Startup Týdne #40: Tapito, personalizované zprávy z českých internetů

Tomáš Malíř je jediným zaměstnancem svého startupu, vývoj aplikace i marketing outsourcuje. Na finance již ale sám není, výměnou za třetinový podíl do firmy investovalo O2 v rámci svého fondu Bolt. A co vlastně dělá?

Tapito je aplikace umožňující číst zprávy z celých českých internetů. Funguje plně automaticky a na základě údajů o uživatelích (kterých je 25 tisíc) nabízí personalizovaný výběr zpráv z více než 1 100 online zdrojů.

„Prvotní nápad byl využít zamykací obrazovku pro zobrazení obsahu,“ říká Malíř v rozhovoru pro TyInternety. Zatím se v byznysu orientuje jen na Českou republiku a Slovensko, spuštěna již byla i mezinárodní verze.

Vedení startupu: Tomáš Malíř (CEO)

Investor: Bolt Start Up Development

Konkurence: Apple news, Flipboard, News Republic

Založeno: 2015

Vysvětlete (jednou větou) co Tapito dělá.

Tapito je mobilní aplikace, která umožňuje číst zprávy z celého českého internetu pohodlně na jednom místě a zároveň články s fotkami zobrazuje přímo na zamykací obrazovce telefonu.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Oproti běžným RSS čtečkám nabízí Tapito svým uživatelům mnohem víc. Tapito dokáže podrobně vyhodnocovat priority uživatelů a připravit jim výběr článků na míru. Články se zobrazují na základě skutečného zájmu uživatelů podle jejich preferencí, čtenosti, sdílení na sociálních sítích atd.

Aplikace také dokáže selektovat články, které by se mohly obsahově překrývat, a zamezuje tak duplicitám. Pokud více médií píše o stejném tématu, zobrazí se jen ten článek, který je úspěšnější co do počtu sdílení, komentářů a lajků. Ostatní články poté nabídne až pod textem článku v sekci ,Napsali o tom také’.

Tomáš Malíř

Tomáš Malíř

Na kterých trzích působíte?

Prozatím v ČR, na Slovensku a v polovině listopadu jsme spustili také international verzi, která je dostupná v angličtině s globálními obsahovými zdroji jako CNN, ABC, BBC, Reuters a 2500 dalších různorodých zdrojů.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Prvotní nápad byl využít zamykací obrazovku pro zobrazení obsahu.

Kolik máte zákazníků?

Po roce fungování má Tapito přes 25 tisíc aktivních uživatelů, kteří v aplikaci denně stráví průměrně 13 min a přečtou přes 5 000 článků. Aplikace Tapito se za rok své existence posunula z modelu založeného na ruční práci redaktorů, kteří sami vybírali a kategorizovali články, do plné automatizace. Dnes aplikace každý den prochází přes RSS kanály jen v ČR přes 1 100 otevřených online zdrojů, které tvoří zpravodajské portály, magazíny, blogy, ale i youtuberské kanály. Aplikace analyzuje přes 18 tisíc článků denně, přiřadí k nim klíčová slova a rozřadí je do 150 obsahových kategorií.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Prozatím se soustředíme na akvizici uživatelů a příjmy, které jsou postavené na prodeji reklamy, zatím neřešíme. Chceme mít masivní uživatelskou základnu před tím, než reklamu začneme nabízet.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

V tuto chvíli se nejvíce pracujeme na optimalizaci aplikace z hlediska zlepšení engagementu uživatelů. Jednoduše řečeno, aplikaci nyní vylepšujeme tak, abychom čtenářům nabídli ten nejrelevantnější obsah.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Rozjezd jsme financovali z vlastních zdrojů. Na konci loňského roku jsme uzavřeli partnerství s investičním fondem BOLT, společnosti O2 Česká republika, který v současné chvíli vlastní 34 procent firmy. Finance, které nám investiční fond zprostředkoval, šli přímo do dalšího vývoje aplikace a uvedení nové a vylepšené verze 2.0. BOLT nám také pomáhá s testováním aplikace, jejím pilotním nasazováním do telefonů v prodejní síti O2, testování a optimalizací na různých zařízeních. Rovněž nám zprostředkovává přístup ke všem marketingovým kanálům O2. To nám pomůže v propagaci aplikace nejen v Čechách, ale také na Slovensku, na jehož trh jsme v září vstoupili vytvořením plnohodnotné slovenské verze. Další ze symbióz s O2, která se nabízí, je také využití anonymních agregovaných dat, díky kterým dokážeme lépe určit cílovou skupinu pro konkrétní sdělení a zpřesnit tak zásah.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

U kormidla jsem za TapMedii sám, řídím celý projekt. Kvůli optimalizaci nákladů nemáme vlastní zaměstnance, a tak vývoj aplikace outsourcuji u Ackee, s marketingem mi nově pomáhá AppAgent.

Plánujete expanzi?

Ano, v tuto chvíli se však plně soustředíme na ČR.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Těžko odhadovat, u nás máme mnohem kratší vývojové milestones, ale chtěli bychom akvizovat nové trhy v Evropě a replikovat model, který se nám osvědčil v ČR. Chceme i nadále nabízet uživatelům lokalizovaný, regionální kontent v jejich rodném jazyce.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Prozatím jsme to „štěstí“ neměli. Ale dokážu si představit stresující situaci, kdy docházejí peníze. To je asi typická pro začínající startupy.

Diskuze k článku