatboti šetří čas našim klientům, tak náš designer šetří čas našim komunikačním specialistům. Mohou se tak důkladněji nebo kreativněji věnovat obsahu a stromové struktuře a netráví čas “programováním”. Navíc dle zpětné vazby dnes víme, že nabízíme aktuálně nejpokročilejší designer pro vytváření stromových komunikací na trhu.

Zároveň stavíme naše chatboty jako MVP, což znamená minimum viable product, ale také most valuable player. Naše chatboty rozvíjíme na základě reálné zpětné vazby z trhu a na základě dat, které chatboti posbírají. To je jediný způsob, jak vytvořit chatbota, který bude odpovídat potřebám klienta a bude se i v čase učit, aby automatizoval čím dál tím více opakujících se činností.

Sídlíte v Pardubicích, není to překážka?

Vůbec ne. Pardubice jsou krásné město na železniční křižovatce Čech, 45 min od Prahy. Létá tu pravidelná linka Pardubice – Londýn nebo Pardubice – Alicante, kde je skvělá IT univerzita. Z Pardubic můžete létat i do Ruska. Nyní se plánuje Německo, což se nám hodí.

Navíc se ukazuje, že se do Pardubic vrací seniórní lidi, kteří pracovali v Praze nebo ve světě, nyní plánují se usadit, mají rodiny a děti, a hledají firmy s ambiciózními cíli, kde by mohli předat své nabyté zkušenosti.

Přišli noví lidé i k vám?

Přesně tak, už je nás celkem 25. Přibyli Viktor Kustein z Rockaway, David Urbánek, který pracoval v Lesích ČR nebo Radka Malá z pojišťovny NOVIS. Další posilou týmu je Lukáš Těžký ze Seznam.cz, který se stará o naši marketingovou komunikaci.

Co je za poslední dobou ta největší výzva, se kterou se muselo Feedyou vypořádat?

Stabilizovat cash flow a vybudovat seniorní tým, který bude mít ve Feedyou na starosti klíčové oblasti – od obchodu, po rozvoj produktu, vedení výroby a optimalizaci procesů, po expanzi na zahraniční trhy.  Proto jsem rád, že se do našeho týmu zapojili noví lidé se zkušenostmi, kteří přinášejí nové myšlenky a firmu posouvají dál.

Diskuze k článku