Startup Týdne #93: Genster řeší nechuť mužů k nakupování

Pražský Genster spoléhá na stereotyp, že většina mužů oblečení nakupuje nerada – ať už z důvodu času nebo pocitu, že módě moc nerozumí. Stylistka po telefonátu zákazníkovi oblečení vybere, nakoupí a pošle domů. Tam si klient oblečení vyzkouší a co se mu nelíbí, prostě pošle zpět. Zaplatí jen za to, co si nechá.

„Oproti tradičním způsobům nakupování tak muži ušetří nejen čas, ale zároveň budou díky službě Genster vypadat skvěle,“ říká s úsměvem Michaela Kloudová, CEO a spoluzakladatelka. Aktuálně má nižší stovky zákazníků a pomalu začíná řešit i investici.

A chystá se i do zahraničí. „Ale v prvé řadě je důležité, aby vše fungovalo doma a v segmentu (muži), se kterým jsme začali. Chceme vybudovat zdravý byznys a zajistit, že byznys model, na kterém stavíme, dává smysl. Až následně můžeme expandovat,“ dodává Kloudová.

Vedení startupu: Michaela Kloudová (CEO a co-founder)

Investor: Ve fázi jednání

Konkurence: Všechny offline i online fashion obchody

Založeno: 2017

Vysvětlete (jednou větou), co Genster dělá.

Genster je online nákupní služba pro muže, kdy jim stylistka vybere oblečení na míru a vše pohodlně zašle až domů.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Naší konkurencí jsou tradiční způsoby nakupování, kdy muži musí chodit do obchodů. My ale víme, že většina mužů oblečení nakupuje nerada, ať už z důvodu času nebo pocitu, že oblékání opravdu moc nerozumí. Se službou Genster všechny tyto nepříjemnosti odpadají. Oblečení mužům nejen vybereme, ale i nakoupíme a odešleme domů. Oni si ho v klidu vyzkouší a co se jim nelíbí, prostě pošlou zpět. Pochopitelně zaplatí pouze za to, co si nechají. Oproti tradičním způsobům nakupování tak muži ušetří nejen čas, ale zároveň budou díky službě Genster vypadat skvěle [úsměv].

Michaela Kloudová

Na kterých trzích působíte?

Zatím jen v České republice, ale už máme připravené plány rozvoje.

Jak vznikl nápad podnikat v tomto oboru?

Nápad vznikl opravdu z reálné potřeby. Svému příteli jsem k narozeninám dala offline fashion koučku – tedy člověka, který s ním chodil několik měsíců nakupovat. Strašně důležité bylo, že nákupy se neřídily podle toho, co je zrovna „in“, ale podle toho, kde člověk pracuje, co dělá, kam se chce posunout, s kým se stýká a podobně.

Po pár měsících jsem viděla, jak se přítel změnil – začal dbát na materiály, soustředit se na to, co si vezme na sebe. A proto jsem si řekla, proč takovou službu neposkytnout více lidem? Od této myšlenky už byl jen krůček k tomu, abych službu, která tady roky fungovala offline, převedla do online světa.

Kolik máte zákazníků?

V tuto chvíli nižší stovky.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Vzhledem k tomu, že jsem stále velice mladý startup, tak se nesoustředíme na finanční ukazatele, ale na zákazníka, protože jen skutečně skvělá služba je dlouhodobě udržitelná. Zaměřujeme se tedy nejen na získávání nových zákazníků, ale i retenci stávajících. Budujeme Genster jako dlouhodobou službu, kdy by naši klienti mohli úplně přestat chodit nakupovat oblečení do obchodů.

Genster team

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

I nadále chceme vylepšovat naši službu, takže nás čeká testování v oblasti počtu kusů v Genster Boxech a pricing modelů.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Stále vše financujeme z vlastních zdrojů. Pro další expanzi patrně bude nutné nějaké externí financování. V současné době jednáme o finančním zapojení třetí strany, ale je ještě brzy na nějaké závěry.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Tým se skládá z pěti lidí, všichni sedíme spolu v Praze.

Plánujete expanzi?

Ano. Ale v prvé řadě je důležité, aby vše fungovalo doma a v segmentu (muži), se kterým jsme začali. Chceme vybudovat zdravý byznys a zajistit, že byznys model, na kterém stavíme, dává smysl. Až následně můžeme expandovat.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Genster se stane rovnocennou alternativou tradičního nákupu oblečení v České republice a CEE.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do tzv. fuck-up? Jak se podobným situacím mohou ostatní firmy vyvarovat?

Každý začátek je těžký a já si myslím, že jsme stále na začátku. Co u nás stále vnímám jako velký problém, jsou priority a jejich nastavení. Děláme hodně věcí najednou, a to nás v mnoho případech brzdí a ztrácíme jasnou kontinuitu. Těch problémů je každý den tolik, že se někdy necháme svést na scestí a řešíme ten méně důležitý.

Dále bych řekla, že stále klademe malý důraz na testování – myslíme si, že tohle bude fungovat, dedikujeme tomu nějaký čas a úsilí, aniž bychom věděli, že nejsme jediní, kteří to opravdu ocení.

Jinak těch každodenních fuck-upů se člověk asi nemá jak vyvarovat – a možná by ani neměl, protože i v podnikání platí, že co tě nezabije, to tě posílí.

Diskuze k článku