Startup Týdne #45: Aplikace Záchranka, systém chytrého volání záchranné služby

Aplikace Záchranka sloužící na jednoduché kontaktování Zdravotnické záchranné služby vznikla jako bakalářská práce. Filip Maleňák v ní chtěl řešit něco smysluplného. A v něco takového rozhodně přerostla. Za necelý rok provozu v České republice si ji stáhlo již 280 tisíc lidí a díky ní bylo na záchranné služby přijato více než 5 500 tísňových volání.

Ano, víme, v případě Záchranky nejde o klasický startup. Ale jako inspirace a ukázka toho, co se používá, funguje báječně. Je to neziskový projekt, přičemž je financována díky partnerům jako třeba Nadace Vodafone, Česká pojišťovna nebo Jihomoravská záchranná služba.

„Záchranka je v současné době plně integrována v rámci ČR. 14. dubna spouštíme stejnou aplikaci také v sousedním Rakousku a jednáme se Slovenskem,“ říká v rozhovoru pro TyInternety Filip Maleňák.

záchranka logoVedení startupu: Filip Maleňák (autor, ředitel)

Investor: Alfa-Helicopter, Česká Pojišťovna, Nadace Vodafone

Konkurence: V ČR pouze aplikace Horské služby, se kterou však úzce spolupracuje, v zahraničí podobné aplikace fungují.

Založeno: 2015

Vysvětlete (jednou větou), co Záchranka dělá.

Mobilní aplikací Záchranka v případě nouze jednoduchým způsobem kontaktujete Zdravotnickou záchrannou službu. Zároveň záchranářům odešlete svou přesnou polohu a další užitečné informace, které slouží pro vaši záchranu.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Aplikace Záchranka je jediná aplikace svého druhu, která je navázána přímo do informačních systémů Zdravotnických záchranných služeb. Telefonický hovor a data se tak posílají přímo na pult operátorky záchranné služby. Aplikace je současně záchranáři oficiálně garantována a podporována. Stejně tak institucemi typu Česká resuscitační rada a odborníky z oblasti přednemocniční neodkladné péče.

Aplikace nabízí unikátní kombinací funkcí – přivolání pomoci, speciální úpravy pro neslyšící a nevidomé, modul lokátor a první pomoc, možnost vložit zdravotní údaje atd.

Na kterých trzích působíte?

Systém „chytrého“ volání záchranné služby pomocí aplikace Záchranka je v současné době plně integrován v rámci ČR. 14. dubna spouštíme stejnou aplikaci také v sousedním Rakousku. Jednáme se Slovenskem.

Filip Maleňák

Filip Maleňák

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Aplikace vycházela z mé studentské práce na VUT v Brně. Práce byla představena na konferenci záchranářů. Po roce mne kontaktoval právě doktor Müller (Alfa-Helicopter) a nabídl spolupráci a pomoc s financováním projektu.

Inspirací bylo dělat něco smysluplného jako bakalářskou práci. Otec pracuje ve firmě Per4mance vyvíjející informační systémy pro záchranky a při otázce, co by záchrankám pomohlo, jsem dostal odpověď – lokalizace volajících. Naučil jsem se tedy programovat pro iPhone a aplikaci napsal.

Inspirací současné podobě aplikace byla jistě i iRega, která ve Švýcarsku pomáhá letecké záchranné službě, pomohla i Horská služba se svou aplikací a zkušenostmi. Lze říci, že Záchranka je však jediná aplikace svého druhu, která nabízí nejkomplexnější funkce a zároveň funguje napříč celým státem a je napojena přímo do systémů záchranných služeb.

Kolik máte uživatelů?

Aplikaci si od 8. 3. 2016 stáhlo a do systému se zaregistrovalo více než 280 tisíc uživatelů. Od spuštění bylo na záchranné služby přijato více než 5 500 tísňových volání z aplikace. Záchranné služby na základě těchto volání vyslaly sanitku nebo vrtulník ve více jak 650 případech.

Někteří záchranáři hovoří o největší revoluci od zavedení čísla 155. Aplikace se stala nedílnou součástí systému přednemocniční neodkladné péče

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Aplikace Záchranka v ČR funguje jako neziskový projekt – provoz je financován za podpory partnerů. Partnery projektu co do financování jsou: Nadace Vodafone ČR, Česká pojišťovna, Jihomoravská záchranná služba.

Nesmíme zapomenout na firmu Per4mance, která vyvíjí informační systémy pro záchranky a která stála u našeho zrodu. Dalším partnerem je také iSetos. Odborní partneři: Asociace Zdravotnických záchranných služeb, Česká resuscitační rada, Horská služba.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Plánujeme zavést push notifikace (na novou verzi, nové funkce nebo varování před aktuálním nebezpečím), spustit databázi defibrilátorů (již existuje, během února ale budou moci za pomocí formuláře vkládat informace o nových AED i sami), rozšíření pro neslyšící, vylepšení lokátoru, zdokonalení modulu první pomoci, nouzový náramek sloužící k přivolání pomoci i bez mobilního telefonu, a další.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Pomoc s financováním projektu a spolupráci mi nabídl zmiňovaný doktor Müller z Alfa-Helicopter. Prvotní investici na vývoj doplnila Česká pojišťovna a Jihomoravský kraj.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

Tým zahrnuje nejužší vedení – dva lidi, několik vývojářů mobilních aplikací (iOS, Android, Windows Phone), grafik, web koder, lidé zodpovědní za serverovou část, lékaři záchranných služeb. Někdo externě, někdo interně.

Plánujete expanzi?

Viz. Rakousko, Slovensko. Prezentováno také v USA…

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Cílem je vytvořit díky aplikaci Záchranka univerzální datové rozhraní pro komunikaci pacientů z místa nehody se záchrannou službou. Pomocí mobilního telefonu, ale i dalších zařízení typu IoT. Toto rozhraní bude implementováno v dalších několika zemích EU a nabídne i mezikontinentální rozměr.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Nejtěžší je práce s lidmi, přesvědčování o užitečnosti systému a integrace do Záchranných služeb – trvala 2 roky. Několikrát vypadalo, že celý projekt skončí neúspěchem. Stačilo, aby se dva nebo tři kraje v ČR vyjádřily v neprospěch systému a celorepubliková funkcionalita by byla ztracena. Vždy jsme předkládali jasná fakta a nevzdávali se… „The people who are crazy enough to think they can change the world are the ones who do.“

Diskuze k článku