Uber kupuje e-bikesharing JUMP. Chce se stát přední platformou městské mobility

Uber už delší dobu není jen o autech a sdílených jízdách v nich, ale nakukuje také do dalších oblastí. Jednou z nich je bikesharing, do něhož nyní Uber vstupuje naplno. V pondělí oznámil akvizici bikesharingového startupu JUMP, s nímž od ledna vzájemné propojení svých služeb testoval.

Za startup JUMP měl Uber zaplatit 100 až 200 milionů dolarů a nelze říct, že by šlo o překvapivý tah. Uber a JUMP totiž spolu od ledna operovali v ulicích San Franciska, kde bylo možné si sdílená elektrokola půjčit i přes aplikaci Uberu. Testování se evidentně osvědčilo, a tak si nyní Uber bere červená kola kompletně pod sebe.

Pro Uber představuje akvizice JUMP další krok v cestě za jedničkou mezi platformami městské mobility. Právě taková je podle výkonného ředitele Dary Khosrowshahiho ultimátní vize Uberu, který byl dosud znám zejména pro svou obdobu taxislužby.

Uber pro všechno

„Vidíme u aplikace Uberu posun. Už to není jen o sdílení aut, ale skutečně o pomoci zákazníkovi dostat se z bodu A do bodu B tou nejdostupnější, nejspolehlivější a nejpohodlnější cestou. A myslíme si, že elektrokola jsou prostě ohromně skvělý produkt,“ uvedl pro magazín TechCrunch Khosrowshahi.

JUMP je známý svými červenými bezstanicovými koly s elektromotorem, který pomáhá při šlapání. Díky jejich zámkům je lze zamknout k čemukoliv, ale nikoliv samy o sobě, jako to umí například ofo operující v Praze. Například v San Francisku může JUMP od ledna provozovat 250 kol a má přesně určené, kde lze kola odstavit.

Právě v San Francisku zakomponoval Uber kola JUMP do své služby Uber Bike a přestože více lidí si kola půjčovalo přes samostatnou aplikaci, vidí v tom firma s problematickou pověstí budoucnost. Vzhledem ke spojení obou firem lze nyní navíc očekávat ještě užší integrace.

Po akvizici prozatím zůstává nadále fungovat jak vlastní aplikace, tak samotná značka JUMP, ale není vyloučeno, že se to v budoucnu změní. Uber bude prozatím pracovat právě na užší integraci a dalším rozšiřováním bikesharingových služeb, které nabírají na stále větší popularitě po celém světě.

Konkurence nespí

Ostatně krok Uberu lze také chápat jako reakci na jeho velké konkurenty v Asii, kteří se do sdílených kol také pouštějí. Grab z jihovýchodní Asie a čínský Didi, což jsou tamní konkurenti Uberu, podobné spolupráce mají také.

JUMP aktuálně působí vedle San Franciska také ve Washingtonu D.C. Uber bude jistě tlačit na co největší a nejrychlejší expanzi do dalších oblastí. V plánu je také Evropa, ale zřejmě až v příštím roce. Dalšími destinacemi červených kol by měly být Sacramento a Providence. Na dalších čtyřiceti místech operuje JUMP přes třetí strany.

„Počítáme s tím, že celá zkušenost bude ještě více zaintegrovaná do aplikace Uberu, a bude představovat to, na čem Uber pracuje ve snaze stát se multimodální platformou,“ sdělil pro TechCrunch CEO JUMP Ryan Rzepecki. Pro jeho startup představuje spojení s Uberem příležitost pro mnohem rychlejší růst a expanzi.

V San Francisku mají zatím podle jeho slov červená kola úspěch. Pomáhají zejména při ranní a večerní dopravě do práce a domů a město bude vyhodnocovat, zda jich do města pustí dalších 250. Tamní úřad pro městskou dopravu vyhodnocuje po několika měsících výsledky, podle nichž svolí, či nesvolí k další expanzi. V San Francisku byl JUMP prvním povoleným bezstanicovým bikesharingem.

Na podobné povolení nyní JUMP čeká v New Yorku, kde byla elektrifikovaná kola rovněž zlegalizována. Trendy ale nejsou jen sdílená kola. Právě v San Francisku operuje také například startup Bird, který zase půjčuje elektrické koloběžky.

Diskuze k článku