Startup Týdne #35: TrendLucid, data o konkurenci v kostce

Jak reagovat na kroky konkurence? Ať už jde o televizory, kočárky nebo léky, e-shopy musí svou nabídku (nejenom cenově) přizpůsobovat tomu, co aktuálně letí. A díky tomu vydělat, nebo alespoň neprodělat tak moc. TrendLucid jim říká, co dělat. Nápad na tenhle startup byl prý chladný, logický a kreativní kalkul. Zatím se vyplácí.

TrendLucid monitoruje nabídku všech e-shopů a díky tomu dokáže poskytovat zpětnou vazbu o konkurenci. Za sebou má investici od StartupYard a jeho přibližně padesát platících zákazníků sídlí zejména v České republice a na Slovensku, ale taky třeba v Číně.

„Chceme se více zaměřit na polský a maďarský trh a nastartovat bližší spolupráci s výrobci,“ říká v rozhovoru pro TyInternety Honza Mayer, CEO startupu.

 

trendlucid logoVedení startupu: Honza Mayer (CEO)

Investor: StartupYard

Konkurence: především nepřímá – lidé si monitorují konkurenci sami, píšou si vlastní skripty.

Založeno: 2015

 

Vysvětlete (jednou větou), co TrendLucid dělá.

TrendLucid monitoruje nabídku všech e-shopů a chování uživalů na celém trhu, proto je schopný dávat klientským e-shopům automatizované konkrétní rady, jak reagovat na aktuální stav trhu, čímž jim šetří hodiny práce denně.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Naše konkurence se většinou zaměřuje pouze na monitoring cen. My k cenám přidáváme kontext celého trhu a trendů. Zároveň sledujeme přednostně ty produkty, o které je aktuálně zájem a tvoří většinu obratu na trhu. Díky tomu se produktoví manažeři zabývají především důležitými produkty a neřeší jich destetisíce najednou, což byla dosud běžná praxe.

Naší hlavní myšlenkou je aplikovatelnost: nechceme, aby si naši uživatelé v datech museli sami hledat smysl. Jejich čas je drahý a omezený. Proto jim dodáváme i rychlé a následovatelné rady tohoto typu:

  • Tenhle televizor nemáš a přitom je to TOP 3 ve své kategorii – a ta kategorie navíc zrovna rapidně roste.
  • Tenhle kočárek prodáváš zbytečně levně, tenhle zase naopak podezřele draho – oba produkty jsou aktuálně populární a měl bys je zkontrolovat.
  • Tento lék na rýmu se na trhu těší velké oblibě, ale u tebe na shopu se moc neprodává. Má daleko větší potenciál – zaměř se na něj, zlepši u něj propagaci.

Na kterých trzích působíte? Jen v České republice nebo také v zahraničí?

Mimo český a slovenský e-commerce trh monitorujeme i německý a americký trh. Zákazníky máme i v Číně. Aktuálně si myslíme na Polsko a Maďarsko.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Story za naším podnikáním je vlastně nudná, zahrnuje data ze socialu a z e-commerce ve dvou databázích a nápad je zkombinovat spolu s dalšími daty dohromady a vyřešit tak problém e-shopů s efektivitou produktové analytiky. Prostě chladný, logický a kreativní kalkul. Možná už je čas si vymyslet víc sexy historku.

Kolik máte zákazníků?

Máme pouze platicící zákazníky, momentálně jich je přes padesát. Většinou se jedná o velké české a slovenské e-shopy.

Team TrendLucid

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Zatím jsme malí, takže mohu říct jen, že jsme v černých číslech a daří se nám růst o deset procent měsíčně.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Chceme stabilně růst a být našim klientům k užitku. Následující měsíce proto budeme i nadále pracovat na novém webovém dashboardu a spolu se současnými klienty ho zdokonalovat. Také jsme se dosud obešli v podstatě bez marketingu, plánujeme se proto do něj více opřít.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Na začátku jsme dostali injekci v rámci akceleračního programu StartupYard, aktuálně si na sebe vyděláme.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě?

Všichni sídlíme v Brně a je nás celkem šest.

Plánujete expanzi?

Ano, plánujeme v ní pokračovat. Chceme se více zaměřit na polský a maďarský trh a nastartovat bližší spolupráci s výrobci. Polsko zatím vypadá zajímavě, na jaře jsme se účastnili týdenního programu CEE Campus Exchange pod záštitou polského Google, kde jsme navázali cenné kontakty s místními e-shopy a investory, takže cesta je otevřená.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Za pět let kupujeme GfK jakožto menší firmu.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Jeden z našich fuck-upů byl pricing a jeho prvotní nastavení, kterému jsme nevěnovali dostatečnou pozornost. Pro malé klienty jsme byli drazí a pro velké klienty zase zbytečně levní. Nejhorší na tom je fakt, že nám to samozřejmě mnoho mentorů říkalo, ale my jsme si na to prostě museli přijít sami. Obecně se nám v naší oblasti osvědčilo prodávat dráž, protože ti, kteří Vás potřebují, si na to peníze vždycky najdou, a ti, kteří vás nepotřebují, stejně časem odejdou.

Diskuze k článku