Startup Týdne #49: Bringr, zásilková služba sdílené ekonomiky

Česko se stává zajímavým místem pro sharingovou ekonomiku. Důkazem je nová aplikace bringr. Podobně jako zahraniční služby nabízí možnost zpeněžení prázdného místa v zavazadle. Za poplatek se díky ní můžete stát pošťákem na cestách.

Bringr funguje od ledna a zatím se sice nezaměřuje na mezinárodní balíčky, ale pokud často cestujete autem nebo vlakem a máte přebytečné místo v zavazadlech – proč ho nevyužít a snížit si tak náklady na cestu?

„Baví nás doba sdílené ekonomiky. Na světě je pořád obrovské množství zdrojů, které ještě nevyužíváme, nebo je využíváme jen omezeně. Typickým příkladem je jízda v autě, kde většinou cestuje jenom řidič. A v tom vidíme obrovský potenciál,“ říká Patrik Czeto z Bringru v rozhovoru pro TyInternety.

„V našich dalších projektech rozesíláme hodně zásilek a nebaví nás vysoké ceny přepravy, nepružnost přepravců… a raději ani nezmiňujeme systém České pošty,“ pokračuje.

bringr logoVedení startupu: Patrik Czeto, Marko Baćević, Peter Balent

Investor: Bez investora

Konkurence: Česká pošta, DPD, PPL, Zavezu, zahraniční Grabr či Airmule

Založeno: Začátek vývoje říjen 2015, spuštění aplikace leden 2017

Vysvětlete jednou větou, co bringr dělá.

Mobilní aplikace bringr nabízí novou cestu, jak posílat a doručovat libovolné zásilky, balíky, předměty či třeba dárky. A hlavně – necestovat naprázdno!

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Běžné kurýrní služby Česká pošta, DPD, PPL mezi naše konkurenty opravdu nepatří. Nemůžeme a ani nechceme proti nim bojovat cenou či počtem kurýrů. Chceme lidem nabídnout jiný způsob doručování zásilek. Bez stresu, nevědomosti, kde a kdo zásilku doručí, v jakém stavu, a hlavně – jestli vůbec. Vstupujeme na trh v segmentu, na kterém ještě konkurenční boj ani nezačal, teprve se chystá.

Hlavním poselstvím bringru je využívat cesty, které každý stejně podnikáme, a snižovat si náklady na ně převozem balíčků na trase. Naše aplikace umožňuje posílání a doručování balíčků přímo mezi lidmi navzájem. Jednou z vychytávek je funkce Moje cesty. Každý uživatel si může do appky navolit libovolný počet tras, které pravidelně či nepravidelně podniká. Aplikace ho upozorní pokaždé, kdy někdo bude potřebovat převézt balíček na jeho trase.

Patrik Czeto

Patrik Czeto

Na kterých trzích působíte?

Začínáme v České republice, protože tady žijeme a známe ten trh. Chystáme se na Slovensko, protože hodně uživatelů má aktivity v obou zemích. To je pro nás priorita. Další na řadě jsou Polsko a Maďarsko, když to půjde podle plánu, v hledáčku je východní Evropa a Balkán.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Baví nás doba sdílené ekonomiky. Na světě je pořád obrovské množství zdrojů, které ještě nevyužíváme, nebo je využíváme jen omezeně. Typickým příkladem je jízda v autě, kde většinou cestuje jenom řidič. A v tom vidíme obrovský potenciál. V našich dalších projektech rozesíláme hodně zásilek a nebaví nás vysoké ceny přepravy, nepružnost přepravců… a raději ani nezmiňujeme systém České pošty. A tak se zrodila myšlenka, která pomůže jak uživatelům, tak životnímu prostředí.

Kolik máte zákazníků?

Aplikaci jsme spustili před týdnem a k dnešnímu dni máme první stovky registrovaných uživatelů – z toho pár desítek kurýrů. Několik z nich už si také nastavilo své pravidelné cesty a čekají, až budou moct něco převézt, třeba při své každodenní cestě do práce.

Rosteme každý den, ale s hlavní kampaní jsme začali teprve před pár dny. Malou vychytávkou, která by nám měla zajistit přísun nových uživatelů, je tvorba vlastních týmů. Pokud jako bringr kurýr přivedete k registraci dalšího kurýra, dostanete provizi z každé zásilky, kterou doručí. Navždy. Rádi se tímto způsobem podělíme o zisk, na prvním místě je pro nás co nejrychlejší rozšíření aplikace do komunity. Věříme, že nám naši uživatelé doporučí spolehlivé kamarády, protože důvěra je to, na čem nám v bringru záleží nejvíc.

Jaké jsou vaše prodeje a jakým tempem rostou?

Aplikace je ke stažení zdarma, cenu přepravy si určují uživatelé mezi sebou, do té nezasahujeme. Z každé zásilky, která se uskuteční v naší aplikaci, si necháváme provizi. Z té mimo jiné vyplácíme i benefity našim bringr kurýrům. Co vyděláme, vracíme zpět. Jde tak spíše o komunitní službu než tvrdý byznys. V prvním týdnu bylo založeno asi 40 zásilek, doručených jich bylo 10. Některé objednávky jsou na pozdější datum a některé uživatelé zrušili, zřejmě si chtěli jen vyzkoušet postup a otestovat aplikaci.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Momentálně testujeme online komunikaci na sociálních sítích, takže si spíš interně definujeme uživatelskou bázi do budoucna. Během pár dnů spouštíme ostrou kampaň, kde očekáváme měřitelný nárůst uživatelů. V současnosti jednáme s významnými společnostmi z oblasti B2C prodeje, naším zájmem je poskytnout jejich zákazníkům možnost volby v dopravě nakoupeného zboží. Formou, která je šetrná k životnímu prostředí. Zároveň tím dáváme možnost přivýdělku lidem, kteří si té možnosti budou vážit a zapojí se do naší komunity.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Prvotní financování řešíme z interních zdrojů zakladatelů. Samozřejmě si uvědomujeme, že vzhledem k vysokým ambicím a plánům na rozšiřování do dalších zemí otázka financování vyvstane brzo. Jsme otevřeni komunikaci na toto téma, ale při výběru investorů budeme pečlivě zvažovat možnosti a synergie při spolupráci. Nehledáme jenom peníze, ale také zkušenosti a chuť posunout náš projekt na nadnárodní úroveň.

Team Bringr

Team Bringr

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Základ tvoříme my tři, Marko, Peter a Patrik. Sídlo máme v centru Prahy. Součástí bringru jsou taky dvě skvělé společnosti, které jsou stejně nadšené jako my. Na straně vývoje a zlepšování aplikace za námi stojí společnost Cleevio, která má na kontě řadu úspěšných projektů a disponuje špičkovým týmem vývojářů. Na straně komunikace a reklamy za námi stojí mladé kreativní studio Remembership. S oběma pracujeme na bázi strategického partnerství a máme v budoucnu domluvený i jejich podílový vstup do bringru.

Plánujete expanzi?

Ano, našim hlavním cílem je expanze do zahraničí. Při zasílaní balíčků, dárků nebo pošty hrají v dnešní době hranice států jen velmi malou roli, stejně tak je to i při cestování. Posílat a doručovat balíčky jenom v rámci jednoho státu je hodně omezující pro typ služby, kterou se snažíme vytvořit. Až při hledání přepravy balíčku do zahraničí pochopíte, jak drahé jsou ve skutečnosti velké doručovací společnosti. Myslíme si, že při dnešních cenách přepravy nebude vůbec problém, aby naši kurýři cestovali zadarmo.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Málokdo může dnes odhadnout, kde bude za pět let. Neustále se objevují nové technologie a nové byznys modely zejména v oblasti sharingových služeb, které jsou na úplném začátku. Začínají se objevovat politická lobby a spekulace, jak sem zavést “neviditelnou” ruku trhu. Dlouhodobé plány samozřejmě máme, jedním z nich je být v každé zemi alespoň v první desítce, co se počtu přepravených zásilek týče. Ale určitě chceme být jednička v pohodlnosti a jednoduchosti vyřízení zásilky. Když vás za pět let při zasílání čehokoli a kamkoli napadne jako první bringr, tak to bude znamenat, že jsme to dělali správně [úsměv].

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného “fuck-upu”? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Tím, že všichni členové týmu už za sebou několik menších či větších projektů máme, jsme hodně obezřetní a snažíme se nedělat takové ty běžné začátečnické chyby. Aplikaci podobného rozsahu však ještě nikdo z nás nedělal a jsme na úplném začátku, takže průšvihy očekáváme brzo. Ale víme, že v byznysu má každý problém řešení. Jde jenom o to, kolik to bude stát. A koho.

Základním doporučením pro začínající firmy je jednoznačně finanční plán. Jak na samotnou realizaci nápadu – vývoj aplikace, zřízení prodejny, nebo vývoj nabíječky na telefon, tak i na režijní náklady pro určené období. A pořádnou rezervu na ty průšvihy.  Pokud se ve vymezeném období projekt nerozběhne tak, aby byl soběstačný, případně se nenajde investor, který dané myšlence věří, tak je stále lepší to zabalit, než se zadlužit. Každý bere svůj projekt jako dítě a to často přeroste až do „gamblingu“ a snahy investovat ještě víc, i když už není z čeho.

V dnešním světě je přebytek kapitálu a investoři stále hledají nové a dobré nápady. Když vás ale pořád obcházejí, po určité době to znamená, že buď nevěří vám, nebo vašemu projektu. A  v tomto případě je dobré podívat se na to celé bez růžových brýlí.

Diskuze k článku