Twisto letos poprvé dosáhne zisk, chce se stát středobodem finančního života

Česká platební aplikace Twisto má za sebou nejúspěšnější rok ve své pětileté historii. V loňském roce vyrostlo trojnásobně a realizovalo 1,34 milionu transakcí v celkové hodnotě 952 milionů korun, a to především díky zapojení významných e-shopů a úspěchu platební karty a náramku.

Úspěšný růst plánuje letos tým kolem Michala Šmídy zopakovat, čemuž by měly pomoci plánované novinky. Bude mezi ně patřit možnost platit mobilními telefony (Apple Pay i Google Pay), spuštění debetních plateb, představení přehledného nástroje pro správu osobních financí a dále pak Twisto umožní rozložit větší platby do tří až dvanácti plateb.

Koncem letošního roku by se měl startup na měsíční bázi dostat v České republice poprvé do zisku a za celý rok cílí na obrat 2,5 až 3 miliardy korun. Příští rok by měl být pro Twisto v tuzemsku ziskový. V Polsku, kam firma expandovala loni a letos plánuje obrat na úrovni půl miliardy korun, se do černých čísel dostane kvůli investicím do růstu později.

Přelomový rok

„Loňský rok byl pro Twisto přelomový. Vedle necelé miliardy v obratu se nám podařilo navázat spolupráci s řadou velkých e-shopů, rostl počet zákazníků s kartou a také jsme představili novinky, které našim zákazníkům šetří peníze a zjednodušují denní platby. Dosažený úspěch v nás probouzí velká očekávání a nabíjí nás energií do dalších let, kdy chceme růst stejně rychle. V kombinaci s produktovými plány chceme úspěch využít k rychlejší expanzi do dalších evropských zemí, o čemž již nyní jednáme s řadou významných světových investičních fondů,“ komentuje Šmída, zakladatel a CEO.

Michal Šmída

Počátkem loňského roku se Twisto soustředilo především na uvedení platební karty a náramku, které služba představila koncem roku 2017. Kartu si k účtu objednává více než polovina nových zákazníků, kteří s ní realizují v průměru 15 plateb měsíčně. Twisto karta je tak pro většinu zákazníků primární platební kartou v jejich peněžence.

„Zákazníci naši kartu využívají především kvůli bezpečnosti, pohodlí a přehledné mobilní aplikaci, kterou jsme loni také vylepšili a která jim přináší větší komfort a přehled při správě financí. Daří se nám tak potvrzovat, že Twisto je v otázce denních plateb výrazně pokrokovější než tradiční banky,“ doplňuje Šmída.

U zákazníků zabodoval také platební náramek, ten má 70 % zákazníků s kartou. Oblíbenými se staly taktéž výhody v rámci Twisto Premium, kdy Twisto oproti bankám nabídlo o procenta výhodnější kurz pro zahraniční transakce a dostupné pojištění pro celou rodinu. Závěrečnou inovací ke konci loňského roku byl Split, který zásadně zjednodušuje společné nákupy či návštěvy restaurací s přáteli. Platbu si kamarádi nebo rodina jednoduše rozdělí.

Mezi debetní a platbení kartou

Produktový vývoj Twista i v letošním roce pokračuje v misi platby zjednodušovat a dělat je maximálně bezpečné. Češi se tak dočkají možnosti platit prostřednictvím Twista debetně, aniž jsou ovšem platby navázány na jejich bankovní účet.

Zákazníci si do Twisto aplikace nahrají další platební karty, zaplatí Twistem a na základě jejich nastavení se částka strhne z Twisto limitu nebo z jiné karty, kterou si do Twista nahráli.

Debetně tak mohou automaticky proběhnout všechny platby do určité částky (například 200 korun), kterou si zákazník sám nastaví, přičemž navíc bude mít možnost vrátit se v čase a změnit, odkud se má částka strhávat.

„Zpřístupníme Twisto i těm zákazníkům, kteří menší částky nechtějí platit kreditem, ale chtěli by využívat všech výhod, které Twisto a naše propracovaná mobilní aplikace nabízí. Napojením jejich karet zachováme vysokou bezpečnost transakcí, okamžité notifikace o platbách nebo třeba nejvýhodnější kurz při zahraničních platbách,“ komentuje Lukáš Janoušek, marketingový ředitel Twista.

Lukáš Janoušek

Apple Pay a Google Pay

Další novinkou bude představení mobilních plateb a dalších alternativních metod placení, které se obejdou bez plastové karty. „Dáme svým zákazníkům svobodu a volbu v tom, zda chtějí platit mobilem, náramkem nebo kartou,“ doplňuje Janoušek.

Nejdřív by se na řadu měla dostat služba Apple Pay, kterou startup upřednostnil před Google Pay – kvůli kapacitám vývojářského týmu a také tomu, že uživatelé Apple jsou v téhle oblasti aktivnější než ti s Androidem.

Mobilní aplikace Twisto následně také automatickou kategorizaci výdajů, díky čemuž zákazníci získají ještě lepší přehled, za co utrácejí. Jednou z nejvýznamnějších novinek pak bude možnost rozložit si větší nákupy do několika plateb od tří do dvanácti měsíců.

Dlouhodobá vize: Středobod finančního života uživatelů

Strategickým plánem Twista je v rámci vize po roce 2020 vystavět platformu, která umožní řešit všechny finance, investice, spoření, pojistné produkty a služby ve Twisto aplikaci. Ta by se tak měla stát středobodem finančního života uživatelů.

„Neplatím za mobilní telefon moc? Twisto ti to jednoho dne řekne, protože budeme znát data z plateb ostatních a budeme moci relevantně doporučit nejlepší nabídky na trhu. Naší ambicí je také doporučit našim zákazníkům možnosti spoření na základě znalosti jejich výdajů. Přes Twisto si budu moci sjednat třeba operativní leasing auta nebo se pojistit. Chceme vybudovat evropskou super appku,“ popisuje vizi Šmída, který svou pozornost čím dál víc plánuje zaměřovat na rozšiřování byznysu v Polsku.

V následné expanzi se plánuje zaměřit na Rumunsko, Slovensko a případně další země střední a východní Evropy, protože globální konkurence tomuto regionu podle Šmídy nevěnuje dostatek pozornosti. Navíc je zdejší bankovní trh pozadu oproti tomu na západě, ale i jihovýchodní Asii. Do pěti let tak chce mít v regionu střední a východní Evropy dva miliony zákazníků.

Twisto ke konci roku 2018 využil každý desátý Čech, tedy celkově 495 tisíc lidí. Twisto účet, což je hlavní produkt společnosti, využívá 52 tisíc zákazníků. S firmou spolupracovalo 600 e-shopů a internetových prodejců.

Diskuze k článku