Startup Týdne #98: Kooperace.cz umožňující sdílet výrobní kapacity a získavat lepší zakázky

Firmy jsou přetížené a jen těžko shání nové pracovníky. Situace je neudržitelná – firmy ani jejich vedení nemají čas řešit strategické věci, protože řeší především operativu spojenou s výrobou nebo hledáním lidí. Kvůli tomu jsou však přehlížené trendy průmyslu 4.0.

Takový je názor Milana MálkaKooperace – firmy pomáhající malým a středním strojírenským podnikům lépe vytížit a sdílet jejich kapacity a získávat nové či lépe placené zakázky na jejich strojní technologie. Aktuálně má přes 200 zákazníků a sedm velkých zadavatelů práce s očekávanými letošními tržbami na úrovni pěti milionů korun.

„Jsme na trhu méně než dva roky a prozatím jsme se pohybovali na českém a slovenském trhu, nicméně již teď intenzivně pracujeme na nových kooperantech v Polsku, Ukrajině či Rumunsku,“ říká Málek v rozhovoru pro Tyinternety.

Vedení startupu: Ing. Tomáš Boudek, Milan Málek (business developement)

Investor: Friends, Family, Fools

Konkurence: Kompass, Europages

Založeno: 5.9.2016

Vysvětlete (jednou větou), co Kooperace dělá.

Kooperace pomáhají malým a středním strojírenským podnikům lépe vytížit a sdílet jejich kapacity a získávat nové či lépe placené zakázky na jejich strojní technologie.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Určitě ve specializaci. V tom, že cílíme výhradně na strojírenské firmy a že jdeme do hloubky, až na úroveň jednotlivých strojů.

Zleva Milan Málek a Tomáš Boudek

Na kterých trzích působíte?

Jsme na trhu méně než dva roky a prozatím jsme se pohybovali na českém a slovenském trhu, nicméně již teď intenzivně pracujeme na nových kooperantech v Polsku, Ukrajině či Rumunsku.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

V zásadě se všichni z nás v tomto oboru pohybujeme od 5ti do 15ti let a když se dali naše zkušenosti dohromady s faktem, jak složitě se dnes dají konkrétní technologie hledat – nápad byl na světě [úsměv].

Kolik máte zákazníků?

Aktuálně máme přes 200 zákazníků a 7 velkých zadavatelů práce. Obě dvě skupiny se neustále rozšiřují, a to i díky spolupráci s našimi partnery, kteří se snaží naši značku aktivně prezentovat mezi jejich zákaznickým portfoliem.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

V uplynulém roce se nám podařilo překonat obrat 1,5 milionu korun a letos máme v plánu se dostat na úroveň pět milionů.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Podle mého názoru se v nejbližší době můžeme „těšit“ na nějakou korekci trhu a já se na to osobně těším! Dnešní situace, kdy jsou firmy přetížené a jen těžko shání nové pracovníky, je dlouhodobě neudržitelná, a to především z toho důvodu, že sami firmy a jejich vedení nemá čas řešit strategické věci, protože řeší především operativu spojenou s výrobou anebo hledáním lidí. Díky tomu jsou však přehlížené trendy tzv. průmyslu 4.0. Už dnes je vidět, jak rychle se nůžky mezi velkými firmami a SME (střední a malé podniky) skupinou rozevírají.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Prozatím jsme vývoj portálu i firmy řešili z vlastních zdrojů, nicméně právě v tomto období se připravujeme na prezentace u investorů, abychom měli možnost náš rozvoj urychlit.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Jsme malý tým 5ti lidí a všichni sedíme v Hradci Králové (odkud také všichni +/-30km pocházíme).

Plánujete expanzi?

Ano, rádi bychom se už v příštím roce zaměřili na CEE region + Ukrajinu. V následujících letech by naše působnost měla být celoevropská.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Já? Já mám poměrně velkou představivost [smích]. 5 let je v dnešní době neskutečně dlouhá doba a já věřím, že za 5 let se o nás bude mluvit, jako o dalším unicornu a budeme působit po celém světě.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Jsem z podnikatelské rodiny a s bratrem jsme měli svou první firmu již ve 20ti letech a myslím, že „fuck-upů“ se člověk nevyvaruje, ba co víc, jsou pro rozvoj hodně důležité. Bohužel, mnoho zkušeností je nepřenositelných a u spousty z nich si to lidé „chtějí“ vyzkoušet sami. Nicméně, pokud bych měl dát radu, jak se fuck-upu vyvarovat – být u zákazníka, nechat ho mluvit a dobře poslouchat, makat dnem i nocí, mít vizi a nesnažit se vymyslet nějaký „business hack“ – žádný, krom práce, práce a zase práce, beztak není.

Diskuze k článku