upTaxi chystá flotilu elektromobilů a plánuje „požírat“ taxislužby

upTAXI

Zkuste si představit tuhle situaci. Do vaší zaběhnuté firmy přijde startup a řekne vám, že byste měli pro své fungování začít používat jeho produkt. A že byste se měli přejmenovat. A také změnit celou firemní identitu. A že by vlastně bylo nejlepší, kdybyste se tím startupem nechali kompletně převzít. Zní to šíleně? Možná, právě takhle ale staví svůj business model startup upTaxi, který sídlí v pražském akcelerátoru Wayra.

Když jsme nedávno s nadšením zkoušeli různé nové taxikářské aplikace (a pak jsme speciálně psali o boji o řidiče z řad uživatelů), upTaxi pro nás bylo zklamání. Těšili jsme se na moderní hybridní Priusy a speciální obchodní nabídky na palubě, ale dostali jsme jen hezkou aplikaci na obyčejné Kurýr Taxi. Jenže ona tahle služba také ještě oficiálně neodstartovala, a to, co chystá na jaro, si zaslouží druhý pohled. Protože ať už to vyjde, nebo ne, přinejmenším jako koncept to stojí za pozornost.

Soukromé tramvaje

Pokud jste Pražáci, nejspíš už jste zaregistrovali, že pro službu Liftago jezdí jedna Tesla, kterou také velmi zdatně využívá k marketingovým účelům. upTaxi ovšem chce na autech budoucnosti od začátku postavit celou svou identitu. Na jaro totiž plánuje nákup dvaceti BMW i3 pro Českou republiku, které by měly fungovat jako taxíky především v centru Prahy. Počítá se sice s rychlodobíjecími stanicemi (každá i3 se bude dobíjet průměrně dvakrát denně), na delší tratě nicméně BMW nahradí další vozy jako je hybridní Prius.

i3-2. upTAXI

BMW i3. upTAXI

Protože i3 může být pro vyšší postavy vzadu trochu stísněná, většina lidí bude podle představ upTaxi sedět vepředu. Služba tak bude někde na pomezí klasických taxíků, kde s řidičem obvykle nechcete mít nic moc společného, a službami WunderCar či uberPOP, kde jste si naopak s řidičem o dost blíž. Přilákat by vás samozřejmě měl hlavně speciální zážitek spojený s jízdou neobyčejným autem a nadstandardní servis.

Aktuálně upTaxi ověřuje poptávku Čechů po jízdě v BMW i3 a hledá ideální cenu někde v legálním rozmezí 20 až 28 korun za kilometr. Pokud na věc máte svůj názor, neváhejte vyplnit tenhle dotazníček: http://bit.ly/1xBwAtJ

Požírač taxikářů

Ještě zajímavější je ale způsob, jakým upTaxi vstupuje na trh. Uzavřelo totiž partnerství se zavedenou taxislužbou Kurýr Taxi, s níž postupně splyne. Aktuálně jsou auta kurýrů napojená na mobilní aplikaci upTaxi, v dohledné době by ale měla stará značka úplně zaniknout a zapojení řidiči postupně přezbrojí na ekologické automobily. Čeká je také přijetí nové firemní kultury, nové uniformy a tak podobně.

i3-3. upTAXI

BMW i3. upTAXI

Startup tak přináší svou mobilní technologii, platformu slevových nabídek pro pasažéry a svou futuristickou vizi, zatímco zavedený byznys dodává své zdroje, zkušenosti a zákazníky. Navíc nejde jen o Českou republiku, stejným způsobem plánuje upTaxi vstoupit také do Irska. Tam jedná ještě s mnohonásobně větším hráčem, který s několik tisíci vozy patří mezi největší v Evropě. V Irsku by tak i3 mělo jezdit rovnou 120.

Firmu zatím financují zakladatelé z vlastních peněz spolu s investicí od Wayry, je ale jasné, že další kapitál bude velmi brzy potřeba. „Taxíky chceme posunout někam dál, ale ne hned stavět celý byznys na hlavu. Pořád je to v zásadě jednoduchá věc – někdo chce člověka v autě, aby ho převezl z jednoho místa na druhé. K tomu není třeba revoluce. Nevěříme, že absolutní disruption je vždy dobrá věc,“ říká zakladatel upTaxi Paul A. Dubsky v narážce na některé konkurenty. A na přímější dotaz dodává: „Uber je ilegální. Tečka.“

Diskuze k článku