Startup Týdne #97: datasapiens nabízí insighty pro správná obchodní rozhodnutí

Michal ŠtádlerJiří Tošovský, Koen Michiels a Sam Gilbert se ve svém původním působení potýkali se stejným problémem – nedostatkem kvalitního insightu pro správná obchodní rozhodnutí. Proto se začali věnovat novému byznysu.

V roce 2014 společně tato čtveřice založila datasapiens, ve kterém prostřednictvím práce s daty pomáhají řetězcům lépe pochopit své zákazníky a data monetizovat. Ty jsou podle nich pořád do značné míry nevyužita a jejich hodnota přitom obrovská.

„V businessu 4.0, jak je označována technologická revoluce, kterou naše společnost prochází, přestává být hlavní výhodou levná kvalifikovaná pracovní síla nebo blízkost německému trhu. Hlavní konkurenční výhodou bude lepší řízení procesů ve firmách a práce se zákazníkem na základě datového insightu,“ říká Jiří Tošovský, COO datasapiens v rozhovoru pro Tyinternety.

Vedení startupu: Michal Štádler, Jiří Tošovský, Koen Michiels, Sam Gilbert (partneři)

Investor: Vlastní zdroje

Konkurence: žádná přímá

Založeno: 2014

Vysvětlete (jednou větou), co datasapiens dělá.

Prostřednictvím práce s daty pomáhá středním a velkým „offline“ řetězcům zvyšovat zisky díky lepšímu pochopení svých zákazníků a datové monetizaci.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

To se budete muset zeptat našich zákazníků napříč Evropou, například v řetězcích Benu lékáren, Marks & Spencer, O2 nebo v Cinema City. Často ale slýcháme, že je to unikátní kombinace talentů z rozličných oborů. Díky tomu můžeme přinášet klientům skutečný zisk – dokážeme totiž přetavit data do návrhů rozhodnutí, která vedou k nárůstu tržeb nebo úspoře nákladů. Data také dokážeme pro retailera přímo monetizovat prodejem cenného insightu do trhu a zákazníků dodavateli.

Partneři datasapiens

Na kterých trzích působíte?

Česko, Slovensko, Norsko, Švédsko, Maďarsko, Nizozemsko, Černá Hora, Srbsko.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Každý z nás, partnerů, jsme si žili na té své planetě (technologie, marketing, data-science) a potýkali se s podobnými problémy. Nedostatek kvalitního insightu pro správná obchodní rozhodnutí. Věříme, že budoucnost patří jednoznačně firmám, které dokáží spojit na první pohled nesourodé talenty z různých oborů a nabídnout tak novou kvalitu.

Kolik máte zákazníků?

Osm.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Obrat datasapiens dosáhne v roce 2018 jeden milion eur. Za tři roky jsme náš obrat zpětinásobili.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

V mnoha firmách data stále leží do značné míry nevyužita. Přitom je jejich hodnota obrovská. V businessu 4.0, jak je označována technologická revoluce, kterou naše společnost prochází, přestává být hlavní výhodou levná kvalifikovaná pracovní síla nebo blízkost německému trhu. Hlavní konkurenční výhodou bude lepší řízení procesů ve firmách a práce se zákazníkem na základě datového insightu. GDPR možná mnohé firmy inspiruje k úvahám o zapojení dat, která sbírají a která je třeba chránit.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Rozvoj firmy jsme investovali z vlastních zdrojů a z revenue, které generujeme. O investici uvažujeme.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Jsme 4 partneři, 6 národností, celkem je nás 17. Hlavní kancelář máme v Praze na Vinohradech. Hodně z toho, co děláme, není vázáno na fyzické místo, a tak máme kolegy z různých koutů Čech a umožňujeme jim, aby byli tam, kde chtějí a zároveň pro nás mohli pracovat.

Plánujete expanzi?

Náš poslední krok vedl na norský trh a s rostoucí důvěrou zákazníků očekáváme brzy dobití dalších evropských trhů. Ale i v Česku ještě vidíme veliký potenciál.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Přáli bychom si, aby za pět let většina firem věděla, že na řízení firmy a pochopení zákazníka instinkt a zkušenost prostě nestačí. Pokud to tak bude, pravděpodobně už nebudeme startup [úsměv].

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Jako každá firma, která přináší úplně nový pohled na tvorbu zisku, bojujeme především s konzervativností velkých společností. To se teď naštěstí dost mění, ale na začátku to bylo hodně těžké. Stále najdete jedince, kteří věří, že hardware v jejich servrovně je bezpečnější než cloudová infrastruktura Amazonu, kterou využíváme společně třeba s NASA [úsměv]. Chce to jasnou vizi a vytrvalost.

Diskuze k článku