Startup Týdne #88: FoxWorks Aerospace vytváří simulátor metra, který nerozeznáte od reality

V českém startupu FoxWorks Aerospace pracují jen zanícení fanoušci simulátorů. Jelikož ale rozšiřování již existujících leteckých nebo vlakových simulátorů nebylo to pravé, rozhodli se postavit simulátor kompletně podle jejich představ. A vlastně tím přetavili své vysokoškolské práce do komerční aplikace.

Kromě vesmírného simulátoru – díky kterému se dostal do akcelerátoru ESA BIC Prague – vyvíjí FoxWorks Aerospace také simulátor metra, původně určen pro školící středisko v Petrohradu. Ze Subtransitu (jak se simulátor jmenuje) by se časem mohl stát standard v oblasti vlakových simulátorů.

„Taktéž bychom chtěli, aby se simulátor používal na simulaci přírodních katastrof a jiných nouzových situací a aby pomohl zlepšit bezpečnostní prvky a případně tak zachránit lidské životy. To by byla asi největší odměna. Stejně máme velké plány také s vesmírným simulátorem, ale ty zatím nechci rozebírat,“ popisuje v rozhovoru zakladatel Marián Šuch.

Vedení startupu: Andrej Popovič a Marián Šuch (zakladatelé)

Investor: Soukromá osoba, osobní úspory

Konkurence: „Vždy a všude“

Založeno: 2015

Vysvětlete (jednou větou), co FoxWorks Aerospace dělá.

FoxWorks Aerospace vyvíjí realistické simulátory pro herní a dopravní průmysl.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Oproti konkurenci nabízíme propracovanější grafiku spolu s ultra-realistickou fyzikou, jaké na trhu real-time simulací nemá obdoby.

Marián Šuch

Na kterých trzích působíte?

Náš simulátor metra Subtransit vyjde v nejbližších měsících na platformě Steam, čímž pokryjeme hlavně herní průmysl. Tento simulátor vznikl pro potřeby školícího střediska v ruském Petrohradu, ale vzhledem k tomu, kolik úsilí a času jsme věnovali vývoji, jsme se ho rozhodli zpřístupnit také pro nadšence právě přes Steam.

Během vývoje se nám podařilo sehnat investora, který nám pomohl zafinancovat vývoj mobilní verze, takže po uvedení na Steam se objeví také mobilní verze simulátoru na App Storu a Google Play. Náš vesmírný simulátor půjde podobnou cestou, nejdříve přes Steam a potom se budeme zaměřovat na další zákazníky mimo herní průmysl.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Všichni ve firmě jsme zanícení fanoušci simulátorů. Netrvalo dlouho a narazili jsme na limity dostupných leteckých i vlakových simulátorů. Začali jsme si psát pluginy, které nám umožnily si simulace trochu rozšířit, ale stále to nebylo ono. Nakonec jsme se rozhodli použít ověřený grafický engine a postavit simulátor kompletně podle našich představ. Dá se říct, že jsme přetavili naše vysokoškolské práce (semestrální projekty, závěrečné práce) do komerční aplikace. Tak vznikl vesmírný simulátor.

Co se týče Subtransitu, kolega je fanouškem vesmírných věcí, ale i vlaků a metra. Pár let zpátky udělal rozšíření do hry Garry’s Mod pod názvem Metrostroi. Ten si k dnešnímu dni stáhlo více než sto tisíc lidí. Časem se k němu pomocí známých dostala nabídka vyrobit simulátor pro už výše zmiňované školící středisko. Sehnali jsme několik stejně smýšlejících programátorů a grafiků a produkt byl na světě. Metrostroi už dnes žije vlastním životem a ujala se ho internetová komunita, které je stále velmi aktivní. Se Substransitem se trápíme sami [úsměv].

Kolik máte zákazníků?

Vzhledem k tomu, že naše simulátory zatím veřejně nenabízíme, tak platících zákazníků bychom spočítali na prstech jedné ruky.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

To se zeptejte raději za půl roku [úsměv].

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Čekáme prudký nárůst, jelikož se chystáme proniknout do herního i mobilního herního průmyslu ve velmi krátkém časovém rozmezí.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Máme jednoho soukromého investora a nedávno jsme byli přijati do ESA BIC inkubátoru v Praze. V rámci inkubace dostaneme padesát tisíc eur, které však nemůžeme využít na platy ani na nájem, takže většinu provozních nákladů hradíme ze svých úspor, protože peníze od investora jsme už vyčerpali.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Je nás sedm (plus několik kontraktorů na drobné práce) a jsme rozděleni různě po světě. Pár lidí v Kyjevě, pár v Moskvě, jeden v Kalifornii a dva jsme v Praze. V blízké době se však plánujeme všichni usídlit v Praze.

Plánujete expanzi?

Rozhodně. Nápadů v šuplíku máme dost, problém je najít lidí a čas, abychom je proměnili v realitu. Vypadá to, že inkubátor nám v tom dost pomůže a mnoho si od toho slibujeme.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Chtěli bychom, aby se Subtransit stal standardem v oblasti vlakových simulátorů, jak v herním průmyslu, tak i mimo něj. Plánujeme vyrábět kompletní trenažéry, které bychom mohli dodávat do školících středisek, kde tyto vlaky využívají. Taktéž bychom chtěli, aby se simulátor používal na simulaci přírodních katastrof a jiných nouzových situací a aby pomohl zlepšit bezpečnostní prvky a případně tak zachránit lidské životy. To by byla asi největší odměna. Stejně máme velké plány také s vesmírným simulátorem, ale ty zatím nechci rozebírat.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Našim největším problémem byl pomalý start kvůli nedostatku financí. Práce na projektu nám zabrala (a ještě pořád zabírá) podstatně více času než zaběhnutým firmám s finančními rezervami, i když můžu říct, že v poslední době jsme se dost zlepšili.

Diskuze k článku