TechPeaks ukazují startupovou Itálii a lákají Čechy i Slováky

Do Trenta (česky Trident) dojedete autem z Prahy v pohodě za šest hodin a je to výlet, který stojí za zvážení nejenom kvůli okolním horám a kráse města. Zřejmě už příští týden otevře přihlášky do druhého běhu program TechPeaks, který se snaží dávat dohromady podnikatele, designéry a nejrůznější profesionály z celého světa a míchat je dohromady formou šestiměsíčního bootcampu v italských Alpách.

Do toho prvního se přihlásilo 619 zájemců z 54 zemí a nakonec bylo vybráno 63 účastníků z 19 států od Itálie až po Nepál, včetně jednoho Čecha. Všichni dostali ubytování, kanceláře a peníze na běžné výdaje, a hlavně šanci postavit vlastní tým, přidat se k jinému, nebo svůj existující tým přivést na novou úroveň. Hned 18 týmů po dvou měsících také úspěšně získalo grant 25 tisíc eur na další rozvoj.

Jak najít nejlepší startup

Přestože zatím jde především o pilotní projekt a experiment, podařilo se TechPeaks získat silné partnery jako Seedcamp, iCatapult nebo Founder Institute a mezi mentory jsou zakladatelé Evernote, The Next Web či LeanStartupMachine. I samotný Demo Day přilákal zajímavá jména, mezi všemi například Jona Bradforda, který stojí za úspěchem akcelerátoru Springboard a dnes reprezentuje TechStars.

Právě s Jonem jsme vydatně zdrbli české Apiary, kteří prošli prvním během Springboardu v Cambridge. Při té příležitosti nám prozradil jeden osvědčený trik: na Demo Day a podobných událostech se ptejte týmů, který další tým je podle nich nejlepší. Zatímco nezúčastněného pozorovatele snadno oblbnete bullshitem v prezentaci, ti, co s vámi strávili několik měsíců, už vás většinou budou mít přečtené. A podnikání je hlavně o lidech. Ve Springboardu prý prakticky všechny týmy odpovídaly stejně: „Kdo je nejlepší kromě nás? Apiary.“

Na Apiary mimochodem přišla řeč i v rámci prezentace mentora a investora Evana Nisselsona. Což je fan, ale to, že je označil za startup z Československa, popravdě trochu zabolelo… Ale nebojte, přimluvili jsme se a Jon ho za to potom v rámci společného firechatu veřejně potýral. To jsme sice drobátko odbočili, ale museli jsme se pochlubit, jak hájíme české zájmy.

Veřejný akcelerátor

TechPeaks zkouší i pár zajímavých konceptů. Všichni účastníci například povinně věnují část času místní komunitě a ekosystému. Během prvního běhu tak strávili celkem 1800 hodin, z toho 500 hodin ve výzkumných laboratořích. Což je bezpochyby skvělá cesta, jak se naučit „giving back“. A možná také způsob, jak úspěšně bojovat s rozmazleností některých týmů, na níž občas slýcháme stížnosti i v Česku.

Další takovou iniciativou je třeba najímání studentů z místních univerzit na stáže do podporovaných startupů. Veřejný prvek je v TechPeaks vůbec dost silný – celý projekt financují místní organizace Trento Rise a Trentino Sviluppo spolu se samosprávou provincie. Ty už v rámci nejrůznějších programů do města přivedly stovky doktorandů, připravily projekty na práci s Big Data nebo umožňují vývojářům testovat aplikace s pomocí místních obyvatel.

Kromě toho je v Tridentu i přes poměrně malou velikost (asi 100 tisíc obyvatel) a poklidnou atmosféru hned několik univerzit, výzkumná centra, spousta studentů… vlastně je to takové alpské Brno.

Startupová Itálie

Pokusům všeho druhu se v Itálii každopádně daří i mimo TechPeaks. Jestli jste ještě neslyšeli třeba o kreativním digitálním projektu H-Farm Ventures, určitě si ho proklikejte. Na troskách celé řady starých zemědělských budov bylo z ničeho vybudováno technologické centrum s inkubátorem přímo uprostřed venkovské krajiny. Fascinující je nejen architektonicky, zafinancoval už přes 50 startupů a otevřený je i zahraničním týmům. A protože se rychle rozrůstá, brzy k němu má přibýt i školka…

V celé Itálii je patrný boom inkubátorů, coworkingových center a akcelerátorů. Respektive hlavně akcelerátorů, protože tak si teď prý v Itálii říká každá větší kancelář. Dva velké subjekty jsou dokonce na burze – římští LVenture, kteří v hlavním městě vybudovali i svůj akcelerátor, a milánští Digital Magics, taktéž investiční společnost vybavená vlastním startup prostorem. Největší spolek andělů, Italian Angels, zase sdružuje přes stovku aktivních angel investorů, kteří letos společně zainvestují asi 3,5 milionu eur.

Celkově ve startupech vede jednoznačně Milán, kde je většina velkých firem i bank. Navíc je přirozenou spojnicí Evropy se zeměmi kolem Středozemního moře, zejména Tureckem či Libanonem, který je údajně „plný inženýrů a všichni umí dva až tři jazyky“. V příštích dvou letech tam navíc zamíří Expo 2015 a několik globálních konferencí ekonomického zaměření a vznikne evropské Euro-Mediterranean Centre for Micro, Small and Medium-Sized Enterprise.

„Pořád ale potřebujeme víc odvážných investorů. Zatímco italský investor se s vámi začne handrkovat o ceně, investor z Londýna nebo USA se spíš zeptá: Když ti dám dvojnásobek peněz, dokážeš to za polovinu času?“ říká Emil Abirascid, který založil server StartupBusiness.it a stará se také o italský StartupDigest. O startupech psal dávno před tím, než byly cool, a vlastně je tenhle přibližně padesátiletý chlapík takový startupový hipster.

A týmy?

Přeci jen to byl Demo Day, takže bychom asi měli říct něco i o týmech. První postřeh? Že najít startup s originálním a zajímavým názvem je dneska malý zázrak. Jako by všichni používali stejný náhodný generátor. CityPulse, Skyberry, LearnPeaks, SnapClip, YoCrowd, Openprof, Practicera, Lookastic, FlowsBy, RabidFish… Kompletní seznam z TechPeaks najdete tady a bez ohledu na názvy je to docela zajímavé čtení. Přesto, že zaměřením ani kvalitou pitchů nejsou projekty nijak zvlášť odlišné od toho, co známe u nás.

Vyhledávání levných letenek (tentokrát s pomocí stohlavého týmu expertů), zjednodušení střihu videa v cloudu, augmentované hry pro děti, sociální síť založená kolem citátů, gamifikace výběru zaměstnanců, převádění online vzpomínek do knihy, plugin s rich obsahem pro e-shopy, plánovač eventů pro kamarády, charita s celebritami (ano, přesně jako Prizeo), chytré sociální hry do hospod… To všechno už existuje ve stovkách podob, řada týmů ale hlásí první velké zákazníky, slušné výsledky a využívá zajímavé technologie, takže proč ne.

Výrazněji nás zaujal třeba Lookastic, který řeší problém lidí, kteří se moc neumí oblékat. Prostě nahrajete kusy ze svého šatníku a aplikace už pro vás vymyslí nejlepší kombinace a poradí, co případně dokoupit. Nebo seznamka Ntice, která překonává strach lidí z odmítnutí tím, že před akcí každý označí ty, kdo se mu líbí, a služba pak propojí jen všechny ty, kdo se oboustranně protli. Chytly se i chytré vzdělávací hry LearnPeaks, které sice nepřináší revoluci, ale zato už „podepsaly“ se stovkami obchodů.

Platformu Openprof, kde učitelé vytváří úlohy včetně řešení, zase používá třetina středoškoláků ve Slovinsku a 700 učitelů v Itálii. Tržiště pro sběratele nahrávek Fannabee nás zaujalo také, ale hlavně tím, že za ním stojí největší fanynka a šéfka největšího fanklubu Kylie Minogue v Evropě… Každopádně to vůbec nebylo špatné s ohledem na to, že podstatná část účastníků začínala s nulou.