NG Aviation nemá ani jediného zákazníka. O to víc mu věří investoři. Tenhle startup, věnující se digitalizaci leteckých dat a procesů, získal již 500 tisíc eur, tedy něco kolem 13,5 milionu korun.
„V současnosti jsme ve fázi, kdy náš produkt vyvíjíme a bylo pro nás dost složité získat pilotní letiště, na kterém se naše produkty budou testovat a aplikovat,“ říká v rozhovoru Michal Demko, COO a spoluzakladatel NG Aviation. Tímto pilotním letištěm, se kterým je firma v jednání, se stalo to pražské ve spolupráci s Řízením letového provozu. „Patří v rámci zavádění moderních technologií k nejlepším v Evropě,“ chválí Demko.
Tým startupu se v současnosti účastní pražského kosmického akcelerátoru ESA BIC Prague, jehož cílem je nacházet využití kosmických technologií tady na zemi. „Vstup na trh s prvními certifikovanými produkty a tím také první tržby očekáváme koncem roku 2017,“ popisuje Demko plánovaný vývoj v nejbližší době.
Vedení startupu: Michal Demko (COO a co-founder) plus dalších šest spoluzakladatelů
Investor: ESA BIC Prague, CEBIG, probíhají jednání s investory v ČR, SR a UK
Konkurence: Thales, Indra, Jeppesen, Boeing, Airbus – ale tyhle konkurenty prý startup bere jako potenciální zákazníky
Založeno: Září 2016
Vysvětlete (jednou větou), co NG Aviation dělá.
NG Aviation se věnuje digitalizaci leteckých dat a procesů za použití nejmodernějších technologií.
Jak vaše podnikání souvisí s vesmírnou technologií?
V portfoliu produktů AIME je služba monitorování pohybů vozidel a letadel po letištích na digitálních mapách, která využívá na určení pozice nejmodernější družice Evropské vesmírné agentury.
V čem jste lepší než vaše konkurence?
Z pohledu schopnosti přizpůsobit se na nejmodernější požadavky leteckých bezpečnostních autorit bezpečně a rychle. Naše řešení nabízí unikátní způsob, jak se letiště a poskytovatel navigačních služeb mohou integrovat do jednotného evropského vzdušného prostoru na nejvyšší kvalitativní úrovni z pohledu digitalizace leteckých dat. Unikátnost produktu spočívá ve spojení nejmodernější vesmírných technologií a leteckých standardů s přísnými certifikačními požadavky.
Na kterých trzích působíte?
Cílový trh našich produktů je v letecké terminologii nazvaný AIM (Aeronautical Information Management). Jedná se o trh, který se primárně soustředí na přetváření letectví do digitální podoby a sdílení informací mezi jednotlivými účastníky letového provozu. Tato část letectví je relativně mladá, jelikož koncept transformace statických dat je starý 2 roky.
Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?
Simona Franková (CEO) působila v institucích pro letectví po celé Evropě od soukromých firem až po nadnárodní organizace, kde se setkávala s různými řešeními, které byly pro zákazníky mnohdy složité a nečitelné a tak vznikla myšlenka, jak přinést zákazníkovi jednoduchou práci se složitými datovými strukturami. Rozhodli jsme se oslovit dlouholeté profesionály z IT a letectví a podařilo se nám v Praze poskládat skvělý mezinárodní tým, který momentálně na našich produktech pracuje.
Kolik máte zákazníků?
V současnosti jsme ve fázi, kdy náš produkt vyvíjíme a bylo pro nás dost složité získat pilotní letiště, na kterém se naše produkty budou testovat a aplikovat. Momentálně jednáme s mezinárodním letiště Praha ve spolupráci s Řízením letového provozu České Republiky, které patří v rámci zavádění moderních technologií k nejlepším v Evropě. Naším plánem je postupně se etablovat do různých zemí v rámci EU a USA. Jelikož se jedná o produkty s nároky zejména na bezpečnost, potřebujeme si získat důvěru trhu na různých kontinentech.
Jaké jsou vaše tržby/prodeje/zisky a jakým tempem rostou?
Momentálně se zaměřujeme na získávání certifikací. Jako technologický startup zabývající se vývojem software s vysokou bezpečnostní náročností je třeba si vždy pořádně promyslet strategii certifikace produktů. V tomto případě je nezbytné takový postup definovat co nejdříve, nejlépe hned u počáteční idey projektu [úsměv].
Část našeho týmu už je certifikovaná RTCA ve Washingtonu USA a také Eurocontrolem v Lucemburku. Vstup na trh s prvními certifikovanými produkty a tím také první tržby očekáváme koncem roku 2017. Na několika významných evropských letištích máme ověřenou poptávku po našich produktech.
Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?
Naším cílem je vybudovat důvěryhodnou značku na trhu, která disponuje řadou certifikátů v oblasti vývoje leteckého softwaru. Taktéž chceme vybudovat demo centrum pro naše produkty v České republice a zúčastnit se leteckých veletrhů po celém světě.
Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?
Naším partnerem v oblasti financí je česká investiční skupina CEBIG a také patříme do pražského ESA BIC inkubátoru. Doposud jsme získali dvě investice ve výši 500 tisíc eur. Společnost NG Aviation se také zúčastnila European Venture Capital Summitu v Dusseldorfu, kde jsme vzbudili velký zájem investičních skupin z Londýna investovat do našeho projektu, v současné době probíhají závěrečná jednání a čekají nás podpisy smluv.
Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí? Plánujete expanzi?
Momentálně je náš tým složen z IT architektů, SW vývojářů, expertů v oblasti letectví a manažerů v Praze a Bratislavě. Úzkou spolupráci máme s BKO Ltd., spin-offem z Imperial College of London, zabývajícím se řešeními v oblasti Internet of Things a Univerzitou Pavla Jozefa Šafaříka v Košicích s Geografickým institutem. Dohromady tvoříme 14členný tým.
Kde svůj startup vidíte za pět let?
Naším cílem je vybudovat důvěryhodnou značku s produktovým portfoliem, které se uvede na trh na letištích v Evropě a postupně expandovat do USA, Číny, Ruska a na Blízký Východ.
Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?
Jelikož se nejedná o aplikaci, s níž se uživatel může běžně setkat, bylo těžké investorům vysvětlit potenciál trhu a produktů. Na začátku byl náš tým čistě technologický a museli jsme se naučit efektivně komunikovat s potenciálními investory a také komerčními partnery. Postupem času jsme našli způsob, jak naše ideje prezentovat i subjektům, které nepůsobí v letecké oblasti, a osvojili si také obchodní dovednosti. Technologickým startupům můžeme poradit, aby zapomněly na složité technické výrazy, maximálně vše zjednodušili a osvojili si dovednost produkt prezentovat z pohledu potřeb zákazníků a užitku.
Související články




Diskuze k článku