Uber + Rekola = Futupilot. 18letý Slovák vyvíjí jednoduchý bikesharing pro masy

Co se stane, když zkombinujete Uber a Rekolu? Vznikne něco jako Futupilot. Projekt osmnáctiletého Slováka plánuje rozšířit bikesharing mezi masy, a to nejen v Evropě, ale taky v Indii, Africe a všude po světě. „Cílit plánujeme zejména na mladé lidi, kteří si takto mohou snadno vydělat nějaké peníze,“ říká Daniel Kojnok pro TyInternety.

Sice ještě ani nedokončil střední školu, startupů má však za sebou několik. Ještě před lety rozběhl Likehorse – kolo bez pedálů poháněné pomocí elektromotoru. Kojnokovi se podařilo sestavit prototyp, kvůli vysokým nákladům na další vývoj ale projekt zmrazil.

Toto kolo se skládalo z mnoha podsystémů, mělo velkou baterii, směrovky, bezpečnostní systém proti zlodějům, a bylo schopné mimo jiné v případě problémů zavolat pomoc.

Daniel Kojnok

Daniel Kojnok

„Po zamrazení projektu jsme sebrali všechny naše podklady a plány a začali jsme přemýšlet nad tím, jak je využít. Řekli jsme si, že vybereme tu nejjednodušší věc,“ říká s úsměvem Kojnok.

Nejjednodušší bylo vytvořit inteligentní zvonek, jehož vývoj trval deset dní a na internetu zaujal poměrně dost lidí. Projekt Likebell získal feedback od potenciálních uživatelů, přičemž jeden takový z Indie Kojnoka inspiroval, aby vyvinul inteligentní zámek využitelný na bikesharing. A tak vznikl Futupilot.

Jak vypadá Likehorse a Likebell

Bez marže z prodeje zámků

O co konkrétně jde? „Je to komunitní služba, která zprostředkovává bikesharing. Máte kolo, koupíte si elektronický zámek, nainstalujete aplikaci a po registraci můžete své kolo půjčovat dalším lidem,“ vysvětluje Kojnok.

I když porovnání s Uberem není úplně přesné, protože pomocí něho si nemůžete pronajmout auto, ale jen se svézt. Podstatná je uberizace, tedy možnost pronajímat nebo sdílet věci s jinými. „Naše cílovka jsou bike-pozitivní lidi, ne různé bikesharingové společnosti, i když některé projevily zájem,“ říká dál.

Zámek Futupilot

Zámek Futupilot

Futupilot zatím není k dostání, tenhle týden byly spuštěny předobjednávky. Reálné řešení bude k dispozici koncem letošního nebo začátkem příštího roku, přičemž jeden zámek se prodává za 50 eur.

„Naše obchodní filosofie spočívá v tom, že z prodeje zámku nemáme žádnou marži,“ uvádí Kojnok. Na výrobce (výroba je dohodnuta v závodu v čínském Šen-čenu) plánuje tlačit, aby se cena víc snížila, čemuž by mohl pomoct případný velký zájem ze strany uživatelů. Pokud cena klesne, Futupilot zákazníkům proplatí rozdíl v kreditech, které mohou být využity na nákup dalších zámků.

„Jde nám o to, aby se mohl bikesharing co nejvíce rozšířit, aby si třeba člověk v Indii mohl dovolit spravovat deset kol,“ vysvětluje svou motivaci. Vydělávat plánuje díky dvacetiprocentnímu podílu z platby za pronájem kol. Cena bude ze začátku nastavena na dva centy za minutu, hodina pronájmu tak vyjde na 1,20 eur.

Nejbezpečnější zámek světa

„Plánujeme být globální, ne jen v České republice a na Slovensku, u nás ani není vybudovaná dostatečně dobrá infrastruktura. Službu můžeme škálovat prakticky kamkoliv, první zájemci se nám ozvali z Indie a dalších asijských zemí, nebo Afriky,“ říká Kojnok.

Služby pak mohou využívat všichni, měla by to být alternativa ke klasické dopravě ve městech a taky pro turisty. Jedna aplikace, podobně jako Uber, bude fungovat všude na světě.

Uživatelům stačí, aby si pořídili zmiňovaný zámek, do mobilu nainstalovali aplikaci, zadali základní parametry kola (horské, silniční, jestli má kotoučové brzdy a podobně), aby si lidi mohli vybrat, jaké kolo chtějí. „Pak ho připevníte do bezpečného stojanu, označíte, kde by zákazníci měli kola zamknout, a sdílení začíná,“ popisuje Kojnok.

Futupilot

Díky zámku je možné neustále sledovat jeho polohu na základě GPS – údajně jde o nejbezpečnější zámek na kola na světě, proto je možné ho využívat i pro soukromé účely, bez možnosti sdílet ho s jinými.

Pokud někdo přestřihne jedno ze dvou ramen zámku, ozve se siréna (120 až 130 decibelů) a majitel kola dostane SMS s přesnými souřadnicemi, kde se právě kolo nachází. Pokud zámek není odemčen, z kola se bez poškození samotného rámu ani nedá sundat.

Aby se předešlo vybití baterie, ze které je zámek napájen, při blížícím se vybití obdrží majitel notifikaci a kolo se již dále nebude nabízet na pronájem. „Bezpečnost nepodceňujeme. Samozřejmě, nikdy nic nebude stoprocentní, ale v co největší míře se snažíme předejít krizovým situacím,“ říká Kojnok.

Second trasport age

V dobývání světa má Futupilot již za sebou i „friendly“ investora, který do projektu vložil nižší desítky tisíc eur. „Zároveň připravujeme další investiční kolo. Nehledám klasického investora, ale i mentora, kvůli sbírání zkušeností. S jeho vstupem do firmy vyřešíme i fungování firmy, zatím jsme všechno dělali jako rodinná firma,“ popisuje Kojnok.

Při podnikání mu totiž pomáhá i otec, Daniel Kojnok starší. Ten svého syna podporuje, a když viděl, že se projektům potřebuje věnovat naplno, na gymnáziu zařídil individuální studijní plán, jaký mívají třeba sportovci. „Vzdělávání jako takové mě baví, ale nejsem kompatibilní se školním systémem,“ říká Kojnok mladší s úsměvem.

Místo toho se dlouhodobě věnuje, a v nejbližších letech taky bude věnovat, dopravním technologiím. „Zabývám se takzvanou second transport age. Technologie jsou jinde, než kde se nachází potenciál v dopravě, a já chci přidat ruku k dílu. Na Slovensku se v přepočtu na obyvatele vyrobí nejvíc aut na světě, a chci taky dokázat, že nejsme jenom montážní halou,“ popisuje svojí motivaci.

Potenciálu na další rozvoj přitom Kojnok vidí mnoho. „Futupilot vidím jen jako začátek. Na téhle službě sdílení se pak dá stavět, proto jsme ani do názvu nezahrnuli kolo nebo bike,“ naznačuje.

Diskuze k článku