Startup Týdne #95: Tržiště Sdílejprostor.cz umožňuje profesionálům najít místa pro práci

Pronájem bytů za účelem ubytování lidí je ve světě sdílené ekonomiky už samozřejmostí. Na českém trhu aktuálně vzniká další koncept, díky kterému mohou majitelé své prostory pronajímat i na několik hodin – a to profesionálům, aby si našli místo pro práci.

Unikátnost Sdílejprostor.cz je v tom, že kromě sdílení tradičních prostorů, jako jsou sdílené kanceláře, zasedačky, fotostudia, ateliéry nebo salony krásy, přes něj můžete sdílet i osobní a netradiční prostory. „Sdílet můžete i soukromé domácí pracovny, pokoje po dětech, zahrady, rybníky nebo třeba staré stodoly pro focení a filmování,“ popisuje zakladatelka Vladimíra Koncarová.

V České republice podle jejích slov nemá Sdílejprostor.cz konkurenci, ale zatím celý projekt teprve rozjíždí. Do budoucna by ze svého tržiště udělal Koncarová lídra ve východní Evropě.

Vedení startupu: Vladimíra Koncarová (zakladatelka)

Investor: Vlastní zdroje

Konkurence: Spacehop (UK)

Založeno: 2017

Vysvětlete, prosím, co Sdílejprostor.cz dělá.

Sdílejprostor je online tržiště věnované prostorům. Je to služba, která pomáhá profesionálům snadno a rychle najít ideální místa pro práci.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Unikátnost Sdílejprostor.cz je v tom, že kromě sdílení tradičních prostorů, jako jsou sdílené kanceláře, zasedačky, fotostudia, ateliéry nebo salony krásy, přes něj můžete sdílet i osobní a netradiční prostory, jako jsou soukromé domácí pracovny, pokoje po dětech, zahrady, rybníky nebo třeba staré stodoly pro focení a filmování.

Sdílejprostor.cz je služba založená na ekonomice sdílení, je na rozdíl od inzertních portálů osobnější, zážitkovější a funguje zejména na důvěře. Mezi prvky důvěry patří například možnost „oťuknout“ a vybrat zájemce předem podle jeho osobního profilu. Majitel tak předem ví, s kým má tu čest, a zároveň ušetří spoustu času ukazováním prostorů deseti různým zájemcům. Stránky dále nabízejí možnost využít automatizovaného systému fakturace, rezervační a platební systém nebo interní chat.

V České republice přímá konkurence neexistuje. Pronájmy prostorů probíhají v současné době naprosto neřízeně. Občas je možné najít nějaké prostory na různých inzertních portálech. Ve Velké Británii už podobný projekt běží, jmenuje se Spacehop.

Vladimíra Koncarová

Na kterých trzích působíte?

Sdílejprostor začíná v Česku. Vzhledem k tomu, že na našich stránkách hledají lokace pro práci fotografové a filmaři, nabíráme prostory po celé republice. Ambice projektu jsou expandovat během několika let dále do Evropy.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Jsem velká podporovatelka a uživatelka sdílené ekonomiky, proto jsem i členkou České asociace sdílené ekonomiky. Inspirovalo mě mnoho sdílených služeb v České republice i v zahraničí, které jsem sama vyzkoušela.

Samotný nápad na Sdílejprostor.cz vznikl před několika lety z reálných potřeb lidí v mém okolí, kteří velmi těžce hledali prostory pro podnikání. Tím největším impulsem byla zkušenost ze sdíleného bytu, kam jsem byla pozvaná na kurz mediace. Majitel pronajímal jeden pokoj masérovi a druhý mediátorce v době, kdy byl v práci. Byt mu v jeho nepřítomnosti vydělával na veškeré náklady a poplatky. Ten nápad se mi moc líbil.

Kolik máte zákazníků?

Na stránky se registrovali k dnešnímu dni stovky uživatelů, kteří se k nám dostali převážně organickou cestou. Jsme teprve na začátku, služba je na trhu velmi krátce, každým dnem přibývají noví uživatelé, to je velmi potěšující.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

V současné době se soustředíme na naplnění stránek prostory, aby měli lidé z čeho vybírat. Nabídka prostorů přibývá o desítky procent každý měsíc. Pokud vytvoříme zajímavou nabídku, zisky přijdou automaticky.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Budeme se soustředit na to, aby se lidé o nové službě dozvěděli, pochopili ji a objevili, jaké tradiční a netradiční prostory je možné s naší pomocí sdílet. Jak už jsem zmínila, prioritou je naplnit stránky prostory. To je pro nás teď největší výzva.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Projekt byl financován z vlastních zdrojů, pro jeho další posun uvažuji o přizvání investora.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Na projektu se podílím hlavně já společně s pomocí několika externistů, jejichž počet se mění podle momentální potřeby. Bývá to pět až sedm lidí.

Plánujete expanzi?

Ano, plánuji. Na začátku je ale potřeba vychytat všechny mouchy, vybudovat funkční model podnikání a „vymazlit“ službu podle potřeb uživatelů.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Vidím ho nadále jako lídra trhu v regionu východní Evropy a zároveň jako úspěšně se rozbíhající startup na několika větších evropských trzích. Vidím ho jako silnou značku, která se vybaví okamžitě všem profesionálům, kteří budou potřebovat prostor pro práci.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Projekt jsem od počátku pojala příliš naveliko. Peníze utracené za některé vychytávky, které se ukázaly jako předčasné, by se dnes hodily třeba na marketing. Nebylo to naštěstí nic zásadního, s nějakým tím fuck-upem je třeba počítat [úsměv].

Diskuze k článku